Tres joves de Mollerussa ideen el projecte ‘Maricón’ per combatre la LGTB-fòbia a les aules

Es tracta d’una dinàmica que ofereixen als centres escolars de Secundària per ajudar a frenar la discriminació i educar al voltant de les identitats sexuals a les aules, amb la voluntat que el projecte acabi impactant també a nivell de comunitat

marina-foto projecte maricón
photo_camera Raquel Pueyo, Marc Clotet, Joana Busto, Maria Berengué i Marc Solsona a l'Oficina Jove del Pla d'Urgell presentant el projecte 'Maricón' - Foto: Marina Pallàs Barta

L’Oficina Jove va acollir aquest dimarts la presentació del projecte Maricón, una iniciativa impulsada per tres joves de la ciutat amb un triple objectiu: ajudar a l’alumnat de Secundària a prendre consciència de la realitat existent al voltant de les identitats sexuals, trencar estereotips i combatre les conductes discriminatòries dins les aules. Els promotors són la Joana Busto, la Maria Berengué i el Marc Clotet, els quals han articulat un taller que entrarà a formar part del catàleg de serveis que ofereix el Pla Educatiu d’Entorn de Mollerussa als centres escolars per ampliar la formació en diferents àmbits. Ho van explicar conjuntament amb l’alcalde de Mollerussa, Marc Solsona, i Raquel Pueyo, regidora de Joventut, departament que ha acompanyat aquesta iniciativa a través del Consell de Participació Adolescent i l’Oficina Jove juntament amb l’entitat Colors de Ponent i la regidoria d’Igualtat.

Maricón és una dinàmica d’una hora de durada en la qual les persones dinamitzadores són els joves que l’han pensada. L’objectiu és treballar diferents conceptes relacionals amb les identitats sexuals i les relacions socioafectives entre el jovent. Així, parlant sobre les conductes LGTB-fòbiques es vol ajudar a reflexionar entorn les discriminacions i els estereotips i oferir eines als joves per posar fi a la discriminació i afavorir la seguretat en els entorns escolar i la possibilitat d’expressar-se lliurement.

Marc Solsona:

És el col·lectiu jove el qui impacta en el sènior, de manera que, si tenim els joves formats i conscienciats sobre els nous models de relació més respectuosos, és també el col·lectiu jove el qui corregirà i formarà a nivell de comunitat

Aquest projecte començarà a implementar-se ara a les aules, però es preveu que acabi també impactant a nivell de comunitat. La regidora de Joventut explicava que aquest és "el tret de sortida al projecte", que s'implementa "després d'haver estat durant temps macerant-se", tot tenint en compte que "aquestes dinàmiques poden evolucionar molt més". En aquest sentit, Solsona assegurava que "és el col·lectiu jove el qui impacta en el sènior, de manera que, si tenim els joves formats i conscienciats sobre els nous models de relació més respectuosos, és també el col·lectiu jove el qui corregirà i formarà a nivell de comunitat".

Raquel Pueyo ara comença a implemntar e despres destar m otl temps pmcerants e i a veure cap aon va tot aixo que es on podem veure aquests dinamiques que oden evolucionar molt més. El col·lecitu jove es el qe impacta tamb e en el senior, si tenim els joves formats i conscienciats sobre els nous moels de relacio,a l a que el seniro fa algun comentari que no ha e fer, el jove es qui corregeix i qui forma tambe a nivell de cmunitat, 

El Marc, la Maria i la Joan van coincidir a assenyalar que entre el col·lectiu jove hi ha encara molt desconeixement sobre aquestes qüestions i veuen la necessitat que s’entengui millor per evitar situacions de discriminació a les aules, espais on encara, segons consideren, no estan prou tractades aquestes temàtiques. Han triat la paraula Maricón per batejar el seu projecte perquè consideren que s’usa amb molta impunitat i el que volen és aconseguir la reflexió per “posar fre a aquesta impunitat”. 

Per la seva part, tant l’alcalde com la regidora de Joventut van destacar que, malgrat l’actualitat mediàtica de la temàtica, és un projecte que es porta treballant des de fa molts mesos d’una forma transversal i comptat amb la col·laboració entitats coneixedores de la problemàtica. Així mateix, van subratllar la importància que siguin els mateixos joves els que duguin a terme la dinàmica als instituts perquè “d’igual a igual, el missatge arriba millor”.

Comentaris