Mig miler d'alumnes viuen el fet migratori en primera persona a l'Estany d'Ivars

L'Estany simula el mar Mediterrani i s'envolta de fronteres en el marc d'Èxodes, una activitat dirigida a alumnes de 3r i 4t d'ESO d'arreu de Catalunya que els permet posar-se a la pell de persones reals que han viscut experiències migratòries

02_©JordiVinuesa_JVF2530
photo_camera Una de les fronteres recreades a l'estany d’Ivars i Vila-sana - Foto: Jordi Vinuesa

L’Estany d’Ivars i Vila-sana ha esdevingut avui la conca del mar Mediterrani. En aquest escenari, s’han donat cita mig miler d’alumnes de quinze instituts del territori català. Els estudiants han pogut comprovar les vicissituds de transitat per diferents països del Mediterrani. Aquesta activitat educativa experiencial té per objectiu conèixer quins discursos i actituds articulen els joves vers les situacions de les persones que es veuen obligades a migrar i avaluar els efectes que l’activitat té en aquests estudiants.

La cruesa a les fronteres del Mediterrani

Els i les joves han rebut a l’atzar un passaport amb les dades i històries de persones reals, que han nascut a indrets diferents dels seus i que han viscut una experiència migratòria.

L'activitat ha estat preparada al llarg de mesos per ser al màxim d'immersiva possible, amb atenció a tots els detalls i recreant amb rigor els trets de les experiències migratòries

03_©JordiVinuesa_JVF2441
Un dels passaports que s'han lliurat als estudiants - Foto: Jordi Vinuesa

Amb aquesta nova identitat han recorregut cinc kilòmetres de perímetre d’aquest Mediterrani recreat travessant les fronteres de diferents països de la conca, custodiades per controls policials. Han pogut viure com la identitat es veu limitada a un paper i com es decideix el seu futur a partir d’aquest, i de vegades, fins i tot han hagut de renunciar a alguns dels seus béns més preciats (inclosos els estudis, els animals de companyia o la dignitat) per poder superar la frontera. L’acte ha acabat en un diàleg amb els protagonistes reals de les històries de migració.

Al llarg del recorregut s'hi podia trobar la majoria de fronteres reals dels països que conformen la mar Mediterrània, els policies que en cada punt barraven el pas o deixaven passar les persones en funció de la seva nacionalitat, i fins i tot recreacions als embarcadors de l'arribada dels refugiats o bé, directament, dels naufragis i les seves restes

L'Estany d'Ivars i Vila-sana, un escenari gens casual

L'elecció de l'espai de l'Estany d'Ivars i Vila-sana tampoc no ha estat casual: a part que el seu entorn permet recrear de forma natural la mar Mediterrània, l'origen d'aquesta iniciativa es va donar també aquí, quan el Consorci de l'Estany d'Ivars i Vila-sana, l'any 2018, va fer una primera prova pilot. Així ho explica Sílvia Montserrate Gómez, de la càtedra UNESCO de Diàleg Intercultural a Mediterrània de la Universitat Rovira i Virgili i una de les organitzadores de l'activitat:

"D'alguna manera, va ser el mateix espai que ens va escollir a nosaltres. Cada any, el Consorci organitzava una volta solidària, i l'any 2018 es va fer en favor de les persones refugiades. Va ser llavors quan em van contactar per si podia fer una xerrada sobre la guerra de Síria, que aleshores era molt mediàtica en tant que va haver una gran arribada de siris a territori europeu. En lloc de fer una xerrada, vam optar per fer aquesta activitat, que es va dirigir a un públic majoritàriament familiar. En acabar, el que vam rebre va ser que l'activitat havia impactat molt, sobretot als nens, que van acabar l'activitat assegurant que 'era injust', que 'tots som persones' i que 'tots som iguals'. I van ser les mateixes famílies que ens van apelar a portar això als insituts. A partir d'aquí, el Consorci em va contactar de nou, i a través de la Universitat, hem articulat aquest projecte", ha inicat Montserrate.

03_©JordiVinuesa_JVF2434
Alguns dels alumnes recollint els passaports concedits de forma aleatòria, que els atribuirà una nova idenitat basada en persones i històries reals i que condicionarà la seva experiència en l'activitat - Foto: Jordi Vinuesa

Una nova porta oberta a la recerca

A més, segons ha detallat, l'experiència fa també la funció de recerca en tant que permet recollir a posteriori les concepcions que els estudiants tenen del fet migratori. Un cop acabada l'activitat, s'ha fet un altre qüestionari que s'analitzarà per poder determinar si aquesta activitat educativa experiencial té impacte en els participants i si es tradueix en un canvi en les seves actituds. 

L’activitat és una iniciativa de la Càtedra UNESCO de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la Universitat Rovira i Virgili i el Consorci de l’Estany d’Ivars i Vila-sana, amb el suport de la Unió de Consells Esportius de Catalunya_UCEC. I compta amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament d’Ivars d’Urgell, de Jiser Reflexions Mediterrànies i de l’Enciclopèdia Mural.

Els quinze centres educatius que han participat són d’arreu del territori català. Tots provenen dels Serveis Territorials en els quals el Departament d’Educació divideix el territori

Hi ha format part l’INS Abat Oliba (Ripoll), INS d’Aran (Vielha), INS de Deltebre (Deltebre), INS El Calamot (Gavà), INS Els Pallaresos (Els Pallaresos), INS Escola Mestre Andreu (Sant Joan de les Abadesses), INS Lluís Domènech i Montaner (Barcelona), INS Moianès (Moià), INS Salt del Duran (Mollerussa), INS Sant Pol de Mar (Sant Pol de Mar), INS Tarragona (Tarragona), INS Torrent dels Alous (Rubí), INS Vallbona d’Anoia (Vallbona d’Anoia), UEC L’Eina Salesians Sant Jordi PES La Mina (Sant Adrià de Besòs).

Comentaris