CCOO proposa millores per augmentar les places d'Avant entre Lleida i Barcelona fins a un 60% en hora punta

L'informe demana oferir un tren més al matí i reservar seients d'Avant en AVE, a més de baixar el preu del bitllet
Presentació a la seu de CCOO de Lleida de l'informe amb propostes per augmentar el nombre de places d'Avant entre Lleida i Barcelona - Foto: Anna Berga
photo_camera Presentació a la seu de CCOO de Lleida de l'informe amb propostes per augmentar el nombre de places d'Avant entre Lleida i Barcelona - Foto: Anna Berga (ACN)

CCOO de Lleida ha presentat un informe amb propostes per augmentar el nombre de places als trens Avant entre Lleida i Barcelona entre un 40% i un 50% de mitjana, i fins a un 60% en la franja de més demanda, entre les 6 i les 8 del matí. La proposta del sindicat passa per incloure un tren més a la franja d'hora punta i reservar seients bonificats d'Avant en 6 trens d'AVE per sentit que ja paren a Lleida. També demanen reduir el preu del bitllet de la tarifa general fins als 20.10 euros. Les mesures permetrien passar de 1.080 places diàries els dies laborables a unes 1.600 i revertir, així, la falta d'oferta actual que fa que els bitllets s'esgotin amb tres setmanes d'antelació. Renfe diu que estudiarà la proposta.

La jornada ha aplegat representants institucionals, de la Cambra de Comerç de Lleida, COELL i PIMEC i membres d'entitats veïnals i d'usuaris del servei Avant. La presentació de l'informe ha anat a càrrec de la secretària general de CCOO Terres de Lleida, Cristina Rodríguez, i el secretari de Sostenibilitat, Mobilitat i Medi Ambient de CCOO a Lleida, Alberto Puigvecino.

El document proposa fins a quatre propostes diferents encaminades a garantir un augment d'entre el 40 i el 50% de les places del servei disponibles. També es proposa que hi hagi un comboi que arribi a Barcelona a les 7 del matí i la revisió tarifària.

Puigvecino ha defensat que l'informe és una "alternativa real" i "immediata" a les mancances actuals del servei i que té un "cost mínim", ja que proposa solucions a partir de trens que ja circulen. Tot plegat, amb l'objectiu de revertir el "greuge comparatiu" amb la resta de demarcacions catalanes i d'altres parts de l'estat espanyol.

El problema principal recau, afirmen, en la falta de places, sobretot els dies laborables en hora punta. Això fa que els bitllets s'esgotin a tres setmanes vista i complica l'organització de les persones que es volen desplaçar a Barcelona. "És insuportable que una persona s'hagi d'aixecar a les 5 del matí per veure si té plaça al tren de les 7 i, sinó, hagi d'agafar el vehicle privat. Això no es pot consentir", ha etzibat Puigvecino. De la seva banda, Marta Tàpia, representant de la plataforma Usuaris d'Avant, ha afirmat que "la falta de places als trens genera un estrès constant als usuaris que els impedeix tenir una vida mitjanament normal".

Actualment a la línia de Lleida-Barcelona d'alta velocitat, en dies laborables, hi ha un total de 37 serveis diaris, 18 en sentit Barcelona Sants i 19 en sentit Lleida Pirineus, operats per Renfe en els serveis Ave, Avlo, Alvia i Avant. Aquest darrer, que rep subvencions, ofereix actualment 8 serveis per sentit en dies laborables, dels quals 4 corresponen a un servei pur Avant i els 4 restants són serveis que combinen tarifes Avant en places d'altres trens d'alta velocitat.

Presentació a la seu de CCOO de Lleida de l'informe amb propostes per augmentar el nombre de places d'Avant entre Lleida i Barcelona - Foto: Anna Berga
Presentació a la seu de CCOO de Lleida de l'informe amb propostes per augmentar el nombre de places d'Avant entre Lleida i Barcelona - Foto: Anna Berga (ACN)

Així, l'informe planteja afegir un nou tren Avant en hora punta els dies laborables i reservar seients Avant en 6 nous trens AVE. Això permetria passar dels 8 serveis per sentit actuals a 15.

Consens entre les diferents institucions

Els representants de les diferents institucions que han assistit a la presentació han coincidit en afirmar que el servei actual necessita millores per satisfer la demanda.

L'alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha afegit, a banda de les propostes del sindicat, que cal millorar el sistema de gestió del servei ja que sovint hi ha trens que en pantalla surten que estan complets i després els combois viatgen amb seients vuits.

De la seva banda, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha demanat al govern espanyol i a Renfe que "d'una vegada per totes" adapti les freqüències i preus del servei que "pertoquen" a la demarcació i ha avisat que, si no ho fan, seran responsables de no vetllar per la sostenibilitat i el desenvolupament del territori.

La delegada del Govern a Lleida, Montse Bergés, ha qualificat l'estudi de CCOO de "realista, just i aplicable en qüestió de dies", i ha afegit que "això demostra que posar solució al greuge que pateix la demarcació és qüestió de voluntat política".

La secretària general de CCOO de Lleida, Cristina Rodríguez, i el secretari de Sostenibilitat, Medi Ambient i Mobilitat, Alberto Puivecino, a la presentació de l'informe amb propostes per augmentar el nombre de places d'Avant entre Lleida i Barcelona - Foto: Anna Berga
La secretària general de CCOO de Lleida, Cristina Rodríguez, i el secretari de Sostenibilitat, Medi Ambient i Mobilitat, Alberto Puivecino, a la presentació de l'informe amb propostes per augmentar el nombre de places d'Avant entre Lleida i Barcelona - Foto: Anna Berga

Finalment, José Crespín, subdelegat del govern espanyol a Lleida, ha dit que cal parlar amb els responsables de Renfe i del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per veure com "equilibrar" el servei ja que "l'increment de la demanda està molt per damunt de l'oferta actual".

Renfe estudiarà l'informe

De la seva banda, Renfe ha informat que analitzarà les propostes presentades per CCOO per veure si les millores són compatibles amb el servei que es presta en aquest corredor. Això sí, l'operadora puntualitza que incrementar places restringides com a servei Avant suposa un greuge respecte a la competència de Ouigo i Iryo, enc

Comentaris