18.07.2019 |
Territoris.cat

El centre de formació CEINA adapta els estudis a les noves necessitats professionals

Xavier Romera, director de CEINA, i Montse Guiu, directora adjunta
Xavier Romera, director de CEINA, i Montse Guiu, directora adjunta
El centre de formació CEINA adapta els estudis a les noves necessitats professionals

CEINA reestructura el seu projecte educatiu ampliant el seu ventall d'oferta formativa fent èmfasi en la formació continuada per a empreses i particulars, així com a les noves tecnologies i professions industrials. Entrevistem el Xavier Romera, director de CEINA, i Montse Guiu, directora adjunta, perquè ens parlin d'aquesta renovació.

Quin és el per què d'aquesta reestructuració?

La idea és donar-li una cara nova, acabar de consolidar el canvi d’empresa, donar una nova direcció al centre amb una oferta més actual, dirigida al que seria l’empresa 2.0, vinculada a les noves tecnologies, el computing, el big data, temes de seguretat, noves metodologies i tècniques de gestió, com la gamificació, per exemple… I posar una mica al dia l’oferta formativa, que és la clàssica (la subvencionada), però també actualitzar-nos en la part privada. En definitiva, busquem impactar en el teixit empresarial de la zona amb una proposta més puntera, més basada en les noves tecnologies.

Un altre dels nostres objectius principals és apostar pel concepte d’indústria 4.0, que engloba coses com la robòtica, la realitat augmentada, la integració de sistemes, i l’Internet de les Coses.

Internet de les Coses?

Connectar els ordinadors a altres màquines que fins ara no estaven connectades, utilitzant les funcionalitats que ja tenim ara a nivell tecnològic. Per exemple, a través de l’ordinador, podem apagar i engegar els llums o abaixar i pujar les persianes. Això és l’Internet de les Coses. Per tant, les màquines d’una empresa també poden estar connectades amb ordinadors per tal que la producció es controli de manera informàtica, sense que hi hagi intermediaris.

La idea és renovar-nos i seguir amb el tarannà amb que teníem fins ara, amb oficis com fontaneria, electricitat, cursos d’informàtica, administració i idiomes, etc., però renovar-nos cap a aquestes noves tecnologies, internet, pàgines web, i tot el que tingui a veure amb noves tecnologies, tant en l’àmbit empresarial i la nova indústria com en els oficis.

Xavier Romera, director de CEINA, i Montse Guiu, directora adjunta 1He vist que teniu una formació per obtenir la certificació blockchain

El blockchain es defineix com una cadena de blocs. Les criptomonedes són les monedes virtuals que es creen a internet en base a uns algoritmes i fórmules automatitzades. Per tal de crear una moneda, com el bitcoin, es necessiten que una sèrie d’ordinadors participin d’aquest càlcul. Llavors, es diu cadena de blocs a la forma com es crea aquesta moneda, ja que no és creada per un sol ordinador, sinó centenars de milers d’ordinadors repartits per tot el món. Els càlculs que els ordinadors fan per obtenir la moneda s’anomena data mining; tu tens un ordinador a casa i participes en la creació de la moneda, fas que el teu ordinador treballi per fabricar-la.

Si jo ara vull fer un curs i et vull pagar amb bitcoins, quin és el procediment, com faig efectiu aquest pagament? I com adquireixo els bitcoins?

Els has de canviar. Acudeixes a una empresa que treballa amb inversions i et diran: Això val tants bitcoins. Allò curiós del bitcoin és que, gran part de la gent que l’ha creat, estava a casa seva. Els xinesos fan factories de mining (del verb minar), i omplen naus senceres d’ordinadors que treballen per fabricar monedes virtuals. Alhores, la gent compra o ven els bitcoins a internet.

Hi ha dos tipus de pagaments; amb bitcoins o amb wallet. Els hagis comprat o els hagis minat, els tens a un moneder virtual. Tens un codi, un número, i amb aquell codi pagues, a qualsevol empresa o establiment que faci transaccions amb aquesta moneda.

I el valor d’questa moneda, qui l’estableix?

El mercat. És una qüestió d’oferta i demanda. És capitalisme salvatge, en aquest sentit: no hi ha una regulació com la del Banc Mundial, i això té pros i contres. L’avantatge és que ed tracta d’una cosa democràtica, no regulada per ningú, i a la qual tothom pot accedir. Però per les notícies també sentiràs com s’especula amb la moneda. Són bombolles que, a nivell econòmic, són diferents a les normals i corrents: aquestes són virtuals i, per tant, són més accelerades, exploten en qüestió de pocs anys.

escola_oficis_ceina_Això del blockchain és una interconnexió entre tots els ordinadors, així?

Exacte, i és la possiblitat que, amb aquesta interconnexió, l’usuari accedeixi a canviar els diners, gestioni els diners o faci els diners. Li permet participar directament de la creació dels diners.

Però la tecnologia blockchain va més enllà...

Bé, clar, després hi ha tot un sistema financer i a nivell d’empresa té altres aplicacions.

És com un gran ordinador d’ordinadors?

Sí, una gran plataforma construida a partir d’interconnexions que fan intercanvi d’informació. Pot ser financera o de qualsevol tipus. És l’evolució natural d’internet, de manera que, avui en dia, es diu que el que té valor en grans empreses, més que els diners, és la informació. Per exemple, Facebook és gratuït, perquè fa negoci amb les nostres dades, que extreu, per exemple, quan fem un like.

Hem detectat que moltes empreses no tenen sistemes de seguretat apropiats

Aleshores, tornant al quid de la qüestió, el plantejament és que vosaltres, ara, teniu una divisió destinada a l’empresa. Quina part de la formació està dirigida a empresa i quina a particulars?

Aquesta és una bona pregunta, perquè ara estem en un període de transició. Fins ara, el percentatge més gran dels usuaris eren clients particulars que s’inscrivien als cursos subvencionats. Gent que estava a l’atur o que venia a través del SOC, o bé treballadors i professionals que accedien als cursos a través de la FUNDAE. Aquesta era la font d’ingressos principal, però aquest 2019 estem fent la transició que va a augmentar l’oferta de l’empresa privada. En aquest sentit, estem preparant una proposta comercial. Així que partim dels cursos tradicionals, com els de comptabilitat i finances, informàtica i ofimàtica, però ens encarem a cursos que tractin temes molt actuals, com això que hem explicat del blockchain, o el topcomputing, o bé la ciberseguretat. De fet, hem detectat que moltes empreses no tenen sistemes de seguretat apropiats. També disposem de cursos sobre altres temes com les ciberbotigues, l’adaptació a internet d’empreses petites i mitjanes, etc.

Si una empresa volgués sol·licitar un curs personalitzat sobre tema, nosaltres buscaríem un expert en aquest tema, prepararíem el programa del curs i li faríem una proposta

Les empreses poden sol·licitar una determinada formació, sobre àrees determinades?

I tant, que ho poden fer. Nosaltres partim d’un ventall de cursos estàndard, però en aquell catàleg hi ha un espai destinat a les demandes personalitzades. El topcomputing podria ser interessant, per exemple, per una empresa de logística que volgués saber com pot aprofitar-lo. Si volgués sol·licitar un curs personalitzat sobre aquest tema, nosaltres buscaríem un expert en aquest tema, prepararíem el programa del curs i li faríem una proposta. En arribar a un acord ho tiraríem endavant, ja fos per via estrictament privada mitjançant un contracte de servei o bé mitjançant una línia d’ajut. Es tracta de cobrir les necessitats específiques de l’empresa.

Llavors, a nivell particular, també oferiu formació per aquella gent que vol especialitzar-se o accedir a altres sectors laborals?

Exacte. Però ara ja no hi ha aquella distinció que hi havia abans de British i escola; ara estan integrades.

I ja no és una escola d’oficis…

Com a raó social, segueix sent-ho, però ara ha agafat una direcció diferent. Ara, tot cavalca sobre la marca CEINA. Tots els tipus de formació els trobes al mateix catàleg. En una pàgina trobaràs cursos d’informàtica i d’idiomes, i en la pàgina següent trobaràs cursos de gas, fontaneria i integració de sistemes, per exemple. Els cursos es dirigeixen tant a gent que vol ampliar els seus coneixements en algun àmbit com aquella gent que vol fer un reciclament professional o vol agafar un altre rumb. De vegades, ve gent que ha treballat tota la vida en l’hosteleria i volen passar a treballar en oficina, en l’àmbit administratiu o informàtic. Aleshores venen aquí i fan el curs d’administratiu, per exemple, i obtenen un certificat de professionalitat, que és una via alternativa a la Formació Professional. En obtenir aquest certificat, ja està habilitat per treballar en una oficina.

formacio_administracio_publicaI després teniu els cursos oberts a autònoms, empresaris...

Aquesta és la tendència: les noves tecnologies i la incorporació de noves formes de gestió. Volem començar a dissenyar càpsules formatives gratuïtes i obertes a tothom, siguin treballadors autònoms o no treballadors. Formació oberta a tots aquells qui tinguin interès en temes d’actualitat. Jo crec que l’aposta més important és treballar a fons les diverses línies que tenim. Continuar amb els programes que tenim subvencionats, per una banda i, per l'altra, apostar pels cursos privats d’empresa de tot tipus, recuperar els PCIs (cursos pels joves d’entre 16 i 21 anys que no tenen formació) i ampliar i intentar treure un programa al mercat de Cicles Formatius de Grau Mitjà o Superior sobre diversos àmbits. En aquest sentit, com a proposta forta de futur, estem estudiant la possibilitat d’obrir unes noves instal·lacions per ampliar aquests cursos de Formació Professional i per ampliar, en general, l’oferta formativa més puntera.

Per altra banda, tenim una pagina web que ofereix cursos online i la volem consolidar aquí al territori. Volem que la gent ens congui també per la formació online.

Teniu un perfil d’usuari concret o varia?

El majoritari és un perfil d’edat indeterminada, perquè tan són joves de 16 anys com persones de 50, però que accedeixen sobretot als cursos subvencionats perquè es troben en situació d’atur. El segon perfil majoritari son autònoms i treballadors que opten per la formació contínua i accedeixen als nostres cursos bonificats o subvencionats per professionals. I el tercer perfil és el que volem ampliar: el perfil d’empresa.

685_cat_ESCALA_INF_1120_747Quines àrees teniu de formació en línia?

El primer exemple que ens ve al cap és el curs preparatori per les TIC. Primer es fa el curs preparatori, i després, l’estudiant, ha d’anar a un centre autoritzat, que en aquest cas seria el nostre, i fer l’examen oficial. En cas que l’aprovi, ja tindrà el certificat que l’acredita en competències TIC. Aquest és útil sobretot perquè, que de cara a les oposicions, et dóna punts. Però també tenim cursos de programació informàtica en diversos llenguatges, des de C++ fins a Java, i també d’Office i tot el que és ofimàtica. Però, a més a més, volem implementar-ne d’oficis.

És que sembla que, mentre molts centres aposten molt pel tema més tecnològic, per altra banda, hi continua havent molta demanda d’oficis...

Per això, els oficis clàssics, els de tota la vida, per dir-ho d’alguna manera, són el nostre punt de partida.

Hi ha molts pagesos que obren el seu tros amb agricultura orgànica i treballen amb ordinadors i simulacions, amb tot tipus de dades compartides amb altres pagesos per millorar la seva collita

S’ha de parlar del blockchain, del bitcoin, del bigdata… Però també s’ha de parlar de la claveguera, de l’aixeta, de la instal·lació d’un parquet. També hi ha joves que volen ser pagesos.

Sí, de fet, hi ha gent que ve de Barcelona i de ciutat i que s’han interessat per oficis tradicionals. Aquesta demanda continua sent-hi. Per això partim d’aquí. Volem ampliar el ventall de la formació cap a disciplines d’última generació, per una banda, i per l’altra, i en motiu de la renovació de les instal·lacions, volem enfortir encara més els oficis clàssics, ampliar-los amb una oferta àmplia d’agrònoms, veterinària, perruqueria… I renovar-la. Perquè tot el que puguem fer amb mires al futur, s’ha d’aprofitar. Hi ha molts pagesos que obren el seu tros amb agricultura orgànica i treballen amb ordinadors i simulacions, amb tot tipus de dades compartides amb altres pagesos per millorar la seva collita. Aquest ja no és el pagès tradicional. S’està actualitzant, i està fent un ús intel·ligent de les noves tecnologies. Amb tot això, d'alguna manera, volem recuperar i restaurar els oficis tradicionals.

Tot, amb una formació continuada...

Sí. I sempre amb un ull posat en les noves tecnologies: com aquestes afecten el lampista, el pagès… Volem donar l’oportunitat que la gent es posi al dia en aquest aspecte. Aquest és el punt de partida, i després, a nivell privat, volem que empreses petites i mitjanes que siguin de referència puguin accedir a opcions formatives tan clàssiques com a les més actuals i punteres.


 

Comentarios