Guardó per la 'Revista Cambrils', 'Der Nordscheswiger' i 'Outlier Media'

Els mitjans de proximitat de Catalunya celebren els seus premis més internacionals

L'AMIC (Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació) va omplir dimarts La Pedrera durant la celebració de la primera edició del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat
Candice Fortman, directora executiva d''Outlier Media' de Detroit (EUA), recollint el guardó del primer Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria Internacional - Foto: Ivan Giménez
photo_camera Candice Fortman, directora executiva d''Outlier Media' de Detroit (EUA), recollint el guardó del primer Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria Internacional - Foto: Ivan Giménez

El dimarts 19 de març, l’AMIC (Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació) va omplir l’auditori de La Pedrera amb professionals del món dels mitjans vinguts d'arreu de Catalunya i del món, per celebrar la primera edició del Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat. Concretament, van ser 240 editors de mitjans d’informació de proximitat, periodistes, experts en el món de la comunicació i altres professionals del sector en l’àmbit català, europeu i internacional, que van assistir a l'acte. Presentat per la periodista Marina Romero, la iniciativa es va presentar com un esdeveniment únic per promoure, guardonar i celebrar el periodisme rigorós i l’excel·lència professional.

El president de l’AMIC, Ramon Grau, va inaugurar l'acte posant en valor aquesta primera edició del premi: “és un dia per reconèixer l'esforç d'editores i editors en tirar endavant projectes que ens emmirallen (...), celebrant la vitalitat del sector, a través de l'excel·lent nivell dels mitjans d’informació de proximitat que els membres del jurat han valorat i guardonat”, va destacar.

El president de l’AMIC, Ramon Grau, durant la inauguració de l'acte - Foto: Ivan Giménez
El president de l’AMIC, Ramon Grau, durant la inauguració de l'acte - Foto: Ivan Giménez

Guanyadors en la categoria En Català, Unió Europea i Internacional

El Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat en la categoria En Català va anar per la Revista Cambrils (Catalunya), guardó que va ser recollit per Lluís Rovira, director del mitjà, qui va remarcar que “som conscients que necessitem saber què pensen els lectors, sobretot el públic jove [...]. Per aquest motiu l’any passat vam traçar una estratègia digital a xarxes adaptant-nos a les noves tendències del sector”. Rovira va recollir el guardó junt amb la periodista Cristina Sierra, qui va fer un repàs per la trajectòria i projectes de futur de la publicació amb més de 70 anys d’història.

Lluís Rovira, director de la Revista Cambrils, i Cristina Sierra, periodista, recollint el guardó del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria En Català - Foto: Ivan Giménez
Lluís Rovira, director de la Revista Cambrils, i Cristina Sierra, periodista, recollint el guardó del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria En Català - Foto: Ivan Giménez

En la categoria Unió Europea, es va guardonar el mitjà danès Der Nordschleswiger, representat en l'acte pel seu cap de redacció, Gwyn Nissen, qui va assenyalar que “dins la premsa local cal mantenir forts en tot moment els vincles entre minories (...) ser una minoria no deixa de ser un retrat de la societat”.

Gwyn Nissen, redactor en cap del mitjà danès Der Nordschleswiger, oferint un discurs d'agraïment pel guardó del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria Unió Europea - Foto: Ivan Giménez
Gwyn Nissen, redactor en cap del mitjà danès Der Nordschleswiger, oferint un discurs d'agraïment pel guardó del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria Unió Europea - Foto: Ivan Giménez

Pel que fa a la categoria Internacional, el guardó va recaure en el mitjà Outlier Media de Detroit (EUA), el qual va recollir la seva directora executiva, Candice Fortman, qui va remarcar l'estreta relació que manté el mitjà amb la seva audiència i el desenvolupament del seu entorn, donat que "Outlier Media analitza la informació pública", principalment. "Aquestes dades són un element clau per entendre què interessa, de què es queixa el ciutadà de Detroit i quines són les seves denúncies. En aquest sentit, els ciutadans són qui creen les línies editores de la nostra publicació”, va indicar, assenyalant cap a una forma de periodisme activa, amb clara vocació de servei a la ciutadania.

Finalistes d’Honor i Menció Especial en la categoria En Català

A banda dels primers premis, el jurat va decidir guardonar també, dins la categoria En Català, tres finalistes d’honor: la Xarxa de Diaris Som del Vallès Oriental de (Catalunya), representada en l'acte per Ramon Torrents, l’editor de la Xarxa de Diaris Som; la revista NUA de Menorca (Illes Balears), representada per l'editor Bep Al·lès; i el mitjà Sa Veu de Sóller (Illes Balears), representat pel director de la publicació, Gabriel Mercè. També es va fer una Menció Especial al mitjà EL 9 TV d’Osona i Lluçanès (Catalunya), representat en l'acte per Beth Codina, presidenta del Consell d’Administració de Prosa i editora d’EL 9 NOU.

Els finalistes d'honor del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria En Català - Foto: Ivan Giménez
Els finalistes d'honor del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat en la categoria En Català - Foto: Ivan Giménez


Reconeixements a la trajectòria i a la publicitat

Així mateix, també es va lliurar un reconeixement a Mateu Ros i Monrós, director general de Capgròs Comunicació per la seva trajectòria al servei dels mitjans de proximitat, qui va agrair i destacar la tasca de l’AMIC amb més de 550 capçaleres, digitals i televisions i ràdios associades; i també es va atorgar un reconeixement a la qualitat de la publicitat que aposta pels mitjans de proximitat d'Ametller Origen, guardó recollit per la directora d’RSC i Finançament Europeu d’Ametller Origen, Marta Angerri.

Mateu Ros i Monrós, director de Capgròs Comunicació, recollint el seu diploma en reconeixement a la seva trajectòria - Foto: Ivan Giménez
Mateu Ros i Monrós, director de Capgròs Comunicació, recollint el seu diploma en reconeixement a la seva trajectòria - Foto: Ivan Giménez


Parlaments d’autoritats i entitats col·laboradores

Durant la jornada, van intervenir diverses autoritats i entitats col·laborades, les quals van donar suport en aquesta primera edició. Marc Bataller, secretari de Mitjans de Comunicació i Difusió de la Generalitat de Catalunya, va expressar que “una de les grans apostes del Departament és pels mitjans de proximitat [...]. Des d’aquí i a causa de tots els anys que he dedicat a la professió de periodista, vull reivindicar el periodisme de casa, el periodisme local“. Per la seva banda, Montserrat Surroca, Comissionada de Convivència de l’Ajuntament de Barcelona, va exposar que “els mitjans generalistes de gran abast també s’han vist immersos en una gran crisi davant dels mass media [...]. És en aquest context en què els mitjans de proximitat poden tenir una gran oportunitat, el futur del periodisme està en mans dels mitjans locals”. Per acabar, Marc Melillas, conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), va subratllar la seva satisfacció per "participar en aquesta jornada perquè ens permet aprendre i realitzar canvis i transformacions digitals que són clau per posar en valor i entendre el que s’està fent arreu del món”.

L'acte va ser acompanyat del jazz de Júlia Planas Quartet


Ponències d’experts en premsa de proximitat

L'organització del premi va voler fer un pas més enllà i convertir també aquesta trobada en una oportunitat per intercanviar coneixements i informació d'interès entre els professionals de l'àmbit. Així, l'acte es va completar amb les ponències de diveros experts vinguts d'arreu que van oferir les seves ponències per analitzar les principals novetats del sector. Jason Gibbins, director del projecte Local News Partnerships de la BBC (Gran Bretanya), va explicar els diferents serveis que ofereix la unió de la BBC Shared Data Unit, el projecte Local News Partnerships i la BBC News Hub. En concret, en va destacar tres: la creació de contingut editorial que proporciona cursos als periodistes locals; el projecte Shared Data Unit, un portal de notícies gratuïtes a les agències de notícies socials; i el servei de notícies d’interès públic (LDRS).

Per la seva banda, Neil Chase, membre de la Local Independent Online News (EUA), va presentar el seu projecte LION Publishers, el qual es regeix per la visió que és necessari un model de negoci independent que representi persones de diferents indrets per tal de respondre a les necessitats periodístiques de cada territori, alhora que va posar damunt la taula les dificultats que afronten els periodistes d’aquestes petites publicacions.

Per la seva banda, la presidenta d’Ouest Medialab i del Festival de l'Info Locale (França), Aurélie Rousseau, va explicar els objectius d’aquests projectes, destacant-ne l’intercanvi d’experiències i el desenvolupament dels mitjans de comunicació local. Per acabar, va exposar els reptes del sector a França, un model en crisi actualment degut a la falta de vocació, i va posar diferents exemples de publicacions d’informació local al territori.

Comentaris