L'educació respecte a l'acceptació de la imatge corporal dels adolescents és poc efectiva

Les tres investigadores han desenvolupat un model explicatiu del desenvolupament de la imatge corporal que ha de permetre implementar noves estratègies i programes per aconseguir promoure una imatge corporal saludable entre el col·lectiu adolescent

Les infermeres Eva M. Artigues, Mercè Pollina i Glòria Tort
photo_camera Les infermeres Eva M. Artigues, Mercè Pollina i Glòria Tort

Eva M. Artigues, Mercè Pollina i Glòria Tort, infermeres de l'atenció primària de Lleida i l'Anoia, han dut a terme un treball que parteix de la base que l'educació que rep el col·lectiu adolescent sobre l'acceptació de la mateixa imatge és, en termes generals, poc efectiva. Aquest escenari pot generar insatisfacció entre els i les joves, i derivar en comportaments poc saludables.

Les infermeres, que formen part de l'equip de l'Institut d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol i imparteixen classe en la Universitat de Lleida (UdL), han avaluat estudis realitzats durant més d'una dècada, i els han sintetitzat en l'article El significat i els factors que influeixen en el concepte de la imatge corporal: revisió sistemàtica i meta-etnogràfica des de la perspectiva de l'adolescència. El treball l'ha publicata la prestigiosa revista científica International Journal of Environmental Researchand Public Health.

L'article se centra en sis aspectes clau: la mateixa percepció de la imatge corporal, les opinions dels amics i amigues, les opinions de la família, aspectes de l'àmbit escolar, expectatives creades pels mitjans de comunicació i les estratègies, pràctiques i cura de la imatge corporal

A partir d'aquests paràmetres, les investigadores han desenvolupat un model explicatiu del desenvolupament de la imatge corporal que ha de permetre implementar noves estratègies i programes per aconseguir promoure una imatge corporal saludable entre el col·lectiu adolescent. Segons les autores de l'estudi, aquestes intervencions haurien de tenir en compte múltiples factors, la perspectiva dels i les adolescents, les necessitats específiques de cada subgrup (nois, noies), l'entorn escolar, el suport del professorat, així com les estratègies per contrarestar els missatges negatius dels mitjans de comunicació i la publicitat.

Analitzar tots aquests factors és necessari per entendre les necessitats del col·lectiu adolescent i desenvolupar plans de salut individualitzats per a aquesta etapa de la vida

Comentaris