Més de 250 persones tallen de nou la C-53 per reclamar que es redueixi el risc de sinistralitat

La plataforma organitzadora, Som Rotondes C-53, sol·licita l’aplicació de mesures provisionals de forma immediata per evitar "desgràcies com la del passat dia 10 de març", en què tres joves van perdre la vida en aquest tram, sumant-se a "tants altres que han commocionat els pobles de la zona al llarg dels anys”

Els més de 250 manifestants reunits a la cruïlla entre Castellserà i Ivars d'Urgell per reclamar la construcció d'una rotonda - Foto: 'Som Rotondes C-53'
photo_camera Els més de 250 manifestants reunits a la cruïlla entre Castellserà i Ivars d'Urgell per reclamar la construcció d'una rotonda - Foto: 'Som Rotondes C-53'

Més de 250 pesones es manifesten a l'encreuament de la C-53, a la cruïlla entre Castellserà i Ivars d'Urgell (conegut com 'El Rellevo') per reclamar la construcció de rotondes a la zona per tal de disminuir el risc de sinistralitat. En la segona acció, organitzada per aquest diumenge 16 d'abril per la plataforma ciutadana Som Rotondes C-53, un mes després de la primera mobilització, s'ha format una rotonda fictícia modificant el traçat de la C-53 amb diverses bales de palla.

Aquesta és la segona convocatòria en què, tant veïns com membres de la plataforma Som Rotondes C-53, es reuneixen per demanar a les autoritats competents que actuïn per millorar la seguretat viària en aquest tram de la C-53, després que el passat 10 de març hi perdessin la vida tres joves en un accident de trànsit.

Els manifestants han demanat que s'actuï construint les tres rotondes als encreuaments entre els municipis de Castellserà i Ivars d’Urgell, Penelles i Linyola, i Bellmunt, i que s'instal·lin un seguit de mesures provisionals mentre no s'hagin finalitzat les obres.

Els més de 250 manifestants reunits a la cruïlla entre Castellserà i Ivars d'Urgell per reclamar la construcció d'una rotonda - Foto: 'Som Rotondes C-53'
Els més de 250 manifestants reunits a la cruïlla entre Castellserà i Ivars d'Urgell per reclamar la construcció d'una rotonda - Foto: 'Som Rotondes C-53'

Els manifestants s'han mostrat molt molestos per "la passivitat de les autoritats" davant la situació, ja que segons la plataforma, "no han aplicat ni tan solos mesures provisionals" per disminuir aquest risc de sinisralitat.

Així mateix, des de Som Rotondes C-53 asseguren continuar "actius i determinats a aconseguir la construcció de les tres rotondes". Encara que asseguren ser conscients que les obres "no es poden projectar i executar de la nit al dia”, lamenten que “no s’hagin aplicat ni tan sols mesures provisionals com la instal·lació de bandes rugoses, semàfors, límits de velocitat, senyalització visible i apropiada, etc., per tal de minimitzar el risc en aquests punts negres mentre no arribi la solució definitiva”.

A diferència de la primera convocatòria, en aquest cas el trànsit només s’ha tallat en tres ocasions: per col·locar les bales de palla (18.00 h), per retirar-les (19.00 h) i per llegir el manifest al centre de la cruïlla (18.30 h). La resta del temps, els vehicles han pogut circular amb relativa normalitat pel voltant de la rotonda simulada.

La manifestació s’ha dut a terme sense cap mena de contratemps i ha comptat amb el suport dels vehicles afectats pel tall i la modificació del traçat habitual de la calçada.

Un "punt negre": 8 morts des de l'any 2000

El Gabinet de Premsa i Comunicació del Servei Català de Trànsit ha compartit amb la plataforma les xifres de sinistralitat a la C-53 de les quals es desprèn que, concretament entre els punts quilomètrics 129-134 i en el període que comprèn els anys 2000-2023, s'han produït 84 accidents amb víctimes i hi ha hagut 119 ferits lleus, 17 ferits greus i 8 morts.

Aquestes xifres han alarmat la plataforma i els veïns, que asseguren que, "tenint en compte que la Intensitat Mitjana Diària (IMD mesurada en vehicles/dia) de la C-53 entre Tornabous i La Fuliola era de 8.626 vehicles al dia l'any 2021 (uns 957 dels quals vehicles pesants)", aquestes xifres de sinistralitat "són intolerables”.

Per aquest motiu, en aquesta segona convocatòria, el manifest de Som Rotondes C-53 ha tingut un to més reivindicatiu que el de la primera. Així, la plataforma ha volgut fer palès que "la tristesa inicial arran de l’accident on van perdre la vida un veí de Castellserà i dos joves del País Basc ha donat pas a la indignació". 

“Si es pensen que és qüestió de temps que ens oblidem de les rotondes, van molt equivocats. No ens aturarem fins que la construcció de la rotonda del 'Rellevo' i la millora de la resta de trams crítics de la C-53 es formalitzin al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). A més, mentre aquests projectes no s’executin, sol·licitem l’aplicació de mesures provisionals de forma immediata per evitar desgràcies com la del passat dia 10 de març i tantes altres que han commocionat els pobles de la zona al llarg dels anys”, asseguren els membres de la plataforma.

Comentaris