Reportatge

La sostenibilitat que s’aprèn des de la terra

L’Escola Agrària d’Alfarràs és pionera a fer del sector pagès una professió

Foto cedida per l'Escola Agrària d'Alfarràs
photo_camera L'Escola Agrària d'Alfarràs obre el seu període de pre-inscripcions en els cicles formatius de Producció agroecològica, de grau mitjà, i Paisatgisme i medi rural, de grau superior- Foto: Cedida per l'Escola Agrària d'Alfarràs

L’1 de desembre de l’any 1972 s’inaugurava l’Escola Agrària d’Alfarràs. Era el primer centre formatiu en fer Formació Professional Agrària, com a escola agrària a tot l’Estat que prenia la digna responsabilitat de professionalitzar l’activitat agrícola i ramadera. Sempre amb classes teòriques i pràctiques, ha posat en relleu i ha donat valor a una manera de viure, produint aliments directament des de la terra.

Vint-i-dues hectàrees de finques conreables són la part més notable de les instal·lacions d’aquesta escola exemplar, perquè va ser pionera a fer de la dedicació al sector pagès una professió. I perquè avui, superat el mig segle d’experiència formativa, té en les seves mans el repte de continuar engrescant noves generacions de ramaders i agricultors en una economia necessària més que mai. Cal enfortir el teixit productiu català, el que tenim més a prop, per enriquir-lo fent del consum de proximitat el pal de paller de la nostra sostenibilitat. Per això, fa falta que la gent reconegui el valor del sector pagès, perquè és molt important tenir aquesta societat a la vora”. Ho diu Rosa Cortés, directora de l’Escola Agrària d’Alfarràs que, del 24 al 30 de maig obre el seu període de pre-inscripcions en els seus dos cicles formatius: Producció agroecològica, de grau mitjà, i Paisatgisme i medi rural, de grau superior.

image00002digital
Una vuitantena d'alumnes cursen dues mil hores repartides en dos cursos - Foto: Cedida per l'Escola Agrària d'Alfarràs

L’Escola Agrària d’Alfarràs disposa de residència i cuina pròpia, on se serveixen molts dels aliments de collita de les seves finques. Altres es comercialitzen al mateix temps que són font d’aprenentatge i inspiració de la vuitantena d’alumnes que cursen dues mil hores repartides en dos cursos que inclouen sessions teòriques i molta pràctica.

Enguany s’enriqueix la proposta curricular amb tres nous mòduls transversals a tots els cicles formatius: Sostenibilitat, Digitalització i Anglès tècnic. A l’Escola Agrària d’Alfarràs, però, aquest enriquiment ja té consolidat un bon precedent en les jornades de transferència tecnològica que realitza cada any. Com el gran desenvolupament dels drons pot ajudar agricultors i ramaders a supervisar les necessitats de la terra i del bestiar, per exemple, va ser una de les temàtiques treballades en aquestes jornades.

Ecologia des de les arrels

Ja fa quinze anys que l’Escola Agrària d’Alfarràs compagina la transmissió de conceptes i aprenentatge pràctic de l’agricultura ecològica amb el cultiu i producció agro-ramadera convencional. Agricultura biodinàmica i benestar animal i apicultura són algunes de les matèries que imparteixen. Els alumnes aprenen també els sistemes de fertilització i les instal·lacions de reg, gestió empresarial i elaboracions vegetals.

image00001digital
La proposta curricular compta amb els nous mòduls transversals de Sostenibilitat, Digitalització i Anglès tècnic, en tots els cicles formatius - Foto: Cedida per l'Escola Agrària d'Alfarràs

Són els 360 graus d’una realitat professional propera, que cada cop va prenent més força pel valor que traspua d’ella.

L’experiència de Rosa Cortés, al capdavant d’aquesta escola agrària emblemàtica i també com a filla de pagesos i ella mateixa encara pagesa a temps parcial, la duu a reflexionar sobre la possibilitat que dona aquest ofici de “ser propietari de la feina, amb la llibertat que comporta organitzar-se el temps i conciliar millor treballant per compte propi, fet que els avenços tecnològics faciliten cada cop més

Això, afegit a la cada cop més gran valoració del producte local pot anar afavorint una comercialització avantatjosa dels productes. Tal com explica la directora de l’Escola Agrària d’Alfarràs, “el sector s’adona que la mà d’obra qualificada amb bones pràctiques procedimentals està molt valorada i és difícil de trobar”. De fet -diu- “la major part de l’alumnat s’auto-ocupa, o bé en les explotacions familiars (un 70%), o muntant-ne una de pròpia”. Reconeix que l’escola és una eina de dinamització del sector bastant potent que engresca el relleu generacional. “Fer costat al sector és la nostra raó de ser”, expressa Rosa Cortés.

“Ara el que cal -afegeix- és que, en anar a comprar, tothom es fixi bé en la procedència d’allò que compra i no tant en el preu més barat. Cal que la societat ens faci costat, posant valor en el producte de la nostra terra”

image00014digital
Els alumnes aprenen també els sistemes de fertilització i les instal·lacions de reg, gestió empresarial i elaboracions vegetals - Foto: Escola Agrària d'Alfarràs

Selena Andrés té 18 anys i fa el cicle superior de Paisatgisme i Medi Rural. A casa seva no hi ha tradició pagesa, però ella se sent atreta per aquest sector perquè considera imprescindibles l’agricultura i la ramaderia, i gràcies a la  revolució pagesa tots ho hem pogut veure”. Ella creu que “amb una bona alimentació podem millorar la nostra salut, aprofitar el que ens dona la natura per millorar com a persones, tant físicament com mentalment”.

El Jaume Benet també té 18 anys i fa el mateix grau que la Selena. Fill de família pagesa, tractor i terra l’han atret des de petit. Troba honrat aquest ofici, i li agrada veure tot el procés evolutiu del fruit, per això també dona un valor molt important als aliments conreats al territori. “Convindria -diu- canviar el sistema i no deixar entrar tants productes de fora per valorar més els d’aquí”.

Comentaris