La Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran emprèn un nou camí que s'enfoca en el valor humà dels museus

'Les mil cares dels museus' s'enfoca en mostrar l'àmplia gamma de perfils professionals que treballen en el sector museístic, allunyant-se de la mirada que els museus són institucions mortes
Foneria del museu Cal Trepat de Tàrrega ©JosepAPérez
photo_camera Foneria del museu Cal Trepat de Tàrrega ©JosepAPérez

La Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran impulsa la nova campanya 'Les mil cares dels museus' per tal de posar el focus en els tants perfils professionals que existeixen en el sector museístic -allunyant la mirada que els museus són institucions mortes- i mostrar les tasques menys visibles com la comunicació, l'administració o el muntatge d'exposicions

La XMTLA està formada per una dotzena de museus i els seus fons abasten més de 40.000 obres i objectes

"Amb aquesta campanya volem donar a conèixer aquelles tasques internes que es fan als museus i normalment no són a la vista del públic, el qual només veu el resultat final", assenyala la coordinadora de la XMTLA, Clara López. També, aquesta iniciativa compta amb el suport del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i estarà activa del 20 de febrer al 5 de març amb nombroses activitats gratuïtes.

Així doncs, el Museu de la Noguera convida al públic a formar part de l'equip del museu a través d'un taller participatiu per conèixer les diferents funcions diàries; el Museu de Cervera proposa l'activitat 'Arqueologia d'un enterrament', a càrrec d'un equip professional d'arqueòlegs i antropòlogues que explorarà els ossos d'una fossa al Priorat de Sant Pere el Gros de Cervera. Per una altra banda, l'Ecomuseu de les Valls d'Àneu ofereix una visita als seus magatzems, on divulgarà la tasca de restauració, conservació i documentació de les col·leccions del museu, mentre que el Museu de Guissona estrena l'audiovisual que mostra les tasques que realitzen des del moment que s'excava i es troba una peça rellevant fins que s'acaba ubicant a l'exposició permanent del Museu. 

Cartell de la campanya 'Les mil cares dels museus' impulsada per la XMTLA ©XMTLA
Cartell de la campanya 'Les mil cares dels museus' impulsada per la XMTLA ©XMTLA

El Museu dera Val d'Aran ofereix una visita a l'exposició permanent amb el personal tècnic del museu i permet concebre un espai museogràfic a partir d'una dinàmica guiada. La seva directora, Carla del Valle explica que "Les mil cares dels museus' és una oportunitat per mostrar què passa de portes endins als museu que formen part de la Xarxa. En el cas del Musèu dera Val d'Aran, som dues persones que portem to el pes de la gestió i de la divulgació de sis equipaments. Amb la campanya us mostrarem com és la nostra feina en el dia a dia"

Per acabar i tornant a les Terres de Lleida, el Morera. Museu d'Art Modern i Contemporani de Lleida presenta el seu equip a través de les xarxes socials, on els i les usuàries trobaran diverses sorpreses. 

D'aquesta manera i amb aquest ampli ventall d'activitats per a tots els públics, la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran aconsegueix retre un homenatge a les persones que es dediquen i fan possible el funcionament dels museus i també així, fa més pròxima la línia fina que separa el públic dels professionals que treballen a dins del museu.

Comentaris