El 10è Galacticat reconeix 'Phi 1618' com a millor llargmetratge, guió i direcció

La desena Mostra de Cinema Fantàstic i Terror de Ponent posa punt final a una setmana marcada per la realització de diverses activitats paral·leles, projeccions especials i amb nous i diferents escenaris
Cartell de la 10a edició del Galacticat, dedicat a la pel·lícula 'L'exorcista' - Imatge: Galacticat
photo_camera Cartell de la 10a edició del Galacticat, dedicat a la pel·lícula 'L'exorcista' - Imatge: Galacticat

El Galacticat, la Mostra de Cinema Fantàstic i Terror de Ponent, clou una edició marcada per l'ampliació del seu format, amb diverses activitats paral·leles, projeccions especials i amb nous i diferents escenaris. Tàrrega ha acollit la projecció de més d'un centenar de curts i llargmetratges en una edició que ha recordat els 50 anys de l'estrena de 'L'Exorcista'. Enguany, la pel·lícula búlgara 'Phi 1618' del director Theodore Ushev ha aconseguit els premis al millor llargmetratge, al millor guió i a la millor direcció i '44 hours' ha estat el millor llargmetratge documental.

Una edició que ha destacat per la bona resposta dels membres de la indústria cinematogràfica nacional i internacional: "durant tota la setmana hem pogut comptar amb productor/es, directors/es, actors i actrius, escriptors/es, guionistes... d'arreu del món, d'Espanya i de Catalunya que han conformat la comunitat Galacticat", ha destacat Ramon Bochaca, director del Galacticat.  

Projecció de 'L'exorcista' i debat amb el president de la Societat Catalana de Ciència-ficció i Fantasia, Eloi Puig - Foto: Jordi Vinuesa
Projecció de 'L'exorcista' i debat amb el president de la Societat Catalana de Ciència-ficció i Fantasia, Eloi Puig - Foto: Jordi Vinuesa

Tubular Tribute ha posat punt final al festival

La clausura de la desena edició s'ha celebrat al Teatre Ateneu de Tàrrega. La jornada ha servit per reunir a algunes de les principals productores i distribuïdores​ del país amb els 12 finalistes de la segona edició de la Trobada de Talent. Antonio Garrido, Mik J López i Abel Alfonson han estat seleccionats amb 'Dead Fest' com a millor projecte de sèrie'Cerrillos de la Jara' d'Edu Ramos ha estat el millor projecte curtmetratge. Arancha Salamanca ha guanyat el millor projecte de llargmetratge amb 63: La casilla del Mal. 

El grup Tubular Tribute ha posat punt final al 10è Galacticat amb un homenatge al disc 'Tubular Bells' de Mike Oldfield estrenat el mateix any que 'L'exorcista', ambdues obres peces claus en l'imaginari de terror contemporani.

Les pel·lícules guardonades

'Phi 1618' dirigida per Theodore Ushev ha estat la gran triomfadora de la nit. Aquesta distopia, que ens situa en un context on la ciència ha conquerit la mort, s'ha endut els premis de millor llargmetratge, millor guió i millor direcció. "És una pel·lícula molt rodona", subratlla Bochaca. Pel director del festival 'Phi 1618'  és capaç de traslladar molt bé allò que vol explicar en una hora i escassos dos quarts. Ramon Bochaca destaca que "té una direcció i una fotografia molt bones i la creació de personatges és molt potent". A més, és una obra molt vinculada a la literatura i ens parla de felicitat i amor "dos arguments universals del narrador d'històries", puntualitza.

El documental '44 hours' del director israerlià Rotem Gross ha guanyat la categoria de millor llargmetratge documental. Una pel·lícula on "et trobes cara a cara amb un home que és mort", "és molt impactant" destaca el director del Galacticat.

L'australiana 'Violett' de Steven John Mihaljevich ha guanyat la millor fotografia, 'Abruptio' els millors efectes especials i la millor banda sonora ha estat per la russa 'The Whirpool', de Den Hook.

Victoria Lucie ('On the line') i Matthew Jeffers ('Unidentified Objects') millor actriu i millor actor de la desena edició del festival

Projecció de la secció Oficial de Curtmetratges a la plaça Sant Antoni de Tàrrega - Foto: Jordi Vinuesa
Projecció de la secció Oficial de Curtmetratges a la plaça Sant Antoni de Tàrrega - Foto: Jordi Vinuesa

La resta de seccions oficials de curtmetratges han estat per 'Victim nº6' de l'estatunidenca Nancy Menagh (terror), 'Iago y tristán' de l'alacantí Miguel Ibáñez Monroy (fantàstic), la sueca 'The Diamond' de Vedran Rupic (gènere lliure) i el català Sergi Sànchez s'ha endut el guardó del millor curt d’animació amb 'Wooden Mirror'. L'anglesa Alison Peirse ha estrenat el reconeixement de millor curtmetratge documental amb 'Knit one, stab two' 

El públic ha seleccionat 'Abruptio' d'Evan Marlowe com a millor llargmetratge, 'Gotham: The Fall and Rise of New York' de Matthew Taylor com a millor documental i 'Victim nº6' de Nancy Menagh. Totes elles produccions estatunidenques.

Alguns dels curtmetratges es podran recuperar durant l'estiu a les sessions de cinema a la fresca que fan des de l'organització per Lleida i Aragó

Un jurat de luxe

El Festival de Cinema Fantàstic i Terror de Ponent ha comptat amb un jurat heterogeni de luxe amb el guanyador del Goya, Alberto Vázquez, la laurejada actriu Macarena Gómez, la periodista i crítica Eulàlia Iglesias Huix, el coordinador del Festival de Terror de Molins i president de Terror Arreu de Catalunya, Roger Sàbat, i la reputada directora de càsting Núria Rodríguez. "Tots cinc han aportat coses diferents, però molt interessant alhora", comenta Bochaca. 

Homenatge a la primera directora de cinema nacional

El director lleidatà David Casals-Roma a l'entrada dels cinemes Majèstic de Tàrrega - Foto: Jordi Vinuesa
El director lleidatà David Casals-Roma a l'entrada dels cinemes Majèstic de Tàrrega - Foto: Jordi Vinuesa

'La veu de Thaïs' del director lleidatà David Casals-Roma va posar la nota reivindicativa de l'últim dia de festival. Aquest documental recupera la memòria de l'artista multidisciplinària​ Maria Montserrat Casals Baqué (Cercs 1882 - Barcelona 1945), més coneguda com a Elena Jordi. "Tot va començar quan vaig llegir un article al País on parlaven d'Alice Guy, una dona francesa que va ser la primera directora de cinema del món", explica el director David Casals-Roma. El Lleidatà es va preguntar qui havia estat la primera directora de cinema d'Espanya i va trobar que els historiadors no es posaven d'acord. "Alguns deien que era la Rosario Pi, altres la Mariscal, altres l'Elena Jordi...", recorda Casals-Roma.

Jordi podria ser la primera directora de l'Estat Espanyol, si més no, una de les pioneres. L'artista del Berguedà hauria rodat la pel·lícula 'Thaïs' i l'hauria estrenat l'any 1918. Tanmateix, s'ha arribat a dubtar de la seva existència, perquè no se'n disposa de cap còpia i tampoc hi ha gaire informació sobre la seva estrena. El documental del director lleidatà es pot recuperar a Filmin i, aviat, s'espera que es passi per TV3.

Comentaris