Xifra rècord de 800 participants a la 4a Marxa de la Boira, que aquest any promociona el paisatge de l'Urgell

PARTICIPANTS 4A MARXA BOIRA TÀRERGA
photo_camera PARTICIPANTS 4A MARXA BOIRA TÀRERGA

Xifra rècord de 800 participants a la 4a Marxa de la Boira, que aquest any ha proposat recórrer els espais naturals de Tàrrega per promocionar els atractius turístics de la capital de l'Urgell i els pobles del seu terme municipal. La iniciativa va néixer per reivindicar la boira com a element identificador i característic de la plana de Lleida i cada any ha anat augmentant els inscrits, fet que certifica l'èxit de la proposta, segons els empresaris que la impulsen. Aquest hivern hi ha hagut pocs dies de boira persistent si es compara amb l'any passat i, de fet, aquest fenomen meteorològic mai ha acompanyat el dia de la marxa, que aquest diumenge s'ha fet sota un cel ben ennuvolat. Tot i això, "es demostra que és un bon reclam per a les comarques de Ponent", segons Irene Barón, una de les organitzadores i portaveu de Boira Experience. La meitat dels participants són lleidatans però els altres 400 provenen de la resta de Catalunya i també de la Franja de Ponent, Castelló i Madrid. Aquest any la Marxa de la Boira també destina un euro de cada inscripció a una ajuda solidària, en concret a l'entitat targarina GEMA (Grup d'Ecologia i Medi Ambient). La donació econòmica servirà per plantar arbres i arbustos a l'entorn natural de Tàrrega.

Imatge general dels participants a la 4a Marxa de la Boira caminant enmig d'un camp de cultiu abans d'arribar a Mas Colom aquest 14 de gener del 2018 (horitzontal)
Els participants han recorregut el paisatge urgellenc.

La Marxa de la Boira l'organitza l'entitat Boira Experience amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tàrrega i la Diputació de Lleida. Aquest any l'encarregat de donar el tret de sortida a les nou del matí a l'espai MerCAT de la capital de l'Urgell ha estat Lo Tossino, una figura festiva del bestiari targarí. A l'arribada a destí, s'ha preparat una gran degustació de cassola de tros d'hivern o vegetariana

Els participants han triat entre dos recorreguts circulars: un de curt de 10 quilòmetres amb un desnivell positiu acumulat de 175 metres i un de llarg de 24 quilòmetres amb un desnivell positiu acumulat de 391 metres. Els dos itineraris han passat per indrets singulars del terme com el Parc de Sant Eloi, el Castell del Mor o Mas Colom. El recorregut llarg també ha permès descobrir pobles amb encant com Claravalls, La Figuerosa i Altet. Els participants han disposat d'informació turística sobre els indrets per on ha passat la ruta. 

Les inscripcions es van tancar fa una setmana amb 800 participants i llista d'espera. Pels promotors de la iniciativa, l'èxit de resposta és evident i la marxa ha anat prenent cada any una dimensió més gran. Va néixer el 2015 al Palau d'Anglesola (Pla d'Urgell) i va comptar amb 200 participants. L'any següent va sortir de Vila-Sana (Pla d'Urgell) amb 400 inscrits i l'any passat es va fer a Mollerussa i hi van participar 700 persones. 
 

Imatge general de la cua de participants a la 4a Marxa de la Boira caminant a l'avituallament de Mas Colom aquest 14 de gener del 2018 (horitzontal)
Un dels punts d'avituallament de la marxa.

Irene Barón destaca que el que volen és que la boira sigui una excusa per conèixer aquest territori, tant si n'hi ha com si no. "La boira que tenim a la plana de Lleida l'hem de saber valorar i potenciar turísticament; volem que sota el paraigües de la boira la gent conegui una zona d'interior encara força desconeguda", insisteix. A més, remarca que enguany han crescut considerablement els inscrits de fora de Lleida "la qual cosa és molt positiva perquè veiem que s'està estenent el ressò i anem traspassant fronteres". També treu importància al fet que la boira no hagi acudit mai a la cita de la marxa "perquè és molt imprevisible i mai sabem si n'hi haurà, però ens ho plantegem com una festa per acomiadar-la, ja que a partir d'ara ja sol ser menys freqüent". També en aquest sentit s'ha expressat l'altre membre de Boira Experience, Roger Tutusaus. "Aquest any no hi ha hagut gaire boira però la gent ens ha respost igual perquè li agrada el producte, els recorreguts que proposem i descobrir territori" i afegeix que "el fet que sigui itinerant i cada any fem la marxa a un lloc diferent també la fa més atractiva". Molts dels participants lleidatans coincidien en afirmar que la boira "és molt nostra" i que és positiu que s'aprofiti com a un actiu del territori d'on és característica.

Com a novetat, aquest any la marxa ha ofert una planificació nutricional supervisada per una nutricionista. Els participants han portat l'avituallament sòlid en una bossa d'esquena que ha donat l'organització on també hi havia un full informatiu on es detalla els efectes que els aliments tenen a l'organisme. Al llarg del recorregut també s'han muntat diversos punts d'avituallament líquid.

Comentaris