20.10.2019 |
Iris Vilaró
19:45
11/11/13

Bicicletes

No és la nova cançó del grup Blaumut, ni el proper repte d’en Kilian Jornet... és un mitja de transport que moltes vegades és motiu de conflicte. Des de les federacions i clubs de ciclisme alerten sobre l’augment de les morts en carretera, al·legant que molt sovint els cotxes no deixen la distància de seguretat (1’5 metres) i que circulen a altes velocitats.

No és la nova cançó del grup Blaumut, ni el proper repte d’en Kilian Jornet... és un mitja de transport que moltes vegades és motiu de conflicte. Des de les federacions i clubs de ciclisme alerten sobre l’augment de les morts en carretera, al·legant que molt sovint els cotxes no deixen la distància de seguretat (1’5 metres) i que circulen a altes velocitats. Des d’altres sectors, es posa èmfasi en algunes accions que duen a terme alguns ciclistes, com envair tota la carretera, anar per la vorera en ciutats, no dur llums quan és de nit, etc.

Tothom pot prendre partit en el debat i tenir la seva opinió al respecte, però aquesta vegada no vull escriure només el meu punt de vista, si no que vull fer una crítica (espero que constructiva) a l’Ajuntament de Mollerussa. Fa un temps vaig llegir una notícia, el titular de la qual deia així: “La Policia Local de Mollerussa inicia una campanya de seguretat per als ciclistes” (http://www.territoris.cat/articulo/mollerussa/policia-local-mollerussa-inicia-campanya-seguretat-per-als-ciclistes/20131008135718008198.html). Fins aquí bé.

La campanya en sí es justifica en l’increment d’infraccions que s’han detectat i en les queixes dels veïns. Fins aquí em semblaria correcte, sinó fos que crec que s’ha obviat un petit detall: Com es pot fer pedagogia quan l’espai públic no està adaptat a les bicicletes i quan els conductors de vehicles de motor són els primers que no respecten als ciclistes? Els cotxes quan veuen un ciclista no saben què fer: no saben si frenar, si accelerar i avançar-los, si començar a cridar perquè van per la carretera... no em sembla malament que s’informi als ciclistes de com haurien de circular per ciutat, però ja que hi ha molts més cotxes que bicis, crec que també s’hauria de fer èmfasi en fer campanya per reeducar als conductors de motor.

Un altre tema de la campanya que fa nyigui-nyogui és la difusió de la mateixa. Quants de vosaltres heu pogut assabentar-vos de la informació? Segons la Policia Local la difusió s’anirà fent de ciclista en ciclista quan es vegi que hi ha una infracció; alhora també s’han distribuït alguns fullets als manillars de les bicicletes que s’hi troben estacionades. També criticar l’escassa i ambigua informació, ja que es diu que es faci ús del casc, però no s’especifica si és obligatori, si ho és per tothom o només infants, quin tipus de reflectants has de dur, etcètera.

Per tant, crec que el problema no són les bicis sinó l’adaptabilitat de la ciutat a elles. Si no es pot estacionar en fanals, que es posin més aparcaments per a poder lligar-les; si no es pot circular per la vorera, que ampliïn el carril bici. No seria millor començar per adaptar la ciutat i llavors sí, fer campanyes informatives i aplicar sancions després? Com diu una coneguda frase, “cuando un dedo apunta al cielo, el tonto mira el dedo”.

Comentarios