Opinió

L'Aplec de l'Alcohol

Observes, per pura tafaneria, les fotos que hom penja sobre l'aplec en les omniscients xarxes socials. El primer que et crida l'atenció es, òbviament, el desfasament propi de la celebració.


Observes, per pura tafaneria, les fotos que hom penja sobre l'aplec en les omniscients xarxes socials. El primer que et crida l'atenció es, òbviament, el desfasament propi de la celebració. El segon, i més impactant, és que els protagonistes no són principalment “jovenots” vintianyers -que no en falten- sinó quarentons i cinquantons. I si ho penses bé, té certa lògica. En teoria, els més crescudets, ja exercitats en la festa des de fa algunes dècades, són capaços de malversar el seu fetge durant llargues i caloroses jornades sense perdre gran part de les seves funcions executives i el jovent, inexpert, no aguanta gaire el rigor d'aquests excessos. En la pràctica, però, joves i "madurets" formen d'una homogènia massa de descontrol i desenfrè que es condueix inevitable i joiosament a la inconsciència. I no em malinterpretin, no pretenc jutjar ni criticar tal conducta; mai m'ha pesat gaire la moral judeo-cristiana. Cadascú és lliure de fer amb el seu temps, cos i diners el que realment li plagui. El que critico és la hipocresia i les mitges tintes. Em pregunto, que tindrà que veure la festivitat amb el cargol? Hi ha realment relació més enllà de la circumstancial ingesta massiva del gasteròpode? Podria dir-se aplec del porcí, i res canviaria substancialment, l'essència seria la mateixa. És que potser l'Oktoberfest té realment gaire a veure amb l'Octubre? O es tracta d'una festa dionisíaca més, heretada del nostre passat greco-romà? No ho és també l'aplec? Però es que potser l'objectiu no és, en el fons, perdre el sentit de l'orientació i oblidar el record de la realitat quotidiana, com en tota libació en honor a Dionisi? Llavors, per què anomenar-ho aplec del cargol? Per què adornar-ho amb un suposat valor cultural? No seria millor anomenar-ho Aplec de l'Alcohol?

Comentaris