La importància de l’atenció personalitzada a les clíniques de fisioteràpia i traumatologia

La personalització del tractament, sigui quina sigui l'afecció a tractar, és indispensable per a la seva efectivitat. Però per garantir la qualitat sanitària, segons les definicions de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), l’efectivitat, a més de ser segura, ha de tenir en compte l’experiència del pacient. En fisioteràpia i traumatologia, els avenços tecnològics són un punt d’inflexió per aquest salt qualitatiu.

 La importància de l’atenció personalitzada a les clíniques de fisioteràpia i traumatologia
photo_camera La importància de l’atenció personalitzada a les clíniques de fisioteràpia i traumatologia

Tractar el pacient més enllà de la satisfacció

Segons l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), la qualitat sanitària es defineix en base a tres pilars ben diferenciats: la seguretat, l’efectivitat i l’experiència del pacient. Mentre que els dos primers fan referència exclusiva al servei en si mateix, el tercer punt posa de manifest que guarir i tenir cura són accions indestriables en la millora de l’usuari del sistema de salut. És a dir, la humanització del tractament.

Visitar el metge sempre té, per bé o per mal, un component d’impacte emocional que cal abordar d’una manera o altra. La troballa d’un tracte positiu, però professional és una constant que exemplifiquen centres com la Clínica Albareda de Barcelona, un centre de fisioteràpia i traumatologia amplament avesat a aquest tarannà. I l’experiència de tots els pacients de la qual, més enllà de la satisfacció, coincideix en emfatitzar l’atenció.

L’atenció personalitzada com a pilar fonamental en la rehabilitació i prevenció de lesions

L’AQuAS, prenent de base la classificació del Servei Nacional de Salut Anglès, estableix que existeixen almenys 12 àmbits relacionables amb els anomenats PREM (Patients Reported Experience Measurements). Entre els quals, factors com la gestió del temps i la navegabilitat a través del sistema són tan importants com el respecte als valors del pacient o el suport emocional. Dimensions que vertebren la cura i l’atenció pal·liatives.

Precisament, reduir tant l’impacte físic com el psicològic del pacient durant el decurs del tractament, ja des de la primera consulta inicial o la diagnosi, és crucial per oferir un servei sanitari de qualitat. Un mal estat de salut compromet, i en molts casos també limita, la qualitat de vida del pacient. És per aquest motiu que la utilitat de cada visita, segons l’AQuAS, rau en allò que aquest n’obté: aclariment, suport, dades o decisions.

Una avaluació funcional és aquella que se serveix d’una diagnosi individualitzada, d’un tractament personalitzat, per a acompanyar el pacient des d’una major empatia durant el seu tractament. En el cas de les lesions, això s’aplica tant en la rehabilitació com en la prevenció física i psíquica. I és que tant les lesions esportives com les lesions laborals, per col·lateralitat amb l’estabilitat personal, necessiten aquesta aproximació.

L’avaluació i la diagnosi individualitzades com a clau per un tractament exitós

Malgrat estimar que 40 milions de persones les necessiten anualment arreu del món, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que només el 14% rep assistència pal·liativa per enfrontar llurs problemes físics, psicològics, socials i/o àdhuc espirituals. Deixant de banda la gravetat de la malaltia a curar, la necessitat d’entendre i adaptar el tractament a cada pacient és clara. Tant com n’és l’impacte en la seva recuperació.

L’avaluació mèdica, per la seva naturalesa i voluntat, no pot romandre únicament en el dolor físic. I és que qualsevol teràpia física depèn d’un fort component mental. Però també de l’esperit de comprensió que dugui al professional, a través de l’historial mèdic i el tracte amb el pacient, a arreplegar les realitats que engloba l’afecció. Tant si es tracta de condicions prèvies com de l’actitud i la condició del pacient en enfrontar-s’hi.

Com la tecnologia ajuda a millorar l’experiència del pacient

La tecnologia té també un paper clau en la personalització de l’experiència dels pacients al sistema sanitari. La digitalització, per exemple, ha permès millorar l’accessibilitat al sistema i la comunicació entre ambdues parts. A més, com reconeix en l’àmbit teòric l’AQuAS, aquesta nova via de contacte n’ha simplificat la gestió dels temps. Aspecte on se suma, per part del professional, les noves eines de què disposen en l’actualitat.

Ja en l’activitat in situ, els avenços tecnològics en l’àmbit mèdic dels darrers anys són tot un salt endavant per un tractament més eficaç i acurat dels pacients. Avui, centres com aquesta clínica de traumatología en Barcelona (Clínica Albareda Traumatologia Avançada) ofereixen tota mena d’opcions per a cadascun. Des d’estudis d’electromiografia i tècniques d’electroteràpia, fins a l’ultrasò i el massatge terapèutic o la teràpia de calor i fred. Un tot per a cada cas realment útil.

Les millores tecnològiques emmarquen i ubiquen el sistema sanitari en la concordança i ritme de la seva contemporaneïtat. El portal de Decisions Compartides de l’AQuAS, destinat a la col·laboració entre pacients d’esclerosi múltiple i llurs metges per triar el tractament, és un bon exemple d’aquest necessari nexe a blindar entre el pacient i el professional de la salut. On la fisioteràpia en representa un dels àmbits capdavanters.

Comentaris