Xavier Marcet: "Les empreses basades en el talent i no en l'ostentació són les que deixen llegat"

Marcet apunta com a "organitzacions mediocres" les que basen la gestió dels seus equips en l'amenaça, i en la creença que els seus treballadors poden ser fàcilment substituïts. Oposant-se a aquest tarannà, trobem un líder "capaç d'emocionar" la seva gent

Xavier Marcet en la seva ponència al Parador de Lleida sobre el talent, el lideratge i la innovació - Foto: Esther Barta
photo_camera Xavier Marcet en la seva ponència al Parador de Lleida sobre el talent, el lideratge i la innovació - Foto: Esther Barta

El lideratge sembla una quimera que tothom persegueix, però no sempre es troba. Segurament, molts el busquen en la direcció equivocada: per trobar-lo, has de començar per tu mateix.
Contràriament a la clàssica figura autoritària del cap que llança ordres de manera vertical, l'ambició i la humilitat, el servir i no servir-se, són atributs propis dels líders que encapçalen equips sòlids capaços de progressar mentre assoleixen incomptables reptes al llarg del temps.

L'empresari Xavier Marcet ho té clar: quan un equip creix, també creix l'empresa. I la millor forma de fer-lo créixer, és aprenent. Així ho va remarcar el prestigiós expert en estratègia i innovació la setmana passada en la seva ponència que va acollir el Parador de Lleida, una cita que va esdevenir una oportunitat pels empresaris i públic assistent per conèixer les claus que permeten que els seus projectes progressin, tot afrontant els canvis i la transformació, superant reptes i obtenint resultats innovadors.
La trobada, sota el títol Innovació i talent. Redefineix el futur, es va organitzar de la mà de Marlex, empresa líder en la gestió del talent i enfocada al progrés dels seus clients (dues realitats indissociables), que treballa per seleccionar els millors professionals per configurar els equips dels seus clients.

Marcet apunta a un lideratge de servei als altres, treballant per la gent sense esquivar els compromisos. En aquest sentit, assegura que "la formació és una decisió corporativa, però aprendre és una decisió personal". Segons Marcet, aquestes empreses basades en el talent, lluny de dinàmiques d'ostentació més pròpia dels negocis, són les que deixen llegat i empremta en la societat. Aquestes es conformen d'equips humans que han assolit una cultura de l'empoderament que ha permès que aquest talent aflorés i arrelés, i que és el que acaba oferint resultats innovadors pels clients i per la mateixa empresa. 

Marcet va afirmar que el moment actual, on la tecnologia i la innovació tenen un gran pes és molt interessant per a la gestió de les persones.

 

Sense sostres de vidre

Per arribar més lluny, cal acabar amb els 'sostres de vidre'. Per establir un ecosistema estable on el talent pugui desenvolupar-se, cal doncs reduir la distància tant amb els membres de l'equip com amb els clients: "la innovació, al final, és saber quines aspiracions, necessitats i quins problemes ets capaç de resoldre d’una forma nova pels altres", assegura Marcet, qui indica que "a una empresa li anirà bé si fa créixer els seus clients i fa créixer la seva gent" sense limitacions o 'sostres de vidre' i que, sense aquest lideratge més transversal, una empresa no té fluïdesa.

Xavier Marcet:

La gent, si sent que creix, no se’n va; quan no aprenen dels seus caps, marxen

Aquesta aproximació busca fomentar la motivació, la creativitat i l'engagement de les persones, així com el compromís amb els valors i les metes de l'organització.

"Organitzacions mediocres"

En efecte, cada vegada són més els estudis que demostren que els líders que se centren en les persones, que escolten les seves necessitats i les seves inquietuds, els qui els animen a expressar les seves opinions i a contribuir activament a la vida de l'empresa, són els qui gestionen els millors equips. En aquesta línia, Marcet es va referir a les "organitzacions mediocres" que basen la gestió dels seus equips en l'amenaça, i en la creença que els seus treballadors poden ser fàcilment substituïts. Oposant-se a aquest tarannà, trobem un líder "capaç d'emocionar" la seva gent.

La importància de retenir el talent: casos pràctics

L’acte va continuar amb una taula rodona a càrrec de Ramon Carulla, director de RRHH de Ros Roca i Ismael Bertran, director de RRHH de Plusfresc que van coincidir en la importància de posar al centre les persones, escoltar la seva veu i que els propietaris tinguin empatia amb la seva gent per tal de retenir el talent.

Per tot això, sembla evident que un lideratge humà és una estratègia que pot ser molt beneficiosa per a les empreses i les organitzacions que vulguin aconseguir un alt rendiment i una gran cohesió en els seus equips de treball.

Sobre Xavier Marcet

Xavier Marcet és un reputat expert en estratègia, innovació i emprenedoria corporatiu format en postgraus a les escoles de negocis UC Berkeley, IESE i ESADE, amb una llicenciatura anterior en història per la UAB i amb àmplia experiència internacional en més de 20 països, on ha desenvolupat consultories i ha impartit conferències sobre innovació i emprenedoria. President de Lead to Change (consultora especialitzada en gestió del canvi i transformació), col·laborador habitual de La Vanguardia i Fundador i President de la Barcelona Drucker Society, Marcet ha demostrat amb la seva experiència ser capaç de liderar equips en camps i projectes molt diversos on el factor comú és l'èxit i la innovació. 

Comentaris