El Pla Estratègic d’Esports d’Hivern de Catalunya es desplegarà en les escoles del Pirineu

El programa Esport Blanc Escolar té l’objectiu d’impulsar la iniciació i el coneixement dels esports d’hivern, en les seves diferents modalitats, en la població infantil.

esportblanc
photo_camera Presentació a la Seu d'Urgell del programa 'Esport Blanc Escolar'

La sala de la Immaculada de la Seu d’Urgell va estar l'escenari per presentar al Pirineu el programa 'Esport Blanc Escolar' en un acte que ha comptat amb les intervencions de l’alcalde urgellenc, Albert Batalla; el secretari general de l’Esport, Ivan Tibau; la directora general d’Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll; el president de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern, Òscar Cruz, i l’esquiadora Laura Orgué, que apadrina el programa. També hi han estat presents representants dels consells comarcals, consells esportius, Ajuntaments, centres educatius i estacions d’esquí.

El Departament d’Ensenyament i la Secretaria General de l’Esport de la Generalitat, conjuntament amb la Federació Catalana d’Esports d’Hivern, els consells comarcals, el Consell General d’Aran, els consells esportius i les estacions d’esquí promouen una prova pilot del programa “Esport Blanc Escolar” a les 9 comarques del Pirineu, en el marc del Pla Estratègic d’Esports d’Hivern de Catalunya, que s’està executant per iniciar en aquests esports la població infantil d’aquestes demarcacions.

En la seva intervenció, l'alcalde de la Seu ha lloat aquest programa: “L'Esport Blanc Escolar permet que tots els nens i nenes del Pirineu puguin tenir una relació intensa amb la neu i amb el seu entorn natural” ha manifestat Albert Batalla. L'alcalde urgellenc ha afegit que “tan de bo que gràcies a aquest programa surtin esportistes del territori que pugin assolir proeses tan importants com les que ha aconseguit l'esquiadora olímpica Laura Orgué”.

Batalla ha agraït la voluntat política tant de la Secretari General de l'Esport com del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya de portar a terme aquest programa.

El programa “Esport Blanc Escolar” és un programa institucional que té l’objectiu, tal com estableixen les dues primeres línies estratègiques de l’àmbit de la Promoció i Popularització del Pla Estratègic d’Esports d’Hivern de Catalunya, d’impulsar la iniciació i el coneixement dels esports d’hivern, en les seves diferents modalitats, en la població infantil, fent una atenció especial a les comarques pirinenques. L’altra finalitat és Ia d’educar mitjançant l’esport a respectar, gaudir, conviure, estimar i conèixer les nostres muntanyes amb la complicitat del professorat dels centres d’ensenyament i dels tècnics d’esport.

El programa “Esport Blanc Escolar” proposa una activitat de formació poliesportiva en esports d’hivern, en el marc curricular de l’assignatura d’Educació Física, però amb un tractament interdisciplinari que permeti treballar el coneixement i respecte de les muntanyes del Pirineu, i del medi natural en general, de la interacció amb els diferents tipus de neu i de persones i professions del territori que s’hi relacionen, i viure en primera persona tots els valors que comporten.

El programa estableix la realització d’un total de 8 sessions anuals, distribuïdes en 3 sessions d’esquí alpí, 3 sessions d’esquí de fons i 2 sessions de surf de neu (“snowboard”). Cada sessió es porta a terme durant un matí a la setmana, per part de l’alumnat dels cursos de 3r i 4t de primària (8-10 anys), de forma progressiva, de manera que tots els alumnes realitzin aquesta activitat al llarg de dos cursos escolars.

Val a dir que són molts els agents que fan possible aquest projecte. D’una banda, la coordinació curricular del Departament d’Ensenyament amb els centres educatius de les nou comarques del Pirineu, l’impuls i suport econòmic de la Secretaria General de l’Esport, en col·laboració amb els consells esportius de cada comarca, i el compromís de la Federació Catalana d’Esports d’Hivern per a la selecció i formació dels tècnics d’esquí i la coordinació tècnica del programa. D’una altra banda, la cooperació de les corporacions locals (consells comarcals, etc.) i del Consell General d’Aran per al transport escolar, així com l’esforç de les estacions d’esquí per a facilitar a un preu reduït els forfaits i el material. I finalment, la petita aportació de les famílies, similar a qualsevol sortida escolar, destinada a completar el cost del lloguer del material, per aquells que no en tinguin.

Com a antecedent, cal destacar que entre el mes de març i el mes d’abril del 2014 ja es va portar a terme, a les Zones Educatives Rurals (ZER) de les comarques de l’Alt Urgell, la Cerdanya i la Vall d’Aran, una fase experimental d’aquest programa que permetés posar les bases de l’inici del programa a tot el Pirineu.

Prova pilot a 9 comarques

La prova pilot que s’està desenvolupant durant aquest curs 2014-15 es porta a terme entre els mesos de gener i d’abril de 2015 en una primera selecció d’escoles (1 ó 2 per comarca) de totes les 9 comarques del Pirineu català. A part de les 3 comarques de la fase experimental que s’acaba d’esmentar, el programa “Esport Blanc Escolar” també es porta a terme als dos Pallars, a l’Alta Ribagorça, al Solsonès, al Berguedà i al Ripollès. Per a la implementació de la prova pilot d’aquest curs s’han cercat diferents tipologies de centres públics i diferents ubicacions per tenir una mostra àmplia i diversa que permeti contrastar tots els condicionants en la implantació del projecte, i així, ajudi a ajustar les condicions del programa definitiu. Està previst que progressivament vagin entrant al Programa tots els centres d’ensenyament de les 9 comarques, amb un horitzó del curs 2018-19 perquè tot l’alumnat de 3r i 4t de primària tingui la possibilitat de participar en el programa.

La implantació progressiva del programa en 5 cursos respon a diverses qüestions que no es poden defugir. D’una banda, la necessitat d’una aportació econòmica pautada i de creixement progressiu, en les diverses fases d’implementació, per part de totes les parts implicades, que requereix d’una progressiva implantació tècnica, educativa i logística adequada als objectius que pretén. I, d’una altra banda, unes mínimes garanties relatives a la disponibilitat d’un nombre suficient de tècnics qualificats i preparats per portar a terme la unitat didàctica de les tres especialitats, i a la disponibilitat suficient de material a les estacions per a una mateixa franja d’edat.

 

 

 

 

Comentaris