Detenen 10 persones presumptament relacionades amb robatoris a l'autopista

La banda, que havia comès més de 80 robatoris a les autopistes, feia servir el "mètode peruà" per assaltar les víctimes, sobretot turistes estrangers

Detenció banda robatoris en autopistes d'arreu de Catalunya
photo_camera La banda era organització criminal amb més volum de robatoris a les autopistes catalanes.

Els Mossos d'Esquadra van detenir l'11 de juliol, després d'una persecució per l'autopista AP-2 i la carretera que uneix les Borges amb Castelldans, deu persones de nacionalitat peruana i espanyola -entre les quals tres menors- com a presumptes autores dels delictes de pertinença a organització criminal, robatoris amb violència i intimidació, furts, falsificació de document públic, delictes contra la seguretat del trànsit, danys i atemptat als agents de l'autoritat. Els detinguts, que formaven part d'una organització criminal, es dedicaven a sostreure vehicles de gran cilindrada per poder cometre furts i robatoris amb violència arreu de les autopistes catalanes, principalment l'AP-7, l'AP-2 i la C-16.
 
El modus operandi que feien servir era gairebé sempre el mateix: primer de tot circulaven amb un vehicle de gran potència, prèviament sostret, per una autopista. Un cop localitzaven un turisme amb matrícula estrangera s'hi apropaven pel darrere i li llençaven una pedra. Acte seguit es posaven en paral·lel i els indicaven que s'aturessin al voral per comprovar els danys que poguessin tenir.
 
En baixar del cotxe, els delinqüents que anaven amagats als seients del darrere sortien sense ser vistos i, aprofitant l'estat de nerviosisme dels estrangers, sostreien tots els efectes personals que tenien dins del cotxe. Si en alguna de les ocasions eren descoberts, no dubtaven en fer servir la violència per arribar al seu fi.
 
La organització criminal estava formada per una bateria delictiva que s'encarregava de cometre materialment els robatoris en les autopistes. A banda també existia un aparell logístic format per membres de la família del líder la qual cosa dificultava la tasca dels investigadors. Aquest aparell logístic s'encarregava de traslladar la bateria amb vehicles legals i de canviar les plaques de matrícula dels vehicles que acabaven de sostreure.
 
A banda, tenien les funcions clarament diferenciades ja que cada membre de la organització desenvolupava un rol concret. La figura del copilot que parlava amb les víctimes dels cotxes als quals llençaven la pedra era sempre una dona, de la mateixa forma que els encarregats de fer el canvi de les plaques de matrícula eren sempre menors d'edat.
 
A mesura que la investigació anava avançant, els investigadors van relacionar els delinqüents amb més de 80 robatoris comesos en autopistes. Entre els objectes sostrets, els sis vehicles que havien robat i el valor dels danys, havien causat unes pèrdues per valor de més de 240.000 euros.
 
Així doncs, el dia 11 de juliol els mossos van detenir les 10 persones integrants de la organització criminal, quatre de les quals després de fugir temeràriament de l'operatiu policial quan tornaven d'haver estat delinquint. Aquella mateixa nit els detinguts havien comès diferents fets delictius, entre els quals en destaca un robatori amb violència a unes víctimes franceses que els hi van sostreure la bossa de mà amb diferents objectes i 400 euros en efectiu.

Cal destacar l’alt grau de reincidència que tenien ja que era el tercer cop que els detenien en els darrers quatre anys. Les dues detencions anteriors havien estat per haver comès més de 130 robatoris. Un cop la Jutgessa del Jutjat d’Instrucció 18 de Barcelona va escoltar la declaració dels detinguts, tres d’ells –inclòs el líder de la organització– van ingressar a presó mentre que els restants van quedar en llibertat amb càrrecs.

Comentaris