07.12.2019 |
Territoris.cat

L'Ateneu Popular Garriguenc veu "una prioritat" l'alliberament del peatge de l'AP-2

L'entitat també creu que aquesta mesura "suposaria un estalvi de 175 milions d'euros" en comparació amb la construcció de l'autovia Lleida-Montblanc

L'entrada al peatge de l'AP-2 de les Borges Blanques.
L'entrada al peatge de l'AP-2 de les Borges Blanques.
L'Ateneu Popular Garriguenc veu "una prioritat" l'alliberament del peatge de l'AP-2

Després de l'últim accident mortal entre dos camions a la N-240, que va tenir lloc el dimecres 18 de setembre al pas per les Borges Blanques, l'Ateneu Popular Garriguenc reitera que l'alliberament del peatge de l'autopista AP-2, que discorre paral·lel a la carretera, "ha de ser una prioritat a l'hora de gestionar el trànsit de vehicles a la zona". En aquest sentit, l'entitat ha valorat molt pisitivament l'acord d'alcaldes de la zona per contemplar aquesta opció com a idònia per minimitzar els riscos a la N-240 i els insta a treballar per traslladar-ho a instàncies superiors i evitar, per exemple, que el Govern de la Generalitat renovi la concessió del peatge de l'autopista, que ja va passar el 1998. "Com a entitat que treballa en aquest mateix sentit", argumenta l'Ateneu, "ens posem a la disposició dels ajuntaments garriguencs per fer un seguiment de la qüestió".

L'accident va ocórrer, a més, en un tram on no es contempla la construcció de rotondes, de manera que aquestes tampoc l'haurien evitat, considera l'Ateneu. No obstant, l'entitat creu que que "si bé continuen sent necessàries, aquestes reduirien els riscos d'accident en alguns encreuaments, però no només no resoldrien el volum de trànsit de la via, sinó que probablement l'augmentarien".

Per tot això, l'Ateneu argumenta que l'ús de l'autopista entre Lleida i Montblanc, que es troba molt per sota de la seva capacitat (hi circulen 11.000 vehicles/dia i té capacitat per a 40.000), es planteja com la millor sortida per reduir el trànsit a la N-240, per una banda, i disposar d'una connexió d'alta velocitat entre l'interior i la costa tarragonina, aspecte clau per al desenvolupament econòmic de Ponent. A aquestes alçades, plantejar la construcció d'una autovia com a solució "creiem que és tirar pilotes fora i caure en l'absurditat de crear noves vies paral·leles, cosa inèdita a Europa, a més dels danys ambientals i de pèrdua de conreus que suposaria", afirmen.

En aquest sentit, l'Ateneu recorda l'estudi que va presentar  el juny de 2012, en què es comparava el cost econòmic que suposaria construir una autovia i el que suposaria alliberar el peatge en data de gener de 2013, amb un resultat de 175 milions d'euros d'estalvi amb la segona opció, a més de l'estalvi en el temps de construcció, ja que la disponibilitat seria immediata.

Manso demana "serietat" als alcaldes afectats per la sinistralitat de la N-240 que diuen ara que les rotondes no seran la solució

La subdelegada del govern espanyol a Lleida, Inma Manso, ha demanat ''serietat'' als diferents alcaldes de municipis de les Garrigues, el Pla d'Urgell i el Segrià després que la setmana passada assenyalessin -en la plataforma per fer pressió a Foment- que la construcció de rotondes als punts negres de la N-240 no era una solució al problema i que calia buscar altres alternatives com l'alliberament del peatge de l'AP-2. Manso ha remarcat que aquest accident en qüestió no va tenir res a veure amb l'estat de la via sinó que va ser per una roda que es va punxar.

Comentarios