28.02.2020 |
Territoris.cat

Presenten a les Borges el pla estratègic pel futur del sector de l’oli a Lleida

GLOBALleida ha presentat aquest dimecres al matí, a les instal·lacions del CEI de les Borges Blanques, el primer document estratègic pel sector de l’oli a Lleida.  

Presentació de les Borges del pla estratègic pel futur del sector de l’oli a Lleida.
Presentació de les Borges del pla estratègic pel futur del sector de l’oli a Lleida.
Presenten a les Borges el pla estratègic pel futur del sector de l’oli a Lleida

GLOBALleida ha presentat aquest dimecres al matí, a les instal·lacions del CEI de les Borges Blanques, el primer document estratègic pel sector de l’oli a Lleida, sota el títol Estudi de Diagnosi i Propostes per la Millora de la Competitivitat del Sector Oleícola a la Província de Lleida, en el que es destaquen les principals tendències i canvis en el negoci  que afecten a la seva competitivitat.  

Davant d’una cinquantena de representats de les principals empreses relacionades d’aquest sector, l’alcalde de les Borges Blanques, Enric Mir, acompanyat del conseller delegat de GLOBALleida, Oriol Oró, han estat els encarregats de donar la benvinguda als assistents i presentar l’acte per donar a conèixer les conclusions d’aquest estudi, que compta amb el suport del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) i els Fons Socials Europeus (FSE).

Les conclusions defineixen un pla d’actuacions que permeti dinamitzar el sector i reforçar la posició competitiva de les empreses que en formen part, i s’ha defensat el paper dels clústers en la cohesió dels sistemes productius. L’estudi que s’ha presentat s’ha fet a partir d’una mostra de 35 empreses, d’un total de 90 relacionades en aquest sector, a partir de les que s’ha desgranat detingudament el resultat de l’anàlisi centrat en la producció, fabricació o la distribució de l’oli. 

L’alcalde Mir ha destacat que les Garrigues és avui referent de qualitat de l’oli verge extra, gràcies a la tradició de molts anys que ens ha portat a l’excel·lència. Ara ens cal continuar millorant les estratègies de comercialització i distribució, i fer-ho conjuntament, per aprofitar tot el potencial de creació de riquesa i ocupació que tenim al territori amb l’oli de qualitat. Al seu torn, Oriol Oró, ha fet una valoració molt positiva d’aquesta jornada, ja que ha aplegat una cinquantena d’empresaris del món de l’oli, per debatre quin és el posicionament i la radiografia del sector en aquests moments, i veure les perspectives i tendències de futur que permetin adoptar estratègies de futur que permetin posicionar-lo millor i guanyar competitivitat en les empreses.
En la primera fase d’aquest estudi, s’ha obtingut una fotografia detallada del sector de l’oli en el seu conjunt, i s’han pogut identificar, els principals  reptes estratègics comuns i per segments de negoci de les empreses.

Així, l’estudi recull que les 90 empreses lleidatanes relacionades en el sector oleícola, facturen 525M€ i comercialitzen 136,4 mil Tones d’oli. S’han considerat dades com, la concentració del teixit empresarial d’aquest sector a les Garrigues, Segrià sud, l’Urgell i la Noguera, repartides en un 60% en cooperatives i en un 40% en empreses privades. També es recull que l’oli a granel representa entre el 65% i 70% del volum comercialitzat a grans envasadores (marquistes o no), com també en forma d’ingredient per industries multinacionals alimentaries, i que l’oli envasat, que es ven amb marca pròpia, representa entre un 35% i un 40%, destacant dos models de comercialització: per un costat un grupet d’una quinzena d’empreses amb un posicionament gourmet i un alt nivell d’internacionalització i per altre una majoria de cooperatives i molins privats que tenen un posicionament i model de vendes artesanal i que venen de manera molt local a Lleida.

L’estudi detecta algunes  grans empreses líders en el territori com són Borges, Euroaliment o Nortoliva, entre d’altres i la proliferació de petites empreses amb estratègies diferencials. També s’ha detectat que Lleida és líder a Catalunya en producció d’oli ecològic i que en un radi de 150Km s’aglutina més del 90% de la producció de l’oli de Catalunya o que Lleida actualment exporta el 52% d’oli del total de Catalunya

També es desprèn que el sector es divideix en 5 segments  d’activitats segons la tipologia  d’empresa: Gran Consum, Subproductes, Maquila (empreses processadores subcontractades), Top Gourmet i Gourmet/Artesà.
Davant del resultats d’aquest estudi es plantegen diversos reptes per les empreses d’aquest sector:
1.- Ser capaços d’embassar més part de la producció en marca pròpia
2.- Obrir nous nínxols de mercat com la producció de l’oli ecològic/biodinàmic que en països com Alemanya, USA i Japó són una opció en creixement. Lleida ja concentra el major volum de producció d’oli ecològic de Catalunya i podria destacar en aquest posicionament.
3.-Potenciar la presencia en el sector gourmet i focalitzar els esforços en la comercialització i no només en la producció.
4.-Les empreses que es dediquin a la comercialització de l’oli a granel, han d’intentar reduir costos de producció i modernitzar-se per conèixer els criteris de compra dels client més enllà del preu, si volen ser competitives.

En el decurs de la presentació d’aquest estudi, els assistents també han pogut validar i debatre les principals conclusions que es deriven pel sector, i constatar la importància que suposa per ells conèixer l’estratègia d’èxit o de futur en aquest negoci i treballar en un pla d’acció comú, adaptat a la realitat de les empreses i agents del sector de l’oli de Lleida obtenint una visió de futur de clúster. Des de GLOBALleida es planteja la importància de treballar la política de clústers, i es va determinar elaborar un mapeig de les potencialitats dels diferents sectors del territori, amb el que es van poder identificar els principals sectors punters com: el porcí, el fructícola, el sector de l’oli, el del vi, el gourmet i els esports d’aventura.
 

Comentarios