15.08.2022 |

Inquietud a l'Horta de Lleida per les línies MAT i la creació de Quatre Pilans-Torreblanca

La materialització d'aquest projecte industrial afecta part del seu patrimoni i l’activitat agrícola

Reunió de la Plataforma Lleida contra la MAT i la Paeria de Lleida. Fotografia: Ajuntament de Lleida.
Reunió de la Plataforma Lleida contra la MAT i la Paeria de Lleida. Fotografia: Ajuntament de Lleida.
Inquietud a l'Horta de Lleida per les línies MAT i la creació de Quatre Pilans-Torreblanca

El passat 2 d'agost, es van reunir a l'edifici Pal·las membres de la Plataforma 'Lleida contra la MAT' i representants del consistori ponentí. 

L'objectiu de la Plataforma 'Lleida contra la MAT' és defensar el patrimoni i l’activitat agrícola així com protegir els veïns i veïnes dels efectes d’una línia d’evacuació elèctrica d’alta tensió

En aquesta trobada es va posar atenció a la situació exacta de la línia d'alta tensió Mangraners-Begues; la ubició, dins del futur polígon industrial Torreblanca-Quatre Pilans, de l'antiga subestació elèctrica, que ara se situa a tocar del barri de Mangraners; i l'extensió, afectació i fases de desenvolupament d'aquest complex industrial.

La Plataforma ha sol·licitat que el traçat de la línia se situï al límit de la fase urbanitzable de Torreblanca, ja que encara està pendent de projectar-se el traçat de les vies i els carrers. L’Ajuntament de Lleida, per la seva banda, contempla que el Pla director de Torreblanca-Quatre Pilans inclogui els traçats de les línies d’evacuació elèctriques i plaques fotovoltaiques projectats a Lleida per evitar l’afectació als veïns i veïnes.

La ubicació d’aquests projectes en l’àmbit industrial permetria protegir la població dels seus efectes i preservar el patrimoni i l’activitat de l’Horta

El consistori ha reiterat que no estava d’acord amb el fet que alguns dels traçats que s’ubicaven al terme municipal d’Alcarràs passessin per l’Horta de Lleida. Per això, van fer una modificació del planejament perquè s’aprofitessin infraestructures ja existents o que ho fessin amb línies soterrades.

Postius, alcalde accidental, ha comentat que havien proposat a les companyies que actuaven al terme de Lleida la utilització del traçat entre Lleida i Alcarràs, de titularitat municipal (antiga Nacional), per fer-lo soterrat i treure profit també del bypass de l’AVE. D’aquesta manera, es podia enllaçar amb la variant sud de forma soterrada amb la via de servei, que és de la Generalitat, amb la qual ja havien contactat. 

Pel que fa a la ubicació del trasllat de l'actual subestació de Mangraners, s'ha parlat que estarà ben a prop de la variant sud i dins del polígon industrial.

Respecte a l'abast i afectació del polígon, hi haurà dues zones diferenciades i amb tractament diferent. Per una banda, la partida de Quatre Pilans, on hi ha la majoria d'habitatges afectats, es preveu que intervindrà la Junta de Compensació on es valorarà si és millor intercanvi o venda de la part afectada; per altra, la partida de Torreblanca, s'executarà per expropiació forçosa.

La Plataforma també ha demanat deixar al marge Quatre Pilans, i créixer per la part de Torreblanca, però justament al final del polígon hi ha un terreny amb Limonium Catalaunicum, una espècie de flora única al pla de Lleida, en perill d'extinció.

El Pla director veurà la llum a principis de setembre i, un cop publicat, hi haurà 45 dies hàbils per presentar al·legacions per part de les persones afectades

Inquietud a l'Horta de Lleida per les línies MAT i la creació de Quatre Pilans-Torreblanca
comentaris