Reportatge

Les estafes virtuals: el delicte en auge que preocupa els Mossos

Els enganys per internet i telefonia han augmentat un 20% en un any a la regió del Pla d'Urgell i les Garrigues
La comissaria dels Mossos d'Esquadra a Mollerussa
photo_camera La comissaria dels Mossos d'Esquadra a Mollerussa. Foto: ACN

Les estafes virtuals s'han convertit en un veritable maldecap per a la policia catalana en els darrers anys. El nombre de delictes d'aquest caire que arriben cada setmana a les comissaries del país va en augment des de fa temps, un fet que ha posat en alerta els Mossos d'Esquadra.

Des de l'Àrea Bàsica Policial de Mollerussa-Borges Blanques s'apunta que el nombre d'aquests fraus ha augmentat un 19,6% durant el primer trimestre del 2024 en comparació al mateix període de l'any anterior. Aquesta dada que marca l'increment és molt més gran si s'amplia l'angular temporal a cinc anys; d'ençà dels tres primers mesos del 2019, els enganys i les estafes per internet i telefonia s'han incrementat un 128%.

D'acord amb aquestes xifres, els agents del cos policial de Mollerussa apunten que aquesta tipologia de delictes és molt variada, que la practiquen bandes organitzades professionals i que els seus responsables actuen sovint sobre gent de les comarques lleidatanes.

Són recurrents els casos com suplantacions d'identitat per Whatsapp, enganys per Wallapop, missatges d'SMS amb enllaços fraudulents, els revisors farsants o el fals amic que enamora les seves víctimes i els hi demana diners: "Normalment son individus que no viuen aquí però que s'hi desplacen per cometre les estafes. D'altra banda, hi ha delinqüents que realitzen les seves accions des d'indrets del món que poden ser molt llunyans, un fet que dificultat la capacitat de seguiment i arrest", asseguren des del cos.

En aquest sentit, els Mossos d'Esquadra creuen que és necessari que la societat tingui eines d'informació per afrontar les estafes i aturar-les abans que els ciutadans en puguin ser víctimes. Amb aquesta intenció difonen cinc consells bàsics:

  • No obrir els enllaços que s'adjunten als missatges d'SMS que siguin sospitosos. Davant del dubte, esborrar el document.
  • No refiar-se dels missatges que demanin contrasenyes, números de compte o l'abonament de diners. Encara que siguin textos de persones conegudes, sempre cal sospitar de les notificacions que tinguin aquestes característiques. 
  • Prudència en obrir la porta i deixar passar a l'habitatge a persones que diuen que venen a fer revisions de les instal·lacions de la llar. Les empreses titulars d'aquests serveis avisen amb antelació i els operaris s'han d'acreditar com a professionals abans d'iniciar la inspecció. Si es sospita que un lladre s'ha fet passar per un tècnic, cal trucar al 112 immediatament. 
  • Vigilar la retirada de diners en els caixers automàtics, sobretot si són en ple carrer. El número PIN només l'ha de veure el titular del compte.
  • No s'ha de fer cas a persones desconegudes que, aparentment, vulguin ajudar o avisar d'algun fet anecdòtic quan s'està al carrer. L'avís d'una taca a la roba o uns diners que han caigut al terra poden ser la porta d'entrada a un possible robatori. 

Comentaris