El científic Albert Barqué exposa les teories sobre la relació de l’home i la màquina

Albert Barqué decidir dedicar-se a la ciència i l’art utilitzant la intel·ligència artificial, amb la voluntat d'encaixar aquests dos mons i crear coses una mica raretes… projectes molts innovadors que poguessin interessar a museus i festivals
Albert Barqué porta intel·ligència artificial al MiC ©JosepAPérez
photo_camera Albert Barqué porta intel·ligència artificial al MiC ©JosepAPérez
La humanitat ha anat evolucionant al llarg dels segles aconseguint avanços significatius en tots els àmbits de la societat. En cada una d’aquestes èpoques la manera de comunicar-se de socialitzar-se també ha evolucionat en paral·lel i els avanços han servit per influenciar en el pensament, en l’art i la cultura, però no hi ha intervingut de forma directa.

El salt de la industrialització a la tecnologia, la connectivitat i la intel·ligència artificial està essent totalment diferent, perquè les màquines sí que han intervingut en el desenvolupament del pensament, de la cultura o l’art, o fins i tot en el progrés de les mateixes màquines.

Aquest serà el paradigma de les noves generacions que ja mantenen en tot el seu entorn vital, el diàleg amb les màquines

Albert Barqué porta intel·ligència artificial al MiC ©JosepAPérez
Albert Barqué porta intel·ligència artificial al MiC ©JosepAPérez

Les escoles i els docents del nou mil·lenni han de mantenir un estret equilibri per tal que la influència de les màquines sigui el just i necessari perquè no alteri els índexs de relació i socialització entre els estudiants.

L’escola Mestre Ignasi Peraire de Mollerussa, impulsa un programa de participació a través del qual persones rellevants de l'àmbit científic, de recerca, artístic, cultural o literari, interactuen amb els estudiants dels cicles superiors; l’objectiu és orientar el pensament crític i també aportar eines que els ajudin a definir la seva línia formativa.

Albert Barqué porta intel·ligència artificial al MiC ©JosepAPérez
Albert Barqué porta intel·ligència artificial al MiC ©JosepAPérez

El darrer personatge distingit en visitar el centre va ser el científic i artista golmesenc, Albert Barqué, un estudiant aplicat que va obtenir el seu doctorat i postdoctorat en ciències cognitives a City, Universitat de Londres i ha estat investigador de postgrau visitant a la Universitat de Harvard (EUA) i la Universitat d'Oxford.

Barqué ha centrat la seva investigació en la interacció home-màquina durant els processos artístics i creatius, els artefactes estètics de la intel·ligència artificial (IA), la percepció i l'estètica sota conflictes sensorials, manipulació vestibular o condicions de gravetat alterades, i formats experimentals i estètica en entorns virtuals utilitzant motors de joc

El convidat va decidir dedicar-se a la ciència i l’art utilitzant la intel·ligència artificial, amb la voluntat d'encaixar aquests dos mons i crear coses una mica raretes… projectes molts innovadors que poguessin interessar a museus i festivals. Divulgar aquests treballs per fer reflexionar a la gent sobre temes, en els quals, com a unitat necessita pensar.

Aquests conceptes que en un principi semblen tan complexes van ser el motiu d’interacció entre el científic i els encuriosits estudiants mollerussencs. Barqué es va posar a l’alçada dels escolars i per unes hores es va sentir més nen, traslladant amb els nous codis de llenguatge els secrets dels seus projectes artístics i científics.

The Zero Gravity Band, una instal·lació de Marc Marzenir i Albert Barqué
The Zero Gravity Band, de Marc Marzenir i Albert Barqué ©AlbertBarqué

Breu pinzellada del “Updating the Surrealist movement” un projecte d'art i ciència que Barqué va desenvolupar durant la tesi doctoral a City, Universitat de Londres. També va explicar la seva lluita durant uns mesos amb un agent d'intel·ligència artificial amb capacitats creatives. L’objectiu era constatar la interacció entre l'art, la ciència i la tecnologia, explorant la definició i el concepte de creativitat computacional.

És curiós la capacitat de memòria que pot generar una afició; quan Barqué va aconseguir trencar el gel i despertar l’interès, un alumne l’hi va preguntar sobre la seva participació en el disseny de les samarretes del Barça de la temporada 2020. La marca Nike va encarregar al científic un canvi radical per deixar de banda les tradicionals barres verticals, i convertir-les en quadres que simulaven un taulell d'escacs. El club va llançar el nou model en el marc de la campanya 'El talent té diferents formes'.

Marc Marzenit i Albert Barqué preparen la presentació Mu Artificial Muse ©JosepAPérez
Marc Marzenit i Albert Barqué preparen la presentació My Artificial Muse ©JosepAPérez

El repàs va continuar amb Factory Berlin i Sónar+D un projecte amb el qual pretenien descobrir, explorar i mostrar com la creativitat afecta la innovació, la resolució de problemes, la cultura laboral, com col·laborem i com ens unim com a comunitat. “My Artificial Muse” el projecte en el qual va comptar amb la col·laboració del músic i productor mollerussenc Marc Marzenit. Amb el mateix company d’experiència van desenvolupar un estudi sobre el comportament de la música en espais sense gravetat “The Zero Gravity Band”.

Emoji una escultura Emoji generada artificialment per reflexionar sobre com Els "memes", Vestiblar_1, que pretén estimular el comportament què es considera el sisè sentit, i el que més afecta l’equilibri.

I el moment de màxima expectació va ser quan Albert Barqué va desvetllar la sorpresa que havia promès als alumnes de l’escola Ignasi Peraire, la presentació en exclusiva del seu darrer projecte “Slowly fading in to data” – convertim-me a poc a poc en dades- que ha desenvolupat amb el motor de joc de la consola de culte GameBoy. Barqué va desplegar davant dels escolars el programari que ha desenvolupat per la mítica consola de Nintendo, i tots els accessoris que l’acompanyarà en una performance amb la qual preveu recórrer el món.

I abans de marxar el científic va passar pels estudis de MiC Televisió per enregistrar una entrevista en la qual resumeix la seva ponència amb els alumnes de cinquè i sisè de l’escola Mestre Ignasi Peraire.

Comentaris