L'equip tècnic elabora un exhaustiu informe d'anàlisi que ha de guiar futures intervencions

L'Ajuntament de Mollerussa avalua l'impacte de tres campanyes del Pla de Civisme

Les tres campanyes es van dissenyar al voltant de tres de les principals preocupacions de la ciutadania, segons unes enquestes realitzades l'any 2020: el bon ús dels contenidors, la recollida dels excrements dels gossos i el "joc a pilota" en l'espai públic 
Anna Carné, Marc Solsona i Laia Marín a la roda de premsa on han presentat l'informe que avalua l'impacte de les campanyes del Pla de Civisme - Foto: Marina Pallàs Barta
photo_camera Anna Carné, Marc Solsona i Laia Marín a la roda de premsa on han presentat l'informe que avalua l'impacte de les campanyes del Pla de Civisme - Foto: Marina Pallàs Barta

L'Ajuntament de Mollerussa ja té els informes d'avaluació de les últimes campanyes llançades en el marc del Pla de Civisme. Les avaluacions d'aquestes campanyes han de servir per redissenyar les properes, que es posaran en marxa l'any que ve.

L'informe, completat a partir del treball de camp i l'avaluació posterior de les accions, recull l'impacte de tres campanyes diferents que es van llançar després d'enquestar a finals de l'any 2020 al conjunt de la ciutadania. De les enquestes es desprenia que les principals inquietuds tenien a veure amb l'ús adequat dels contenidors i el llançament de voluminosos, la rcollida d'excrements de gossos i el "joc a pilota" en l'espai públic, tres qüestions a partir de les quals es van dissenyar les tres campanyes, les quals buscaven "fer partícip tothom", segons ha detallat la regidora d’Acció Social i Comunitària, Ciutadania i Infància, Anna Carné.

Laia Marín, tècnica de l'àrea de Civisme, ha destacat que aquestes accions s'han dut a terme amb un ampli "motor tècnic" darrere que incloïa membres de múltiples àrees de l'ajuntament.

Així, doncs, la primera de les tres campanyes estava destinada al foment del bon ús dels contenidors. Per executar-la, es van contactar 51 comunitats de veïns, 11 de les quals van treballar frec a frec amb els tècnics de l'ajuntament. A través d'aquesta campanya s'havien definit 93 zones de contenidors, el 21% de les quals es van considerar "conflictives" perquè se'n feia un mal ús. Després de la campanya, i d'una avaluació a través de trucades, de comptabilització de sancions (28, que podien anar dels 50 als 1.500 euros) i del nombre de voluminosos portats a la deixalleria, s'ha observat que a les zones on s'ha treballat amb la comunitat activament s'ha detectat un major canvi en l'ús dels contenidors.

El control també realitzat a través de les càmeres de seguretat i dels administradors de cada comunitat, ha portat a un desplaçament de les "àrees conflictives", segons els mapes conceptuals elaborats, però en general ha fet que aquestes es reduïssin, concretament, de 27 a 23

La campanya, doncs, clou amb valoració positiva i marca el camí per a futures intervencions en zones i àmbits concrets.

La segona campanya anava dirigida als propietaris dels gossos, i es basava principalment en informar tots els qui portaven els gossos a censar a l'ajuntament sobre els seus drets i deures com a propietaris. Paral·lelament, també es va fer una acció informativa a les botigues d'animals i centres veterinaris. L'avaluació de la campanya s'ha fet a través dels observadors tècnics i la comptabilització de les queixes, i ha conclòs que el seu impacte ha estat "subtil", ja que la ciutadania sembla no conèixer els canals i aplicacions de què disposa l'ajuntament per fer arribar les seves queixes sobre aquesta qüestió, i segueix havent presència d'excrements al carrer. Per això, aquesta serà una campanya que tindrà continuïtat, i la propera vegada es preveu dur-la a terme a peu de carrer.

L'alcalde de Mollerussa, Marc Solsona, ha destacat la importància d'aquest tipus de campanyes, que no es limiten a la vessant informativa, sinó que es basen en el treball de camp, i ha assenyalat l'efectivitat del treball empíric combinat amb la intervenció

Finalment, la tercera campanya anava dirigida a "fomentar el bon ús del joc a les places, sobretot a l'estiu" i amb relació principalment al "joc a pilota". Per aquesta campanya s'ha treballat amb la comunitat educativa intensament i s'han establert 13 espais municipals d'informació, així com també s'han informat 30 comerços que tenen entrada a les places del poble, on normalment es concentra el joc a pilota. Per altra banda, també hi ha hagut un conjunt de tècnics de l'àrea de Civisme que han fet un total de 153 intervencions al carrer al llarg de 60 hores, i han atès 150 persones. L'avaluació de la campanya, realitzada amb la participació de 31 comerços, indica que la major part de denúncies i queixes (77) es concentren en una franja horària concreta, de 18 a 20 hores. Tot sovint, per trobar una solució al problema, s'han definit nous espais per jugar a futbol apartats dels comerços i del centre.

Comentaris