Mollerussa i Miralcamp desempolsen el projecte de la Via Orbital del Pla d'Urgell

Segons explica Josep Ramon Miró, en aquesta zona si troben diverses empreses que generen una important quantitat de trànsit pesat, vehicles que utilitzen aquests camins per optimitzar els trajectes fins a vies principals, com la NII o l'Autovia A2, pel camí del Molinet hi circula una mitjana de 8.700 vehicles en una setmana, dels quals 400 pesants
Primer tram consolidat del Vial Nord de Mollerussa @territoriscat
photo_camera Primer tram consolidat del Vial Nord de Mollerussa @territoriscat

Els alcaldes de Mollerussa, Miralcamp, Fondarella i el Palau d'Anglesola, es van reunir aquest divendres per tractar la manera de recuperar el projecte d'una variant que uniria aquests municipis, que es va incloure en el Pla director del Pla d'Urgell redactat l'any 2010. Els alcaldes de la comarca preveuen la creació d'un grup de treball que de manera periòdica es pugui reunir i aportar propostes de cada municipi, per tal d'unificar criteris i poder presentar un projecte des del territori. Els alcaldes no volen que es torni a dibuixar la mobilitat de la comarca dels de Barcelona.

La Via Orbital es va desempolsar al mes de febrer després d'una reunió dels responsables d'Urbanisme dels Ajuntaments de Miralcamp i Mollerussa, municipis que comparteixen terme i que han d'emprendre accions que afecten ambdós. L'alcaldessa de Miralcamp, Carme Ribes i el regidor d'Urbanisme Josep Ramon Miró, van exposar el greu problema que el municipi té actualment amb dos camins rurals, el Molinet que discorre fins a la carretera de Torregrossa en el terme de Mollerussa, i el camí que es troba en la zona est, que descorre paral·lel a la planta de Pujol, fins al polígon Plaursa.

Carrer Molinet de MiralcampSegons explica Josep Ramon Miró, en aquesta zona si troben diverses empreses que generen una important quantitat de trànsit pesat, vehicles que utilitzen aquests camins per optimitzar els trajectes fins a vies principals, com la NII o l'Autovia A2. En el cas concret del camí del Molinet un estudi encarregat pel consistori de Miralcamp, va comptabilitzar 8.700 vehicles en una setmana, dels quals 400 eren pesants.

A conseqüència d'aquesta necessitat de Miralcamp, l'arquitecte Carles Guerrero que coneixia el Pla director redactat pel govern l'any 2010, va proposar de redefinir-lo a la situació actual incorporant les propostes i necessitats de cada municipi. I per aquest motiu es va convocar la reunió del 26 de març, en la que hi van participar Marc Solsona, alcalde de Mollerussa, l'alcaldessa de Miralcamp, Carme Ribes els alcaldes de Fondarella i el Palau d'Anglesola, Joan Reñé i Francesc Balcells, respectivament, acompanyats dels responsables d'Urbanisme.

Des de Miralcamp, Josep Ramon Miró considera que pel municipi és prioritari poder gestionar el trànsit en el camí del Molinet, malgrat que s'ha prohibit la circulació de vehicles de més de 5,5 tones, continuen utilitzant-lo fent perillar el trànsit de turismes. Miró afegeix que una de les primeres actuacions hauria de ser la connexió amb l'actual variant de la carretera de les Borges Blanques fins a la carretera de Torregrossa.

Per Marc Solsona, la Via Orbital permetrà la connexió amb el Vial Nord que unirà la carretera de Linyola amb la del Palau d'Anglesola i l'enllaç a l'autovia, del que ja s'ha desplegat una primera fase entre la caserna dels Bombers i la carretera de Linyola, i ha de continuar fins a la carretera del Palau. Segons Solsona al marge de perfilar les necessitats de mobilitat de la comarca, la definició del traçat ha de permetre als municipis preveure les reserves en els plans urbanístics locals. L'alcalde de Mollerussa també afegeix que la Via Orbital podria incloure la rotonda del Campus educatiu i la zona de Lleure de La Serra, una obra que està adjudicada des de l'any 2008.

Rotonda carretera Torregrossa (2)Fondarella és el municipi que al marge del traçat, que hauria de ser per la banda est del municipi, on actualment es troba el pàrquing del mercat setmanal, té l'inconvenientd'haver de superar la via del tren, un escull que tindria els seus avantatges si la línia passa a titularitat de FGC.

Pel que fa al Palau d'Anglesola, l'alcalde Francesc Balcells explica que el municipi també té un greu problema amb el trànsit pesant que circula per la carretera del Poal, provinent de diferents empreses de la zona. El Palau va desplegar una alternativa provisional, per desviar el trànsit per la part oest del municipi, passat per la part del darrere de la zona esportiva i així evitar l'avinguda de Sant Roc. Segons Balcells el municipi ja disposa d'un projecte definitiu d'un variant que utilitzaria aquest mateix traçat de la carretera del Poal fins a la rotonda de la carretera de Fondarella.

Tots els alcaldes han coincidit en assegurar que aquest cop volen que no s'imposi des de les administracions infraestructures que són indispensables pels municipis sense comptar amb les seves aportacions, i per altra banda definir el traçat per tal que no condicioni l'expansió industrial i urbanística de la comarca.

Comentaris