La 'Via Orbital' per resoldre el trànsit a Miralcamp, Mollerussa i Fondarella

Pel centre de Miralcamp hi continuen circulant més de 9.000 vehicles cada setmana malgrat la variant que es va inaugurar l'any 2005, amb la finalitat d'absorbir el trànsit de les Garrigues i l'N-240 en direcció a Tarragona 
Recorregut aproximat de la Via Orbital
photo_camera Recorregut aproximat de la Via Orbital

Mollerussa, Miralcamp, i Fondarella tenen la voluntat de resoldre les respectives situacions del trànsit en els nuclis urbans, així com els futurs planejaments industrials. Els tres municipis del Pla d’Urgell han encomanat el “Document definitiu d’estudi de la proposta del traçat a la Via Orbital” que està basat en un Pla director comarcal que es va redactar l’any 2010, i que redacten els serveis tècnics del Consell Comarcal del Pla d’Urgell.

Carrer del Molinet amb l'encreuament amb la rotonda de Mollerussa a Miralcamp
Carrer del Molinet amb l'encreuament amb la rotonda de Mollerussa a Miralcamp

En el cas de Miralcamp, el regidor d’Urbanisme Josep Ramon Miró explica que pel municipi és imprescindible aquesta via, ja que tot i disposar de la variant que es va inaugurar el 2005, continuen circulant pel centre urbà més de 9.000 vehicles setmanals, dels quals 600 són pesants. Miró assegura que un gran nombre de vehicles que es dirigeixen a Tarragona i les platges eviten el pas per Mollerussa. Aquests utilitzen la drecera des de l’antiga N-II,  pel camí de Fondarella fins al centre de Miralcamp pel carrer del Molinet, per arribar a la carretera de les Borges.

Aquesta drecera des de l'antiga N-II ha tingut una alta sinistralitat i un encreuament molt perillós en la cruïlla de la carretera de Torregrossa amb el campus educatiu de La Serra. En aquest cas concret, l'Ajuntament de Mollerussa ha demanat una rotonda el·líptica per tal de resoldre la seguretat de l'encreuament.

Per Miralcamp continuen circulant molts vehicles pel centre urbà, tot i disposar de variant, i molts d’aquests són vehicles passants, destaca el regidor d’Urbanisme

En el cas de Mollerussa, les indústries que es troben en el terme municipal, i la futura expansió urbanística que desplegarà la capital del Pla d’Urgell, fa imprescindible resoldre la mobilitat entre les vies de comunicació com a alternativa a l’antiga N-II entre les demarcacions catalanes.

Rotonda carretera Torregrossa ©JosepAPérez
Rotonda carretera Torregrossa ©JosepAPérez

L’alcalde de Mollerussa, Marc Solsona va explicar que el projecte permetrà la connexió amb el Vial Nord que unirà la carretera de Linyola amb la del Palau d’Anglesola i l’enllaç a l’autovia, del que ja s’ha desplegat una primera fase entre la caserna dels Bombers i la carretera de Linyola, i ha de continuar fins a la carretera del Palau.

Pel que fa a Fondarella, la via permetrà descongestionar el trànsit  que actualment utilitza la rotonda de la Creu Roja. Vehicles provinents de les comarques del nord, de l’autovia A-2 que es dirigeixen a les Borges Blanques o a la 240 en direcció a Tarragona. L’Orbital passarà per darrere del municipi.

Punt de partida de la recuperació del projecte de la Via Orbital

Els alcaldes de Mollerussa, Miralcamp, Fondarella i el Palau d'Anglesola, es van reunir al mes de març del 2021 per tractar la manera de recuperar el projecte d'una variant que uniria aquests municipis, que es va incloure en el Pla director del Pla d'Urgell redactat l'any 2010. Els alcaldes de la comarca preveuen la creació d'un grup de treball que de manera periòdica es pugui reunir i aportar propostes de cada municipi, per tal d'unificar criteris i poder presentar un projecte des del territori. Els alcaldes no volien que es tornés a dibuixar la mobilitat de la comarca dels de Barcelona.

D'aquesta bona voluntat inicial es va desmarcar l'Ajuntament del Palau d'Anglesola, que reclama la redacció d’un Pla de Mobilitat Comarcal al consell comarcal del Pla d’Urgell.

Comentaris