L'Acadèmia Catalana de la Música critica la falta de suport de les administracions al Festival Sónar

L'Acadèmia Catalana de la Música critica la falta de suport de les administracions al Festival Sónar
Concerts en el Festival Sónar 2019, Josep A. Pérez
photo_camera Concerts en el Festival Sónar 2019, Josep A. Pérez
Aquest any passarà a la història de Sónar com un dels més desafortunats com a conseqüència de l’incomprensible canvi de data decidit per Fira de Barcelona, un organisme format per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç,  que ha demostrat no tenir gaire sensibilitat ni per la cultura ni per la música. La decisió plantejada com a unilateral i innegociable, motivada per interessos estrictament comercials, ha forçat a moure de la seva data habitual un esdeveniment musical que porta 25 anys a la ciutat i que s'ha convertit en una referència cultural  internacional.

Concerts en el Festival Sónar 2019, Josep A. Pérez 1Els interessos estrictament comercials i econòmics de Fira de Barcelona van passar per sobre de les possibles conseqüències que podia tenir aquest canvi de data tant per la contractació d'artistes com per l'assistència de públic i, més enllà d'això, per la sacsejada en el mateix ecosistema de la música en viu de la ciutat: quan es mou una peça, la resta es veuen també afectades.

Un esdeveniment cultural d'aquesta magnitud i que ocupa regularment un espai de titularitat pública, hauria de tenir garantit a uns quants anys vista la disponibilitat de l’espai i mai no hauria d'estar subjecte a decisions que provoquen inseguretat jurídica i distorsions funcionals.

La cirereta del pastís ha estat la inhibició de les institucions en el conflicte del riggers. Una reivindicació legítima de caràcter laboral de la que el Sónar és totalment aliena, però de la qual ha resultat part afectada. La manca d'un posicionament clar en aquest conflicte per part de l'Ajuntament de Barcelona i de la Generalitat, membres del Consell General de Fira de Barcelona, ha posat en perill la celebració del festival, salvada in extremis, però ha afectat de forma rellevant a la venda d'entrades i ha amenaçat la viabilitat d'un projecte que genera moltíssims llocs de treball que no han semblat importar a ningú amb poder de decisió. Aquest silenci institucional no ha beneficiat ni als riggers, ni a la plantilla de Sónar ni als centenars de treballadors i empreses contractades per l'esdeveniment.

Concerts en el Festival Sónar 2019Creiem que tot plegat és un despropòsit institucional d'uns nivells incomprensibles que no deixa de reflectir la minsa importància que es dona a la cultura i en especial a la música per part de les administracions. Els organitzadors de Sónar ho van manifestar clarament en roda de premsa: on eren i qui eren els que podien prémer el botó per desactivar el conflicte i per què no van actuar? És altament preocupant aquesta falta d'empatia amb un esdeveniment que, a més del significat cultural, té una gran importància i rellevància internacional, econòmica i social per la ciutat.

Esperem que les nostres institucions reflexionin sobre el paper que han d'exercir en suport de la cultura i de les empreses locals que aposten per la ciutat i, evidentment, desitgem també que el conflicte que mantenen els riggers amb la Fira es resolgui el més aviat possible i de forma satisfactòria en defensa dels drets d'uns treballadors que també són part de l'ecosistema cultural de la ciutat.

L'Acadèmia Catalana de la Música és una entitat sectorial conformada per les associacions:

Músics del Baix Penedès (AMBP), Editors de Música (AEDEM), Representants i Mànagers (ARC), Escoles de Música (ACEM), Orquestres Professionals (ACOP), Conservatoris de Catalunya (CC), Catalana de Compositors (ACC), Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC), Festivals de Jazz (AFEJAZZ), Centre Artesà Tradicionàrius (CAT), Fundació l'Arc (Xamfrà), Músics de Tarragona (AMT), Productors i Editors Discogràfics (APECAT), Sales de Concerts (ASACC), Músics de Jazz i Modernes (AMJM), Músics de Catalunya (MUSICAT), Escoles de Música d'Iniciativa Privada (EMIPAC), Federació Catalana d'Entitats Corals (FCEC), Federació Catalana de Societats Musicals (FCSM), Joventuts Musicals (JMC), Conservatori del Liceu (CL), Escola Superior de Música (ESMUC), Taller de Músics (TM), Gremi d'Editorials de Música (GEMC), Escola Superior Jam Session (JAM), Mercat de Música Viva de Vic (MMVV), Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), Productors Associats de Fonogrames (PAF), Cases de la Música (CM), Societat de Blues de Barcelona (SBB), Associació TOTSONA, Xarxa de Festivals de Música (XAFEC), Fundació l'ARC MÚSICA (Taller de Música i Xamfrà), Fundació Orfeó Català-Palau de la Música, AEMCAT (Associació d'Ensenyants de Música) i Associació ConArte Internacional.

Comentaris