Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan participen en la primera edició de l'Olive Oil Business Forum

Aquest certamen pretén reunir productors amb distribuïdors, importadors i mercats internacionals per tal que generin nous fluxos de negoci amb el seu producte estrella, l'oli d'oliva
Oli d'oliva verge extra (OOVE) ©IRTA Mas Bové
photo_camera Oli d'oliva verge extra (OOVE) ©IRTA Mas Bové

La Llotja de Lleida acull per primera vegada la networking Olive Oil Business Forum que compta amb la participació de vuit compradors provinents d'Alemanya, Regne Unit, Japó i Taiwan i se centra a crear vincles entre les empreses productores d'oli, els distribuïdors, els importadors i els mercats internacionals per tal de generar nous fluxos de negoci entre ells. El certamen va començar el 7 de novembre i s'allargarà fins al 10 del mateix mes per tal de donar espai a noves estratègies de mercat.

El sector de l'oli d'oliva català és un dels sectors agroalimentaris amb més potencial de Catalunya amb un volum de negoci de 863 milions d'euros, i un dels que més creix a escala internacional: la facturació de les exportacions agroalimentàries van ser de 368,21 milions d'euros l'any 2021

La primera jornada d'aquest esdeveniment l'acollirà La Granadella amb un tour oleoturístic destinat als importadors i compradors internacionals d'oli d'oliva. Aquests tindran l'oportunitat de visitar els camps d'oliveres, els establiments de les cooperatives de la zona i el Museu de l'Oli i el Centre de la Cultura de l'Oli amb la finalitat de conèixer la cultura gastronòmica de l'oli que conserva Ponent.

A Catalunya hi ha prop de 108.000 hectàrees de terra dedicada a l'olivera, un 14% de la superfície de conreu, que proporcionen la matèria primera, l'oliva, per a una de les indústries amb més potencial: la de transformació, envasament i comercialització d'oli d'oliva, amb gairebé un 2,87% de la indústria agroalimentària de Catalunya

Un raig d'oli d'oliva ©Territoris
Un raig d'oli d'oliva ©Territoris

La programació continuarà amb unes trobades B2B entre importadors i empreses inscrites a l'esdeveniment. També està previst un bloc comercial on es concebran entrevistes B2B seguint una agenda preestablerta entre els empresaris catalans i els operadors internacionals. Tanmateix, els importadors podran visitar presencialment la seu d'algunes empreses productores. 

"És un format que facilita la tasca comercial i en què reivindiquem el contacte directe entre empresaris i importadors per avançar en la promoció del sector agroalimentari català internacionalment", explica el director de Prodeca, Ramon Sentmartí. D'altra banda, el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó afegeix que un dels grans reptes del sector és la comercialització al 100% de l'oli embotellat

Les empreses catalanes que s'han inscrit a Olive Oil Business Forum són ActelGrup, Fruits de Ponent - Grup Cooperatiu, Nostrat Gourmet i Grup Pons al Segrià; Agrícola Sant Josep Cooperativa al Tarragonès; Dauliba al Pla d'Urgell; Etim - Cooperativa Falset Marçà del Priorat; L'Olivera a l'Urgell; Les Cabanes, Olis Bellaguarda, Oove Degustus, Terrall de Sant Isidre i Olicatessen a les Garrigues; Mestral - Cooperativa Cambrils i Olis Solé al Baix Camp; Oli Migjorn i Terra La Vita al Bages; Olis Essencials a l'Alt Empordà; Priordei al Priorat

L'exterior de la cooperativa de La Granadella on hi ha el Museu de l'Oli i una mostra de gastronomia en el marc de la festa de la primera premsada l'any 2018 ©Territoris
L'exterior de la cooperativa de La Granadella on hi ha el Museu de l'Oli i una mostra de gastronomia en el marc de la festa de la primera premsada l'any 2018 ©Territoris

A l'Olive Oil Business Forum hi participen quatre potencials per al sector com ho és Alemanya, Catalunya ocupa una quota de mercat de l'oli d'oliva de prop del 3% on competeix principalment amb Itàlia i Grècia. També és el cas del Regne Unit, on l'oli català ocupa una quota de mercat del 8,50%. Tanmateix, al Japó ha augmentat establement la importació d'aquest producte i Catalunya disposa d'una quota de mercat del 2,64%. I en la mateixa línia, hi trobem Taiwan que té una de les taxes de despesa per càpita en aliments més altes del nord-est asiàtic, amb ingressos relativament elevats i una forta preferència pels productes gurmets. Tot i que la percepció dels olis catalans ha millorat en els darrers anys, la majoria dels consumidors taiwanesos continuen associant el producte a Itàlia. 

L'esdeveniment s'impulsa des del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, juntament amb ACCIÓ i la Cambra de Comerç de Lleida.

El sector de l'oli d'oliva, un sector amb projecció internacional

Un estudi fet des de Prodeca i ACCIÓ a finals de 2020 subratlla que un 30% de les empreses del sector de l'oli d'oliva exporta els seus productes a altres mercats. A nivell d'exportacions, l'oli d'oliva va assolir al 2021 la xifra de 368,21 milions d'euros, el 2,86% de valor total de les exportacions agroalimentàries catalanes, amb un increment de 6,47% del valor respecte l'any anterior, i les 110.918 tones, un 12% menys en relació amb el 2020, fet que consolida el camí del volum al valor de les exportacions d'oli d'oliva català. 

Comentaris