Optimisme contingut per l'alliberament de l'AP-2 a les Garrigues i el Segrià

No existeix autovia des de Lleida fins a Saragossa i, per això l'alliberament també comportarà un estalvi a les empreses de transports i serveis per desplaçar-se cap al centre de l'Estat
Entrada al peatge de l'AP-2 de les Borges Blanques @Territoriscat
photo_camera Entrada al peatge de l'AP-2 de les Borges Blanques @Territoriscat

La Cambra de Comerç de Lleida fa una valoració positiva de l'aixecament de barreres a l'AP-2 ja que era una reclamació històrica, però matisen que "fa molt temps" que el peatge s'hauria d'haver alliberat. Així ho ha explicat el seu president, Jaume Saltó, que afegeix que per al sector del transport, la mesura ha de suposar un "estalvi important" i, a la vegada, contribuir també a descongestionar l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques, que amb els anys s'ha convertit amb un tram amb una elevada sinistralitat.

Saltó recorda que no existeix autovia des de Lleida fins a Saragossa i, per això, considera que l'alliberament també comportarà un estalvi a les empreses de transports i serveis per desplaçar-se cap al centre de l'Estat

Per tot plegat, el president de la Cambra de Comerç sosté que l'alliberament generarà oportunitats en l'àmbit industrial a les Garrigues i el Segrià, sobretot a les poblacions poperes a l'AP-2, ja que la proximitat de l'autopista pot atreure noves empreses i contribuir a desenvolupar sòl industrial o activar polígons existents, sobretot a les Garrigues.

Un camió circulant per l'N-240 a Juneda @TerritoriscatEn aquest sentit, Saltó aposta perquè ajuntaments, Govern i Diputació treballin conjuntament per analitzar quines són les millors ubicacions per emplaçar aquest sòl industrial. Així, remarca la necessitat de disposar de més accessos a l'AP-2 en municipis propers a l'autopista que no en tenen. Saltó posa en dubte que el transport que surt dels polígons de Lleida vagi a agafar l'accés de l'autopista de Lleida sinó que continuarà anant a Borges. Per això, també considera necessari desdoblar l'N-240.

Des de la Cambra també defensen que caldria buscar altres fórmules més enllà del 2023 perquè no calgui pagar per circular per vies ràpides i proposen que el manteniment surti dels pressupostos de l'Estat. "No es pot penalitzar un territori a pagar perquè prou anys hem estat pagant", remarca Saltó.

Alegria continguda dels transportistes

La secretària general de l'Associació Provincial Empresarial de Transports de Mercaderies per Carretera (Asotrans) de Lleida, Sílvia Llobet, ha remarcat que el sector espera amb "candeletes" l'alliberament tant de l'AP-2 com del que resta de l'AP-7. Confia que això reverteixi en un benefici per a les empreses de transport que porten anys patint pels peatges i per això, l'aixecament en aquestes dos autopistes "troncals" suposarà un "estalvi importantíssim" i una major seguretat per als treballadors de les empreses que passen la major part de la jornada utilitzant aquestes infraestructures.

AP-7, amb vehicles aturats als tres carrils de l'autopista en sentit Barcelona - Roger SeguraAixò no obstant, Llobet alerta que hi ha plantejaments damunt la taula que poden suposar que aquesta alegria duri poc. Es refereix al plantejament que ha fet Catalunya al govern espanyol sobre que el manteniment d'aquestes infraestructures no se sosté només amb els impostos actuals i que per això, cal implantar un sistema com el de la vinyeta. Llobet diu que aquestes infraestructures estan "més que amortitzades" i per això posa en dubte la necessitat d'aquest impost ja que per part del transport ja hi ha l'aportació de l'impost d'hidrocarburs.

D'altra banda, Asotrans també reclama que s'aixequi la restricció del pas de camions per carreteres convencionals com és el cas de trams de l'N-240 i l'N-340. Llobet lamenta que fins ara el transportista ha hagut d'assumir el sobrecost del peatge i afegeix que l'alliberament de dimecres ha de ser suficient a partir d'ara perquè automàticament, els camions passin per l'autopista sense necessitat de tornar a trepitjar aquestes vies.

Incertesa entre els establiments de restauració de l'N-240

Establiments de restauració situats a tocar de l'N-240 afronten amb incertesa l'aixecament del peatge de l'AP-2. Els responsables del restaurant Torrent de Juneda consideren que la repercussió es pot notar en viatgers esporàdics, ja siguin transportistes o persones de pas, que no coneixen el local. Tot i això, confien que els clients habituals com ara veïns del municipi o poblacions properes hi seguiran anant igualment. La major incertesa està en els transportistes que acostumaven a aturar-se al restaurant. Per això, ara hauran d'esperar a veure què passa perquè, si han d'anar al polígon de Lleida, "potser els serà més pràctic" continuar sortint a Borges i agafar l'N-240 en lloc d'haver d'anar fins a la sortida de Lleida, assenyala Núria Torrent.

Comentaris