22.10.2020 |

DEL 16 D'OCTUBRE AL 6 DE DESEMBRE

La calidesa dels paisatges ponentins a través de les ceres de Lluís Trepat

L'exposició 'Lluís Trepat. Els altiplans del Talladell, entre el xercavins i l'Ondara' dóna ressò al realisme poètic de Trepat a través d'una sèrie de paisatges inèdits inspirats en les proximitats del Talladell

Fragment de 'La pleta d'en Foguet' (1996), de Lluís Trepat
Fragment de 'La pleta d'en Foguet' (1996), de Lluís Trepat
La calidesa dels paisatges ponentins a través de les ceres de Lluís Trepat

L’Ajuntament de Tàrrega i el Museu Tàrrega Urgell mostren, del 16 d’octubre al 6 de desembre, un conjunt de 38 ceres inèdites obra de l’artista targarí Lluís Trepat.

Aquestes peces es mostren per primera vegada davant del públic, qui té l’oportunitat de descobrir un Trepat enamorat de la seva terra natal, dels relleus a mig camí entre les comarques de l’Urgell i la Segarra, un fidel descobridor dels seus colors i la seva calidesa.
Trepat 01
Lluís Trepat: 'Ametllers i oliveres' (1998)

Es tracta d’un seguit de peces que l’artista pintà entre el 1975 i el 2004, quan freqüentà la conca de l’Ondara amb la seva família després d’adquirir una casa al poble del Talladell. Al llarg d’aquestes estades campestres, Trepat aprofità per conèixer d’una manera més íntima i pròxima aquestes terres de secà i la incidència en elles del pas de les estacions.

'Lluís Trepat. Els altiplans del Talladell, entre el xercavins i l'Ondara' acosta al públic un Trepat madur i personal que aposta pel realisme poètic després d’anys d’experimentació artística

El constructivisme, l’expressionisme abstracte o l’informalisme són alguns dels adhesius que han tractat de definir el fecund univers artístic de Lluís Trepat, el qual s’inicià als anys quaranta i finalitzà l’any 2008. Trepat, de fet, s’ha volgut definir historiogràficament com un dels introductors de l’art abstracte a l’àmbit lleidatà. No obstant això, la manera de fer del targarí anà més enllà dels ismes, etapes formatives que li resultaren d’enorme utilitat en la recerca i la investigació formal i conceptual del seu propi camí artístic.

Trepat 02
Lluís Trepat: 'Panoràmica Cal Codina i Ca la Maresca' (2002)

Trepat i el realisme poètic
L’any 1961 fou l’any en què Trepat abandona l’abstracció i els corrents d’avantguarda per reprendre el camí cap a la figuració. Un nou recorregut creatiu que desenvolupà a la ciutat de Barcelona i que combinà amb l’ensenyament artístic.

Entre el 1969 i 1970, Trepat experimentà el seu darrer canvi de rumb, que s’ha titulat com ‘realisme poètic’, la culminació del seu procés d’esquematització mental i artística, en el qual simplifica fins i tot l’exercici de pintar.

Anys més tard, el 1977, la família Trepat s’instal·là al Talladell, i allí el creador muntà el seu taller artístic. Això va fer que el pintor passés llargues estades a la seva terra natal, des d’on va recórrer els paisatges de l’Urgell i la Segarra que l’envoltaven.

Trepat 03
Lluís Trepat: 'L'era del Codina' (2004)

Durant les estades al Talladell, Trepat va tenir l’oportunitat de recordar les passejades escolars de la seva infantesa amb els Escolapis, les expedicions per pintar del natural durant la joventut amb els amics de Tàrrega i el coneixement exhaustiu dels poblets, les cases, els castells i l’agricultura que s’hi cultivava; així mateix, la textura de les cabanes de pedra seca, la paleta de colors dels marges de pedra, cada passa dels turons tacats d’alzinars enmig dels camps de conreu d’ametllers, de cereals o d’oliveres, etc.

Tot allò què va veure, tot allò què el va moure, tot allò què el va inspirar, ho perpetuaria per sempre més en les seves obres, ja fossin màquines de segar, banyistes, escenes familiars i la generosa extensió del territori.

Trepat 04
Lluís Trepat: 'La Móra' (1996)

L’exposició targarina presenta 38 peces inspirades a peu dels camins polsegosos, entre passejades, enmig de la reconnexió de Trepat i la seva terra d’origen

De totes aquestes caminades en van sorgir nombroses obres plàstiques. Entre altres, pintures a l’oli de gran format, i sèries de gravats, una part dels quals encara és a la vella casa del Talladell que conserva la família de l’artista.

També el conjunt de 38 delicats papers pintats amb ceres de colors, protagonistes de la nova mostra temporal del Museu Tàrrega Urgell.

Uns valuosos testimonis que mai abans s’havien exposat i que reflecteixen uns paisatges que es van transformant de mica en mica sense perdre la seva essència.
 

La calidesa dels paisatges ponentins a través de les ceres de Lluís Trepat
comentaris