Imprimir

La gran obra de Gregori Iglesias embolcalla les parets del Celler Mas Blanch i Jové

territoris.cat / Esther Barta | 25 de de juny de 2013

Imatge del mural instal·lat al celler Mas Blanch de la Pobla de Cérvoles.
Imatge del mural instal·lat al celler Mas Blanch de la Pobla de Cérvoles.

L'obra de 60 m de llargària ha estat durant més de dos mesos la segona pell d'un camí de les vinyes del celler, on l'artista nascut a Les Borges i veí de Mollerussa ha integrat tots els efectes de la natura i l'orografia, la pluja, la boira, la neu, el vent, les pedres, elements impregnats en una tela que sense la superfície de la terra mai hagués existit. 

Les parets del Celler Mas Blanch i Jové de la Pobla de Cérvoles van acollir una iniciativa artística fora del circuit habitual. Joan Jové i Sara Balasch van convocar un públic interessat en gaudir de dues grans obres de dos grans artistes: la singular obra d'Esteve Casanoves, un treball conjunt amb Josepe Gil, "Primeres notes del cant de l'hortolà", una nova forma d'entendre l'art combinant-lo amb llum, música...i l'obra més important de Gregori Iglesias, en què hi ha treballat entre el cel i la terra enmig de les vinyes de la seva terra, Les Garrigues. 

Davant d'un centenar de persones, Glòria Bosch, directora d'Art de la Fundació Vila Casas va agrair als organitzadors aquest tipus d'iniciatives que estan fora del circuit habitual, i més en la situació que es troba actualment el món de l'art i les galeries, "és el moment de replantejar moltes coses, s'ha de donar la volta a tot, i ara, precisament el fet que des de la 'Vinya dels artistes' es puguin replantejar, és fantàstic per tothom, tant per l'Esteve com pel Gregori, dues iniciatives molt importants en les seves vides".

Acte seguit, va presentar l'obra més important de Gregori Iglesias, elogiant el seu treball, des dels seus inicis, en una descoberta fa vint anys enrere en què el primer que va veure d'ell van ser unes petites peces de fòrmica, una obra que li va agradar molt i per la qual va decidir seguir-lo i col·laborar amb ell.

La directora d'Art el va qualificar "d'autor significatiu dins de l'art contemporani en aquests moments", essent l'obra presentada com la més important dels seus projectes i el  resultat és aquest treball, una obra magna, impressionant de 60 m de llargària i 6 m d'amplada. També va explicar que veure'l treballar en el camp va ser una perspectiva impactant, la connexió "entre el cel i la terra" com bé diu el propi Gregori. La tela conté l'emprenta dels carbons, de la terra, de les tintes "que impregnen amb levitat o contundència els breus fragments dispersos d'un trajecte vital fet camí".

Glòria Bosch va afegir que aquesta peça "és un xoc brutal entre el treball en el camp, la peça estirada de la qual no tens una perspectiva de poder veure el conjunt; vas veient els petits fragments, de com es va fent i ara, el fet de que t'embolcalli en un espai com és el celler, fa que canviï totalment la percepció.

L'obra del Gregori és important perquè ha viscut més de dos mesos entre el cel i la terra, ha deixat doncs que no només la seva part interior emergeixi de l'obra sinó que també hagi estat el contacte amb la natura, tots els efectes que han anat passant durant aquest temps, la pluja, les humitats, tots els elements han anat sortint del dia a dia, i s'han anat incorporant, integrant-se en aquesta obra.

Finalment, la directora d'Art de la Fundació Vila Casas va dir que l' obra ha ocupat la pell d'aquest camí, entre les vinyes, però que sense la superfície de la terra hagués estat impossible de fer. I els "charquitos", que són l'element que apareix a l'obra i que té una connexió directa amb aquelles primeres fòrmiques que va conèixer en el seus principis, la qual cosa posa de manifest que hi ha un pont de diàleg i de maduresa amb aquestes obres de fa 20 anys i el que el Gregori ha fet en aquests moments, "impressiona veure la peça, et quedes sense paraules".  

Per la seva part, Gregori Iglesias va dir que "aquesta obra és com la segona pell d'aquest camí" i que "el dia que es va arrencar la tela, em vaig quedar allà, en el camp, i em preguntaven el perquè no marxava, per respondre que no podia sortir d'allà, i pensant en fer moltes més coses, més projectes".  

L'alcalde de la Pobla de Cérvoles, Jaume Estradé va cloure la presentació agraint a tots els assistents la seva presència a l'acte, així com a la Sara i al Joan per la seva aportació i al Gregori per haver escollit la Pobla pel que significa de promoció del poble.  

Podeu veure aquest article en la següent adreça /articulo/cultura/la-vinya-mas-blanch/20130625165747006648.html


© 2020 Territoris.cat

Plaça Manuel Bertrand 2, 1A -25230 Mollerussa (Lleida) - 973 606 329 - [email protected]