La UdL planteja jocs de taula per millorar el TDAH

tdah
photo_camera Foto: Jorge Moya
Els jocs de taula poden tenir efectes beneficiosos en la memòria lingüística a curt termini i la conducta dels infants diagnosticats amb trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), segons una recerca liderada per la Universitat de Lleida (UdL).

L'estudi, publicat recentment a la revista Games for health journal, afirma que tot i que es necessiten futurs treballs per aprofundir en el tema, els primers resultats posen de manifest la importància dels jocs de taula i la seua eficàcia com a possible intervenció terapèutica o preventiva sobre el TDAH.

Els investigadors han treballat amb una trentena de menors d'entre 8 i 12 anys.

Els nens que han fet l'entrenament amb els jocs de taula han mostrat increments significatius en les puntuacions de memòria lingüística a curt termini. Retenen fins a un 15,24% més d'informació  lingüística que el grup de control. El principal efecte ha estat una millora important dels problemes de conducta, atès que els jocs de taula requerien el control de normes i una interacció social adequada amb altres participants.

"Sembla que la intervenció en jocs de taula podria evitar el deteriorament del comportament", explica el professor de la UdL Jorge Moya. 

"Tot i que els beneficis d'aquesta intervenció basada en jocs són limitats, es podria aconsellar utilitzar-la per ajudar a les intervencions farmacològiques a millorar la capacitat de memòria a curt termini i reduir els problemes de conducta en nens amb TDAH", afirma Moya.

Per a futures investigacions, Moya planteja ampliar la mostra de pacients i el temps d'entrenament amb els jocs.

També estudien la possibilitat de comparar l'eficàcia dels jocs de taula analògics amb els videojocs, i d'incloure altres patologies, com els trastorns de l'espectre autista, així com comprovar si aquests jocs retarden el deteriorament cognitiu en gent gran.

Comentaris