Opinió

En temps de pandèmia X. Tornem a l'escola

Aquest començament de curs del qual parlem està tenint uns problemes que hem vist durant la pandèmia; una certa improvisació de les normes que arriben de les autoritats, una manca de la suficient claredat i uns esforços de desinfecció i neteja afegits que han caigut, una vegada més, sobre els ajuntaments, com hem vist en el cas d'Alcoletge, i es pot fer extensible a tots els centres

Els sistemes educatius de qualitat representen un pilar bàsic de les democràcies occidentals i per tant, de l'Estat del benestar. En aquest article exposarem unes reflexions entorn de la nostra educació en un context de pandèmia com el que estem vivim des de fa nou mesos.

Ha començat el curs i hem vist els nens i nenes anar a l'escola Mare de Déu del Carme a Alcoletge o a altres centres, escoles i instituts de Lleida. És una imatge amable, una generació que es forma pel futur. Però aquest any hi havia un tret distintiu nou: les mascaretes. Efectivament, estem en una nova normalitat que ha de conviure amb el virus i amb totes les mesures necessàries per evitar contagiar-nos, també a les institucions educatives.

Aquest començament de curs del qual parlem està tenint uns problemes que hem vist durant la pandèmia; una certa improvisació de les normes que arriben de les autoritats, una manca de la suficient claredat i uns esforços de desinfecció i neteja afegits que han caigut, una vegada més, sobre els ajuntaments, com hem vist en el cas d'Alcoletge, i es pot fer extensible a tots els centres. La gran professionalitat dels docents i els equips directius ha permès endegar i continuar un curs que es presenta força complicat. En conversacions amb companys en actiu i amb responsables sindicals, em feien aquesta afirmació: "sort de la professionalitat del món educatiu".

Estem en una greu crisi sanitària i econòmica, i podríem dir en general, de tota la societat. Però de les crisis es pot sortir enfonsats o aprendre d'elles i sortir enfortits. En aquestes línies volem donar unes pautes que poden millorar sensiblement el sistema educatiu a Catalunya i la resta d'Espanya: reducció de ràtios d'alumnes per classe i contractació de més professorat ; gratuïtat de llibres de text a l'ensenyança obligatòria ; ordinadors per a tots els estudiants; eina bàsica per una comunicació digital; un infermer per cada centre educatiu; coexistència de centres educatius i d'educació especial; convivència amb l'escola concertada; el castellà com a llengua vehicular a tot l'Estat junt amb les altres llengües i l'anglès; selectivitat única a tot el territori espanyol; creació d'una "AIREF" educativa; creació d'una assignatura de Constitució espanyola y recuperació de les classes perdudes en el curs passat per la COVID-19.

Totes aquestes mesures es poden implementar amb unes inversions en les estructures educatives per part de l'Estat i de les comunitats autònomes. És una qüestió de prioritzar les despeses socials, les quals haurien d'estar consensuades per la major part de les forces polítiques.

Comentaris