Opinió

Incerteses que no ajuden

Volem que les escoles no es tanquin, sí, però també volem que les escoles siguin un entorn segur, el més segur possible i perquè així sigui, tant el Departament de Salut com el d’Educació s’han de coordinar molt més per tal d’establir uns protocols clars de seguretat

Si una cosa tenim clara des de la FeSP-UGT Educació de les Terres de Lleida és que si els centres escolars s’han pogut obrir i començar a funcionar ha estat gràcies al treball dels equips directius, dels docents i de les famílies, perquè amb la responsabilitat de tots plegats com a treballadors i treballadores i com a mares i pares s’estan evitant molts més contagis. I no em vull oblidar a ningú; llàstima que el Departament d’Educació hagi jugat la cara de la confusió juntament amb el Departament de Salut. Crec que tots estem d’acord quan afirmem que els centres escolars han de romandre oberts per tal de no tornar a perdre el contacte amb l’alumnat, tots volem fer classes presencials, i no permetre’m que se’ns digui què hem estat de vacances, perquè ens hem deixat la pell amb això que anomenen el teletreball i que és el més semblant a la 'telesclavitud'.

Volem que les escoles no es tanquin, sí, però també volem que les escoles siguin un entorn segur, el més segur possible i perquè així sigui, tant el Departament de Salut com el d’Educació s’han de coordinar molt més per tal d’establir uns protocols clars de seguretat. No pot ser que quan es confini una classe no sapiguem si hem de confinar a l’alumne a l’habitació des del primer dia o no; perquè sinó es pot donar el cas que fins que no li han fet la PCR, l'infant en qüestió faci vida normal per casa i és aquí quan som més vulnerables i el virus pot atacar-nos. M’agradaria saber quants contagis s’han produït per aquesta via? Potser no interessa que se sàpiga. Els protocols haurien de ser més curosos i deixar-nos ben clar si quan un grup-classe es confina, l’alumne ha de confinar-se també a l’habitació des del primer dia. Però com que no queda clar, aquí tenim un problema. I igual passa a l’hora de tornar a la vida normal; no seria millor fer una nova PCR abans de tornar i assegurar-nos que aquella persona ja no pot contagiar? Si ho volem saber, ens l’haurem de pagar de la nostra butxaca.

Tots sabem que el tema dels grups bombolla és una utopia perquè són molt fràgils. En aquest cas, si el Departament hagués contractat més professionals, aquests grups bombolla serien més difícils de trencar, però estem veient a la pràctica com diferents especialistes han d’anar de grup en grup amb el conseqüent risc de transmissió del virus que això comporta i, fins i tot, quan hi ha un positiu a la classe tampoc se li fa la PCR a tots els docents que han passat per aquella classe. Per què?

Estem veient com després de dos mesos encara hi ha docents especialment sensibles que estan a casa amb la incertesa de no saber si han de continuar-hi o si han d’anar a treballar.

L’últim protocol sobre la ventilació de les aules parla de tenir les finestres obertes 10-15 minuts cada hora per evitar la propagació del virus. El que no sé si saben és que a la majoria de llocs de Lleida, durant l’hivern podem arribar a temperatures inferiors a 0 graus. Com es pensen que farem les classes, amb abrics i bufanda? No seria millor llogar durant aquests mesos de fred aparells que netegin l’aire? De no ser així, estem veient que serà pitjor el remeï que la malaltia.

L’última notícia amb la qual ens hem aixecat és que ara el Departament d’Educació i de Salut vol que siguem els docents els que controlem com els mateixos alumnes es fan les PCR, és a dir, la prova del bastonet. Us imagineu en què es pot convertir això? Al final farem de tot, menys el que realment toca, que és fer classe.

No ens deixem enganyar més, i si això continua així, plantem-nos ja. Ara és l’hora. I em torno a reafirmar que si els centres continuen oberts, és gràcies a tots vosaltres: direccions, docents, pares, mares, alumnes... perquè si és pel Departament possiblement ja estan pensant a crear un perfil, el de sanitari. Ja m’enteneu.

Comentaris