La fi de la concessió de l’AP2, d’aquí a 4 mesos, i la finalització de les obres del Túnel de Lilla, són dos de les notícies més desitjades pel que fa la mobilitat territorial i suposaran un canvi de paradigma per Lleida i Ponent, convertint l’Eix ‘Lleida – Tarragona’ en un nou pol d’oportunitats pel nostre territori, afavorirà la dinamització econòmica del seu entorn i contribuirà a restablir i millorar l’equilibri territorial. A més, esmentar que milers de lleidatans i lleidatanes, particulars i empreses, ja no hauran de pagar per utilitzar una via d’alta capacitat construïda amb els diners dels seus impostos.
L’alliberament del peatge de l’AP2 arriba amb anys de retard a causa de la pròrroga acordada pels governs de la Generalitat i estat, llavors governats per Jordi Pujol i per José Maria Aznar, respectivament, era l’any 1998. Aquesta pròrroga va determinar que s’allargués la concessió de l’AP2 amb ACESA, ara Abertis, fins l’agost del 2021.
Una de les conseqüències que ha provocat aquest endarreriment, la més greu, és l’increment del volum de trànsit per la N240, majoritàriament en el seu tram les Borges Blanques – Lleida; un tram especialment conflictiu amb un gran índex de sinistralitat i en el qual han perdut la vida un gran nombre de persones. Amb l’alliberament de l’AP2, reduirem el volum de trànsit de la N240 i també de l’autovia A2, especialment de vehicles pesants, i per tant, guanyarem en seguretat en aquestes carreteres. Aquesta reducció de trànsit hauria de fer innecessàries inversions destinades a ampliar la capacitat d’aquestes vies, i així, poder destinar-les a la millora de la seva seguretat viària i la dotació de nous accessos a la AP2.
Però són molts més els beneficis i oportunitats que pot generar la gratuïtat de l’AP2, i en això estem treballant Esquerra Republicana de Catalunya. En primer lloc, aquest alliberament suposarà una major sostenibilitat econòmica i ambiental, ja que disposarem d’una via d’alta capacitat que unirà gratuïtament Lleida amb Tarragona, fent innecessari el seu desdoblament. Recordem que altres formacions polítiques havien posat sobre la taula la construcció d’una autovia paral·lela entre Lleida i Montblanc, sense tenir massa en compte les afectacions agrícoles, paisatgístiques i territorials que aquest desdoblament comportava.
També guanyarà en competitivitat la nostra economia. L’alliberament de l’AP2 coincideix amb l’alliberament total de l’AP7 (des de Jonquera fins a Alacant) i per tant estarem connectats de forma directa i gratuïta amb Saragossa i el centre de la península; també amb el sud dels Països Catalans i amb Europa. En aquest sentit, cal tenir present que l’AP2, codificada com E-90, forma part d’aquesta ruta internacional de 5.000 quilòmetres que uneix Lisboa amb la frontera Turco – Iraquiana i que és considerada de primera magnitud tant a nivell logístic com econòmic. Així doncs, gràcies a la connexió directa i gratuïta amb el ports de Tarragona i Barcelona, fins i tot, el port de València, tenim ara una oportunitat d’or com a territori per millorar la competitivitat i la internacionalització de l’economia lleidatana, de potenciar i externalitzar la industria agroalimentària i de fomentar i promocionar el turisme d’interior.
L’alliberament de la AP2 també suposa un major equilibri territorial i millor distribució de la riquesa al voltant de l’Eix Lleida-Tarragona i en especial als municipis de les comarques del sud de Lleida incloses als àmbits de Les Garrigues, el Baix Segre i el Segrià sec. Aquests municipis passaran a tenir una nova conjuntura respecte l’AP2, atès que el peatge penalitzava la competitivitat de les seves activitats econòmiques. Aquest alliberament obre un nou marc econòmic per aquests municipis, convertint-los en un punt estratègic per a la implantació de noves empreses i teixit industrial. Pensant en aquest horitzó i en plena negociació dels Pressupostos Generals de l’Estat a Madrid, el grup d’Esquerra Republicana al Congrés va fer incorporar al govern de Pedro Sánchez una partida destinada a l’estudi i la realització dels enllaços a les Garrigues i el Segrià, més concretament l’accés Juneda – Castelldans i l’accés Artesa de Lleida- Puigverd de Lleida.
Però encara resta molta feina per fer. Des d’Esquerra Republicana ens comprometem a seguir treballant des de les nostres institucions, ajuntaments, consells, diputacions fins al proper govern de la Generalitat, a cercar els consensos i les aliances necessàries per tal d’avançar en la construcció d’aquesta futura realitat, i ens convertirem en un mur de contenció a les intencions de l’estat de voler tornar a cobrar per l’ús de les nostres autopistes i autovies a partir del 2024.