Desacord a l'Ajuntament de Juneda en el projecte de la variant nord-est

El grup JuntsXJuneda -alineat amb ERC- argumenta que tot i reconèixer la necessitat del vial, consideren que el projecte s'ha redactat amb errors de forma i de fons que el fan inviable. JuntsXJuneda, considera que no compleix la normativa urbanística el que impossibilitaria emprendre les expropiacions

El punt de la variant en la zona de la primera Màquina
photo_camera El punt de la variant en la zona de la primera Màquina

L'Ajuntament de Juneda va iniciar el 2015 els tràmits per desplegar una variant que fes possible derivar la gran quantitat de trànsit que circula pel centre del municipi concretament del carrer Fondo, després de reiterades denúncies i peticions dels veïns que consideren un perill sobretot pels vehicles pesants. Segons l'alcalde de Juneda, Antoni Villas, el consistori va demanar la redacció del projecte a la Diputació de Lleida que el va lliurar l'any passat i la voluntat del consistori era engegar-lo. El pressupost de l'obra es va estimar en 1.024.917 d'euros, per desplegar-ho en dues fases de 600 metres cadascuna.

En el decurs del Ple que va tenir lloc el 9 de juliol d’engany es va aprovar el projecte amb els vots dels sis membres de l'equip de Govern de JxCat, els tres regidors del grup Junts per Juneda hi va votar en contra, i els regidors del PSC-CP i Juneda Som Totes (JsT) es van abstenir. El 22 d'octubre va finalitzar el període d’al·legacions. Cal destacar que tot i les intervencions el plenari va determinar d’interès públic del projecte per poder dur a terme les expropiacions. La proposta integral del projecte afectaria 1,1 quilòmetres entre la carretera de Torregrossa i el pont de la Primera Màquina, creuant els camins Reial i Puiggròs.

Punt en la carretera LV-200 a TorregrossaEl grup JuntsXJuneda -alineat amb ERC- argumenta que tot i reconèixer la necessitat del vial, consideren que el projecte s'ha redactat amb errors de forma i de fons que el fan inviable. JuntsXJuneda, considera que no compleix la normativa urbanística el que impossibilitaria emprendre les expropiacions. Per altra banda destaquen que l'alcalde ha afirmat en diverses ocasions que compta amb el compromís verbal de la Diputació de Lleida, que aportaria 180.000 euros a la primera fase de l'obra, del que no existeix cap constància.

Segons el portaveu del grup Junts per Juneda, Josep Mateus emplacen a l'equip de govern a estimar les al·legacions per tal que aquest vial estigui en concordança amb el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Juneda, al que no s'ajusten. Mateus afirma que “estem a favor del desenvolupament urbanístic de Juneda però defensem el creixement ordenat, sostenible mediambientalment i paisatgísticament respectuós amb el sòl no urbanitzable i en contra d’intervencions que poden ser injustificades o especulatives.

Planol del projecte del Cami de Ronda de Juneda - còpiaPel que fa a la resta de grups el portaveu del PSC-CP, Joan Pons considera que el fet de no es pugui incloure l'obra en el POUM, ocasionaria que les expropiacions fossin voluntàries i creu que com a camí asfaltat està sobre dimensionat el que ocasionarà un increment en el cost de manteniment. Pons afegeix que caldria contemplar la possibilitat de fer arribar el vial al pont de la Femosa, per tal de canalitzar els vehicles que circulen fins a la Cooperativa de Juneda. El portaveu de JsT, Albert Civit, que també es va abstenir per discrepar sobre el punt de partida de la variant.

Antoni Villas va assegurar que el projecte compleix tota la normativa urbanística, i es pot inscriure en el Planejament local perfectament, un fet que està consensuat amb els tècnics, ja que es va aprovar d’interès públic. Pel que fa a les al·legacions s'estimaran les presentades pel centre Les Obagues que feien referència al vial per a vianants i bicicletes, una petició que també feia Junts per Juneda, segons Villas, i que es contemplaran.

Plonol amb el projecte superpossatPel que fa al finançament, Villas assegura que el compromís existeix per part de la Diputació i de la Generalitat per finançar el 33% cada administració en la primera fase, que és la que ha de definir el vial, la segona part ja s’està buscant aportacions. Villas va afegir que l’interès de l'obra també possibilitaria que el consistori pugues utilitzar el romanent amb la nova llei de racionalitat pressupostaria, si fos necessari per a la segona fase.

L'alcalde de Juneda considera que el procés s'ha fet correctament, parlant amb els propietaris i negociant indemnitzacions adequades, per altra banda el traçat s'ha fet racionalment per afectar el menys possible a les finques, i incloïen un camí municipal.

Comentaris