Vint anys de suport a la pagesia del Servei Tècnic de Post collita de l’IRTA

El programa ofereix serveis a empreses relacionades amb el sector de la postcollita, com per exemple estudis d’eficàcia de productes, assajos per a la millora de la conservació de la fruita, estudis de potencial de conservació de noves varietats o cultius i adequació de solucions a centrals hortofructícoles
Josep Usall i Elena Costa, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
photo_camera Josep Usall i Elena Costa, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA

L’any 2002 el programa de Postcollita de l’IRTA va promoure la signatura d’un acord de col·laboració entre l’Institut, la Universitat de Lleida (UdL) i l’empresa Ilerfred. L’objectiu era oferir a les empreses del sector de la postcollita un servei d’assessorament per millorar el maneig i la conservació de la fruita i implantar-hi sistemes de qualitat, constituïnt-se, així, el Servei Tècnic de Postcollita (STP).

Acte de commemoració 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
Acte de commemoració 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA

El passat 25 de març es va celebrar el vintè aniversari del servei en un acte a l’IRTA Fruitcentre conduït per Neus Teixidó, cap del programa de Postcollita de l’IRTA, amb la participació de Josep Usall, director general de l’IRTA i un dels promotors del servei, i Elena Costa, investigadora del programa de Postcollita i actual coordinadora. Es va parlar dels orígens del servei, situació actual i accions de futur.  

El Servei Tècnic de Postcollita va iniciar el seu recorregut a Lleida i l’Aragó. En l’actualitat, ofereix assessorament a més de noranta empreses, des de cooperatives de segon grau a empreses familiars, de Girona, La Rioja, Badajoz i Múrcia, i també a Portugal, Grècia, França i l’Uruguai. Va començar oferint assessorament amb la fruita de llavor, i seguidament, ha anat incorporant la fruita de pinyol, els cítrics i el caqui.  

Una de les missions del Servei és assessorar les empreses en normes de qualitat. Així, en aquests vint anys, ha contribuït que implantin i certifiquin gairebé totes les normatives. També ofereix serveis a empreses relacionades amb el sector de la postcollita, com per exemple estudis d’eficàcia de productes, assajos per a la millora de la conservació de la fruita, estudis de potencial de conservació de noves varietats o cultius i adequació de solucions a centrals hortofructícoles. A més, en aquests vint anys l’STP s’ha esforçat per transferir el seu coneixement al sector productiu, i ho ha fet per mitjà de jornades, cursos, activitats demostratives i xerrades divulgatives com és la Jornada Anual de Postcollita, que enguany arribarà a la vintena edició. 

Neus Teixidó, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
Neus Teixidó, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA

L’acte de celebració va homenatjar les persones que hi estan vinculades o que hi han estat en el passat. Actualment, el servei compta amb deu tècnics estables que es dupliquen durant la temporada d’estiu i que estan repartits per tot l’Estat: a l’IRTA Fruitcentre (Lleida), l’IRTA Mas Badia (La Tallada d’Empordà, Girona), Logronyo i Calatayud. 

Comentaris