27.06.2022 |
Territoris.cat

Vint anys de suport a la pagesia del Servei Tècnic de Post collita de l’IRTA

El programa ofereix serveis a empreses relacionades amb el sector de la postcollita, com per exemple estudis d’eficàcia de productes, assajos per a la millora de la conservació de la fruita, estudis de potencial de conservació de noves varietats o cultius i adequació de solucions a centrals hortofructícoles
Josep Usall i Elena Costa, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
Josep Usall i Elena Costa, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
Vint anys de suport a la pagesia del Servei Tècnic de Post collita de l’IRTA

L’any 2002 el programa de Postcollita de l’IRTA va promoure la signatura d’un acord de col·laboració entre l’Institut, la Universitat de Lleida (UdL) i l’empresa Ilerfred. L’objectiu era oferir a les empreses del sector de la postcollita un servei d’assessorament per millorar el maneig i la conservació de la fruita i implantar-hi sistemes de qualitat, constituïnt-se, així, el Servei Tècnic de Postcollita (STP).

Acte de commemoració 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
Acte de commemoració 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA

El passat 25 de març es va celebrar el vintè aniversari del servei en un acte a l’IRTA Fruitcentre conduït per Neus Teixidó, cap del programa de Postcollita de l’IRTA, amb la participació de Josep Usall, director general de l’IRTA i un dels promotors del servei, i Elena Costa, investigadora del programa de Postcollita i actual coordinadora. Es va parlar dels orígens del servei, situació actual i accions de futur.  

El Servei Tècnic de Postcollita va iniciar el seu recorregut a Lleida i l’Aragó. En l’actualitat, ofereix assessorament a més de noranta empreses, des de cooperatives de segon grau a empreses familiars, de Girona, La Rioja, Badajoz i Múrcia, i també a Portugal, Grècia, França i l’Uruguai. Va començar oferint assessorament amb la fruita de llavor, i seguidament, ha anat incorporant la fruita de pinyol, els cítrics i el caqui.  

Una de les missions del Servei és assessorar les empreses en normes de qualitat. Així, en aquests vint anys, ha contribuït que implantin i certifiquin gairebé totes les normatives. També ofereix serveis a empreses relacionades amb el sector de la postcollita, com per exemple estudis d’eficàcia de productes, assajos per a la millora de la conservació de la fruita, estudis de potencial de conservació de noves varietats o cultius i adequació de solucions a centrals hortofructícoles. A més, en aquests vint anys l’STP s’ha esforçat per transferir el seu coneixement al sector productiu, i ho ha fet per mitjà de jornades, cursos, activitats demostratives i xerrades divulgatives com és la Jornada Anual de Postcollita, que enguany arribarà a la vintena edició. 

Neus Teixidó, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA
Neus Teixidó, 20 anys del programa de Postcollita ©IRTA

L’acte de celebració va homenatjar les persones que hi estan vinculades o que hi han estat en el passat. Actualment, el servei compta amb deu tècnics estables que es dupliquen durant la temporada d’estiu i que estan repartits per tot l’Estat: a l’IRTA Fruitcentre (Lleida), l’IRTA Mas Badia (La Tallada d’Empordà, Girona), Logronyo i Calatayud. 

Vint anys de suport a la pagesia del Servei Tècnic de Post collita de l’IRTA
comentaris