La Comissió de Seguretat Vial del Congrés aprova una PNL que preveu duplicar l'N-240 Lleida-Borges i alliberar l'AP-2

La iniciativa, promoguda pel PDeCAT, hauria de permetre l'eliminació d'un tram de carretera que s'ha cobrat 29 vides en els últims vuit anys

Primer tall a l’N-240, dut a terme el dia 23 d’octubre del 2016 interior
photo_camera Primer tall a l’N-240, dut a terme el dia 23 d’octubre del 2016

El diputat del Partit Demòcrata per Lleida al Congrés, Toni Postius, ha defensat aquest dimarts a la Comissió de Seguretat Vial i Mobilitat Sostenible una Proposició no de Llei (PNL) que insta el govern de l'Estat a prendre mesures "urgents" per tal de reduir l'elevada sinistralitat de l'N-240 entre Lleida i les Borges Blanques. A partir de la iniciativa del Partit Demòcrata, s'ha elaborat una esmena transaccional que ha estat aprovada, tot i els vots contraris de PP i Ciutadans, la qual exigeix al govern espanyol que faci efectiva la duplicació de l'N-240 entre les Borges Blanques i Lleida, així com la bonificació del 100% del peatge de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc. Així mateix, també s'ha aprovat una esmena que el grup socialista ha presentat a la PNL del Partit Demòcrata per tal que "qualsevol solució per l'N-240 no comporti l'ampliació de la concessió del peatge a l'AP-2 entre Lleida i Tarragona" més enllà del 2020, quan finalitza la concessió de l'autopista.

En la seva intervenció, Postius ha assegurat que el govern espanyol ja va assumir el compromís per a l'estudi de la duplicació de la carretera entre Lleida i les Borges Blanques perquè s'executés ja durant aquest 2017, amb una inversió calculada d'uns 56 milions d'euros però "no s'ha fet, ni una cosa, ni l'altra". Segons el diputat del Partit Demòcrata, "es tracta d'un punt negre que, per l'acumulació tan significativa d'accidents greus, reclama que s'actuï", tot remarcant que "les vides que s'han perdut en aquesta via podrien haver-se salvat amb voluntat política i invertint el que ja estava compromès en els últims pressupostos generals de l'Estat".

Postius: "es tracta d'un punt negre que, per l'acumulació tan significativa d'accidents greus, reclama que s'actuï"​

Postius també ha subratllat el compromís dels alcaldes dels municipis afectats per aquesta situació, agrupats en la Plataforma 'Prou Morts a l'N-240'. Una plataforma que juntament amb la Cambra de Comerç de Lleida, la Diputació de Lleida i el Consell Comarcal de les Garrigues, han expressat en reiterades ocasions la necessitat de prendre mesures urgents per reduir la sinistralitat i la mortalitat de la carretera. D'altra banda, "la mobilització ciutadana també s'ha fet sentir en reiterades manifestacions i talls de circulació per reclamar solucions d'una vegada per totes", ha recordat.

La PNL aprovada també ha incorporat una esmena del grup socialista per tal que "qualsevol solució per l'N-240 no comporti l'ampliació de la concessió del peatge a l'AP-2 entre Lleida i Tarragona i alliberar-la un cop acabi el contracte", l'any 2020. El portaveu del grup socialista a la Comissió de Seguretat Vial, José Zaragoza, ha lamentat el vot contrari del PP i ha recordat que "va ser curiosament Convergència qui en el seu moment va donar suport al govern del PP per allargar la concessió de l'AP-2". 

Zaragoza ha lamentat, però, que no els hagin acceptat una segona esmena per tal que "s'apliquin bonificacions als usuaris de l'AP-2 mentre aquesta no s'alliberi" i ha assegurat que la Proposició no de Llei del Partit Demòcrata reclamant duplicar l'N-240 entre Lleida i les Borges "és un brindis al sol", ja que "el compromís de desdoblament d'aquesta via el va manifestar la sotsdelegada del govern l'any 2016" i, per tant, "no es pot parlar d'un projecte real vigent sinó que com a molt només hi pot haver un estudi informatiu".

Comentaris