S'incrementa la presència de productes ecològics a les grans superfícies

Imatge del supermercat ecologic Fem Cadena a Tàrrega
photo_camera Imatge del supermercat ecologic Fem Cadena a Tàrrega

Publireportatge

Les grans superfícies han anat incrementant la presència de productes ecològics en els seus establiments, una pràctica que ha sigut conseqüència de la creixent demanda dels consumidors, d'una banda a causa dels hàbits saludables i per altra a les actituds de respecte a la sostenibilitat. Una constatació que es tracta d'un sector que es troba en continu creixement. Així i tot el consumidor ha de disposar de paràmetres que no es limitin a la marca ecològica, sinó que ha de tenir les garanties de traçabilitat del producte que ha d'adquirir.


Per aprofundir en aquest tema parlem amb Roger Prat, impulsor del supermercat ecològic Fem Cadena a Tàrrega. Un projecte que va néixer fa 10 anys amb uns objectius molt concrets, i per tant l'experiència al sector del Roger el fa especialista i ens parla des de la seva experiència i coneixements.

Imatge del supermercat ecologic Fem Cadena a Tàrrega TexteTrobes avantatges al fet que les grans superfícies ofereixin producte ecològic?

Penso que a priori, qualsevol nou canal o punt que faciliti l'accés a productes ecològics és beneficiós en termes de normalització d'aquests articles. És a dir, ajuda al fet que la gent ho vegi no només com una alimentació per uns quants.

26219162_10156098049923734_4091413630333289547_nQuin és el preu que implica aquest fet?

Com a contrapartida a l'avantatge que comentava anteriorment, també és cert que en una gran superfície, entenc que difícilment el client trobarà la informació necessària sobre l'aliment que compra: tant en termes d'informació bàsica (origen, tipus de cultiu, beneficis, etc), com de recomanacions. Per mi això és important, quan entenc aquesta alimentació com una manera de retornar al sentit comú en termes d'estacionalitat dels aliments (temporades), consum responsable i salut. Difícilment l'alimentació ecològica serà un motor de canvi en aquest sentit si es fa de la mà dels qui han creat el model neoliberal actual.

En segon lloc, potser el més evident és que això també ha suposat una industrialització del producte ecològic, per tal d'aconseguir grans volums a un baix preu per la gran distribució. Això fa que, en aquest canal, el producte té com a únic objectiu aconseguir la certificació pertinent per vendre'l com a ecològic, tot obtenint el màxim marge de benefici; Així, l'aliment cau en una mercantilització igual que la del producte convencional.

Productes al supermercat ecologic Fem Cadena a Tàrrega 1Un producte, pot ser més o menys ecològic?

Crec que sí. De fet, ha estat una de les propostes d'alguns productors, crear diferents nivells de certificació segons la qualitat. És a dir, ecològics de primera, segona o tercera. Personalment, no veig que sigui el camí. No sóc un gran amant de les certificacions, perquè a qui més ajuden són als qui necessiten un aval per tal que la gent confií en ells: tal com a productors o com a distribuïdors. A la botiga, en els darrers anys, hem detectat 2 tipus de productors: els qui venen amb la certificació a la mà amb una agressiva estratègia de venda, o, per contra, la gent qui t'explica un projecte vital de vida, una il·lusió, que dona com a resultat un aliment en majúscules. Nosaltres personalment apostem pels segons; i si al final no tenen certificació, doncs també.

Ens pots posar un exemple?

Potser l'exemple que veiem més clar darrerament de diferents nivells d'ecològic és el cas del pollastre. Com en altres sectors, l'avícola ha vist com entraven nous productors certificats, molts d'ells grans indústries que ja operaven en convencional i han vist un nou segment de mercat interessant. Aquests han rebentat preus, però ho han fet a costa d'aconseguir un pollastre d'una qualitat menor ja que produeixen perseguint només el benefici econòmic: matant al límit de dies, amb alimentació ecològica de baixa qualitat, al límit de la norma respecte a metres i llibertat dels animals, etc.

Productes al supermercat ecologic Fem Cadena a Tàrrega 2Quina és la filosofia del Fem Cadena?

Tenim encara el mateix somni que el febrer del 2008, i és el de treballar per un sistema basat en una agricultura ecològica transparent, de qualitat i on es donin unes relacions comercials justes per tothom. Proposant un model de consum de qualitat ampliada: qualitat per la salut, de sabor, mediambiental, social i solidària. Per això intentem fer una selecció acurada de productors i elaboradors, i ho fem anant el més directe possible, sense passar per intermediaris sempre que això sigui possible. Això fa que per un projecte petit com el nostre, tinguem prop de 200 proveïdors diferents, amb la gestió que això ens comporta. Per la selecció, els productors han de complir com a mínim 1 dels requisits: producció ecològica, comerç just, ser una empresa social o d'artesania alimentaria, o fer cosmètica natural o ecològica.

Com celebreu aquests 10 anys de trajectòria?

Doncs en primer lloc hem preparat un cartell de tallers i xerrades durant els primers mesos de l'any: esmorzars saludables, cuina d'algues o per fer-se un mateix els preparats amb plantes medicinals. Continuarem amb més força reforçant la transparència amb les visites que ens fan els productors a la botiga els dissabtes al matí, per tal que els clients preguntin i tastin. I això ho acabarem rematant amb una festa com cal i algunes sorpreses més durant l'any.

Fem Cadena logo transparent-min

Comentaris