Mentre Foment executa les obres de la primera rotonda de l’N-240 a Margalef, els partits d’esquerra estan presentant aquests dies una bateria d’iniciatives legislatives per reivindicar l’alliberament del peatge de l’AP-2 que consideren que és la solució més ràpida i sostenible als problemes de sinistralitat de l'N-240.
ERC, CiU, CUP i PSC de Lleida han consensuat una moció que s’aprovarà aquest divendres al ple de la Diputació de Lleida i que va en la mateixa direcció de demanar l’alliberament de l’AP-2 entre Lleida i Montblanc.
El portaveu dels republicans, Jaume Gilabert, que ja va encapçalar, fa uns dies, un acte reivindicatiu d’ERC a aquest respecte al peatge de les Borges Blanques de l’autopista, va justificar ahir aquesta proposta per tal de reduir la sinistralitat en l’actual carretera, per un tema d’estalvi econòmic i per un tema de sostenibilitat, com que no es va afegir la construcció d’una autovia a les comarques de les Garrigues i de la Conca del Barberà, que ja estan travessades per una autopista, una carretera nacional, la via fèrria tradicional i la via fèrria d’alta velocitat.
La iniciativa se suma a la moció que el ple del Parlament de Catalunya va aprovar dimecres en què es demana la bonificació immediata i íntegra del trànsit intern de l’AP-2 entre Montblanc i Lleida. La moció, presentada per la CUP, va rebre el suport de tots els grups amb l’excepció del PP, que es va abstenir. El text també reclama el desviament obligatori dels vehicles pesants de l’N-240 per l’autopista, aplicant-los també bonificacions, amb el model provat amb èxit a l’N-II a Girona.
La CUP ha anunciat que iniciarà una campanya al carrer per defensar la gratuïtat de l’autopista en aquest tram, mentre que ERC i Democràcia i Llibertat (DiL) portaran la reivindicació també a Madrid.
A l’ofensiva política si ha sumat també En Comú Podem que ja va anunciar que portarà a totes les institucions aquesta proposta i que vol que la Paeria de Lleida també es pronunciï.
Els arguments dels partidaris de l’alliberament dels peatges de l’AP-2 entre Lleida i Montblanc en lloc del desdoblament són variats. En el tema econòmic calculen que alliberar els peatges costaria 85 milions d’euros, un xifra molt inferior als 305 que costaria desdoblar aquest tram de l'N-240. A més, defensen que la gratuïtat del trajecte de l’autopista és una solució molt menys agressiva amb el medi ambient en un corredor en el qual ja hi ha l’autopista, el tren convencional, l’Alta Velocitat i l'N-240. Finalment, defensen que alliberar l’AP-2 donaria una solució ràpida a la saturació de l’N-240.