La loteria és una combinació de tradició i il·lusió en les festes de Nadal

La Grossa de Nadal ha incorporat un nou al·licient a les festes nadalenques, una proposta que per a molta gent s'ha convertit en una nova reivindicació, una mostra més de la capacitat emprenedora de Catalunya, encara que s'ha de millorar.

Kiko Barcala, amb l'equip que col·labora en l'activitat de l'establiment.
photo_camera Kiko Barcala, amb l'equip que col·labora en l'activitat de l'establiment.

L'estanc i Administració de Loteries Barcala continua sent la referència a Mollerussa i el Pla d'Urgell, quant algú pensa en la sort i en el fet de poder repartir il·lusió. Per aquells que no tinguin fresca la memòria, els explicarem que, pel que recorda la memòria oral de la família, Gerardo Barcala va incorporar al maig del 1965 l'Administració de loteries a l'estanc que regentava, però el comerç del tabac es remuntava a més d'un segle, provinent de la família Martí.

La saga la va recollir Fracisco Barcala, una segona generació que continuaria la trajectòria del negoci al costat de la Rosa Mª , la qual, amb el seu dinamisme i clara vocació pel comerç, fidelitzaria una àmplia clientela, durant els molts anys que hi va estar al front.

La seva manera de fer de la Rosa Maria va servir de referent per als seus fills el Kiko i la Marta, els quals han recollit el tercer relleu generacional, adaptant l'activitat als nous hàbits de consum i a les exigències del mercat. Tot i així, el mestratge de la família i l'experiència en el sector ha fet possible, que malgrat la conjuntura social que es viu actualment, hagin estat capaços de mantenir el nivell de negoci.

En Kiko i la Marta, han estat un d'aquests joves que s'han incorporat a l'activitat familiar, molt allunyada de la seva formació, però tot i així s'han bolcat amb entusiasme en la seva empresa, i han sabut mantenir l'esperit que hi van posar els seus antecessors.

Actualitzar i renovar és un dels objectius de qualsevol activitat comercial, i aquests joves han trobat els segments més adients per al perfil de la seva clientela. Pel que fa a les loteries, les ja tradicionals de Nadal i el Nen, a les quals s'incorpora aquest any la Grossa de Nadal. Una Grossa catalana, que malgrat néixer amb alguns inconvenients ha tingut una gran acceptació, ja que els premis que reparteix són del mateix nivell que la Nacional. La Marta creu que en pròximes edicions se solventaran i podrà competir amb altres sortejos.

Pel que fa a l'estanc, el tabac continua tenint una clientela fidel, encara que Kiko reconeix que, ha disminuït el consum, però tot i així la tecnologia també ha arribat a aquest hàbit amb la proposta dels cigarrets electrònics. Un substitutiu basat en aromes que desprèn vapor.
Una tecnologia tan nova que la legislació encara està indecisa sobre la normativa que hauria d'aplicar, i per curar-se en salut, mai millor dit, de moment restringeix l'ús en els llocs públics.

El Kiko i la Marta i l'equip de col·laboradors han fet possible dotar de personalitat a l'establiment, que en darrers anys i dia a dia dóna moltes satisfaccions, i que a Mollerussa es recorda com els premis del 2010, o les primitives que cada setmana es reparteixen en més o menys quantia. Aquest any l'equip de Barcala torna a desitjar amb il·lusió, poder repartir molta sort que en definitiva és el seu objectiu, i la raó del seu establiment des de fa tres generacions.

Comentaris