18.08.2019 |
Territoris.cat

La Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida, un projecte d’emprenedoria i territori

Projecte que vol donar a conèixer un territori amb el seu paisatge i maneres de fer dins el món rural, una iniciativa que uneix història, cultura i proximitat amb el sabor d’una terra, però que parla també de l’emprenedoria de la seua gent.

La Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida discorre per set obradors en un recorregut per les comarques de la Noguera, la Segarra, l’Urgell, el Pallars Jussà i el Segrià
La Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida discorre per set obradors en un recorregut per les comarques de la Noguera, la Segarra, l’Urgell, el Pallars Jussà i el Segrià
La Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida, un projecte d’emprenedoria i territori

Fa poc més d’un any i mig, quatre microcerveseries de Lleida van crear l’Associació de Cervesa Artesana de Lleida (ACALL) amb la posada en marxa d’una oferta pionera a l’Estat espanyol: la Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida, un projecte que va més enllà i que busca la promoció de l’oferta hotelera, cultural, gastronòmica i d’oci de l’entorn de cada obrador.  cerveza1

Des de llavors, el nombre de marques adherides s’ha duplicat. Així, a les que van engegar el projecte -Cerveseria Matoll, Cerveseria Casa Dalmases, Cerveses Ponent i La Vella Caravana- se’ls n’ha afegit tres més:  CTretze Pirineus, Cervesa Perot i Cervesa lo Vilot.

Les xifres entorn d’aquesta beguda es disparen. A Lleida s’estima que es van beure  1.600 hl el 2016, un 61% més que el 2015. A Catalunya la seua  facturació ronda els 4M€, amb unes 80 fàbriques i unes 300 marques. 

La Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida discorre per set obradors en un recorregut per les comarques de la Noguera, la Segarra, l’Urgell, el Pallars Jussà i el Segrià. En començar l’itinerari, l’usuari rep un passaport que ha d’anar emplenant amb el segell de cadascuna de les set microcerveseries; i obté així, en acabar, un record.

A banda, l’associació posa en marxa al llarg de l’any una agenda itinerant amb l’organització de trobades, activitats i fires. Cal destacar també la seua implicació amb la societat que ens envolta, com és el cas de Casa Dalmases, una fundació que treballa amb persones amb discapacitat, o Cerveseria Matoll, que té signat un conveni amb l’Associació Alba de Tàrrega per donar feina a persones amb discapacitat. cerveza12

Per saber una mica més sobre aquesta beguda, de la qual la recepta més antiga diuen que es va escriure en taules de pedra l’any 5.000 a. C. i en forma de cançó, hem parlat amb Jordi Segarra, soci de Cerveseria Matoll i portaveu de l’ACALL.

Com va néixer la Ruta de la Cervesa Artesana de Lleida?

De les ganes de cooperar entre nosaltres en un territori sovint aspre i complicat, però molt prometedor. Quan ens vam reunir vam tenir clar que no volíem només vendre cervesa, sinó un tros de territori, paisatge i maneres de fer i actuar dins el món rural on estàvem.  Això dona sentit als nostres projectes. Tots estem ubicats en llocs poc turístics o de pas, però, convençuts de la qualitat de les propostes que es poden oferir en aquests indrets encara poc coneguts, vam creure ideal crear aquesta ruta i deixar tastar aquest petit territori que tots representem, ja sigui amb oferta gastronòmica, cultural o de lleure o amb l’oferta del simple plaer de poder escoltar el silenci o veure les estacions passar.

Hi ha a Lleida més cultura cervesera?

Com en tot el país, el creixement en els últims anys ha estat  brutal. A Catalunya en els darrers cinc anys s’ha augmentat un 1.500% el consum d’aquest producte, i potser aquí encara no estem en aquestes xifres, però cada cop es veuen més locals que aposten únicament per les artesanes, brewpubs, per a gent molt entesa entre consumidors, homebrewers... La gent al final valora la qualitat i l’honestedat de qui hi ha darrere.  Aquí, per cada lloc de treball que creen les indústries, nosaltres en creem 16! A més, la gent  crec que també estava una mica cansada de l’oligopoli que hi havia a casa nostra, on durant molts anys unes poques marques han primat més els beneficis que la qualitat.

 “La gent al final valora la qualitat i l’honestedat de qui hi ha darrere”

Tornem a la ruta, una iniciativa de set obradors però que s’amplia amb propostes gastroturístiques. cerveza3

Fa dos anys ens vam associar els set cervesers i vam crear l’Associació de Cervesers Artesans de Lleida, amb l’objectiu de promoure la cervesa produïda artesanalment a la província. Es tracta d’un projecte de territori que neix per consolidar-se com un pol d’impuls turístic i socioeconòmic de la zona i per dinamitzar l’oferta gastronòmica, cultural i d’oci de la província.

És per aquesta raó que durant tot l’any organitzarem diferents actes, i seguirem amb el que fins ara ja fèiem, com tastos, maridatges, xerrades, cursos..., a més d’organitzar fires i altres activitats que també es duen a terme per  les diferents cerveseries.

S’han cobert en aquest any i mig les expectatives amb les quals es va crear?

A poc a poc la gent ho va coneixent,  i el boca orella hi ajuda molt. Per part nostra, contínuament anem canviant l’oferta gastronòmica, cultural i lúdica, i fem diferents maridatges, concerts, exposicions , etc., per tal de fer més atractiva la ruta.  Enguany hem rebut moltes més visites que l’any anterior, i animem la gent perquè continuï venint! 

Què ofereix aquest ruta als amants de la cervesa i als no tan amants?

Per als no amants, un bonic trajecte conduint pel territori. Ha, ha, ha... Fora bromes,  l’oferta que ofereix el territori és molt àmplia, i més tenint en compte que estem presents en 5 comarques: des de totes les activitats i llocs d’interès que hi ha al Pallars fins al poblat ibèric dels Vilars d’Arbeca,  amb museus que van des de la prehistòria fins a l’actualitat,  l’estany d’Ivars i Vila-sana, etc. cerveza2

A més, cada obrador marida la visita amb productes tan nostrats com el formatge, els embotits o les xocolates, però també amb propostes més atrevides com flors, gelats,  exposicions o concerts. També podeu descobrir plantacions de llúpol i com es fa la malta, com era un edifici senyorial del segle XIX, com es poden utilitzar fruites i flors en les cerveses, com envelleixen en fusta, podeu veure la plana de Lleida fins al Pirineu amb la vall del Corb de fons, descobrir un poble sencer decorat amb murals que segur que no  us deixaran indiferents,  gaudir d’un trajecte amb el tren de la Pobla i un llarg etcètera.

I no podem oblidar la gran qualitat dels restaurants que ens envolten, amb productes de proximitat i temporada, un bon final feliç per culminar la visita!

Amb la idea d’apropar al visitant aquesta oferta cultural, gastronòmica, d’oci i de lleure del voltant de cada obrador, hem fet la nova web www.cerveserslleida.com.

 “Cada obrador marida la visita amb productes tan nostrats com el formatge, els embotits o les xocolates, però també amb propostes més atrevides com flors, gelats, exposicions o concerts”

Es plantejarien o s’han plantejat créixer en l’àmbit català?

Donat que és la ruta de Lleida, més que plantejar-nos créixer en aquest terreny, pensem més poder anar incorporant totes les fàbriques de cervesa  de la província que hi hagi o que puguin anar sorgint, i, a poc a poc, tots els agents implicats com la restauració, el turisme o el petit comerç.

Tot i que pensem que seria molt positiu aquest creixement, això correspondria més al gremi de Catalunya (Gecan),  a iniciatives dels cervesers de cada territori o a Gustum, que és qui ens ha estat donant suport en tot aquest procés i ha estat clau per tirar aquest projecte endavant. cerveza9

Animen la gent a descobrir què i qui hi ha darrere d’aquesta beguda… Ens ho pot desvelar vostè?

Això ho heu de fer vosaltres! Però el que segur que veureu seran les diferents formes d’elaborar la beguda,  el detall de cada projecte i les tipologies de cervesa que oferim en cada un d’ells: una activitat personalitzada de cada obrador, ja que cada microcerveseria ofereix una experiència pròpia, com ja hem esmentat,  centrada en tasts o maridatges amb productes locals i fets de forma artesanal –formatges, pans, melmelades, gelats, flors, etc.- i a descobrir les particularitats del projecte, els emprenedors i les seues propostes. 

Podeu visitar aquí el reportatge (versió en paper) de Territoris Magazine, de març 2017