El sector resisteix gràcies a la seva tradició de treballar en remot

Animac constata que l'animació és el sector audiovisual que resisteix millor a la pandèmia

L'Animac ha iniciat la programació virtual d'una edició marcada per la pandèmia, amb projeccions, conferències i taules rodones en línia, com la moderada pel president de l'associació de productors d'animació Pro-Animats, Ivan Agenjo, sobre els efectes de la Covid-19 en el sector

El llargmentratge Wolfwalkers, que inaugurarà la 25a edició de l'Animac @Animac
photo_camera El llargmentratge Wolfwalkers, que inaugurarà la 25a edició de l'Animac @Animac

L'Animac ha iniciat la programació virtual d'una 25a edició marcada per la pandèmia, amb projeccions, conferències i taules rodones en línia, com la moderada pel president de l'associació de productors d'animació Pro-Animats, Ivan Agenjo, sobre els efectes de la Covid-19 en el sector. Agenjo reconeix que l'animació ha estat la indústria audiovisual que millor ha resistit a la pandèmia perquè tot i que les restriccions han complicat la feina, ja estaven acostumats a treballar en remot. Els principals esculls, explica, són la comunicació entre equips i el doblatge, però la virtualitat, diu, ha permès democratitzar el sistema i oferir oportunitats a productores que abans no es podien permetre fer reunions presencials a l'altra punta del món.

La directora de l'Animac, Carolina López, coincideix que, tot i que la 25a de la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya s'ha hagut d'adaptar a la situació de pandèmia, la indústria no s'ha vist tan afectada. Recorda que des de fa anys i gràcies a la tecnologia, un animador, il·lustrador o guionista pot treballar des de casa perquè es passa moltes hores davant de la pantalla i perquè la majoria de produccions es fan en col·laboració amb diversos països, treballant des de diferents seus.

El president de l'associació de productors d'animació Pro-Animats, Ivan Agenjo, explica que treballar en pandèmia ha provocat una tasca extra d'organització i ha dificultat la comunicació entre l'equip que abans compartia espai i que ara treballa individualment des de casa. També s'ha complicat la part del doblatge ja que no totes les empreses estaven preparades per doblar a distància, des de casa, i s'han hagut d'espavilar perquè la feina no podia parar.

En canvi, afegeix, la Covid-19 ha fet més fàcil la fase de desenvolupament, com ara la cerca de finançament i els contactes amb socis, televisions, distribuïdors i plataformes.

Estàvem molt acostumats a fer contactes, físicament, en mercats o fires i ara ens hem acostumat a fer-ho a través de la pantalla des d'on sigui i quan sigui

Per una banda, es perd el contacte humà però per l'altra, aquesta situació ha democratitzat el sistema. Ja no cal agafar un avió fins a Anglaterra per reunir-te amb Disney Plus, per exemple. Pots parlar per videoconferència, que és molt més barat i ofereix oportunitats a productores que abans no ho podien fer, afegeix Agenjo.

El fundador i productor de Cornelius Films, Mikel Mas, participa en la taula rodona moderada per Agenjo que es farà aquest dijous a les 16h i que es pot seguir des de la pàgina web d'Animac. Mas explica que van començar fa més de 10 anys fent documentals i cinema de ficció però que afortunadament es van iniciar en el món de l'animació 2D l'any 2016 amb un projecte amb què estan immersos actualment i que els permet gestionar la producció a distància.

Mas diu que actualment, a l'oficina només hi treballen presencialment 2 persones, mentre que l'equip d'aquesta producció el formen 40 professionals espanyols i belgues

Hem tingut molta sort i això demostra que es pot fer, que es pot continuar treballant en animació tot i la pandèmia, destaca. En canvi, reconeix que tot i que també es pot seguir fent ficció, és incòmode, sobretot per als creatius. És complicat per a una directora explicar-li a un actor la motivació del personatge amb mascareta i sense poder-lo tocar. És complicat, lamenta.

També és complicat en altres tipus de projectes. Mas explica que estan immersos també en un projecte de cinema experimental en què, tot i que molta imatge és d'arxiu, han d'anar a rodar a Auschwitz. Tenien previst anar a gravar al desembre de 2020 però la Covid-19 els va obligar a canviar els plans i esperen poder viatjar el 10 de març. Paral·lelament preparen un projecte que s'hauria de gravar presencialment a finals del 2022. És amb stop-motion i esperem que llavors la covid hagi passat a la història, augura.

Comentaris