Oriol Aldomà i Marc Ibós han rescatat del malbarament 775.000 quilos de fruita i verdures en dos anys

No són els clients els qui malbaraten, sinó que el problema ve del procés de distribució, la ciutadania està cada vegada més conscienciada que cal apostar per un model responsable i sostenible
Oriol Aldomà, i Marc Ibós preparen els articles de Talkual ©OriolBosch
photo_camera Oriol Aldomà, i Marc Ibós preparen els articles de Talkual ©OriolBosch

El març del 2020 territoris.cat es feia ressò de la iniciativa de l'Oriol Aldomà, i Marc Ibós que arrencaven el projecte Imperfectus, una iniciativa que pretenia crear un canal de comercialització de fruites i verdures que no podien entrar en els canals de distribució generalistes per la seva imatge, però, en canvi, conservaven la qualitat i el sabor. 

L'equip d'Imperfectus amb en Ramon, el pagès que els vengué 10.000 porros ©MarinaPallàs
En Ramon, el pagès que els vengué 10.000 porros ©MarinaPallàs

En aquella data els joves de Bellpuig van copsar en el seu entorn pagès que es malgastava molt producte perquè alguns no tenia sortida per unes particularitats que no els restaven qualitat (i que, de fet, el feien guanyar quant a unicitat). No només van veure que tots els pagesos del territori vivien una situació similar, sinó que la incongruència es repetia en altres països (parlem de tones i tones d’aliment que s’acabava malmetent!). Aquest va ser el punt de partida de la botiga Inperfectus. 

Dos anys després aquell projecte emprenedor i sostenible ha evolucionat en l'empresa Talkual, i ha aconseguit rescatar del malbaratament més de 775.000 quilos de fruites i verdures imperfectes

Oriol Aldomà, i Marc Ibós preparen els articles de Talkual ©OriolBosch
Oriol Aldomà, i Marc Ibós preparen els articles de Talkual ©OriolBosch

Talkual consolida el projecte de reduir el malbaratament alimentari per raons estètiques i conscienciar als consumidors, que descartar productes del camp perquè no entren per la vista és un problema mundial en un context de crisi climàtica. Oriol Aldomà explica que volen fer entendre als consumidors que quan van a comprar fruites i verdures en grans superfícies les veuen totes iguals, però al camp, no totes les pomes són de la mateixa mida i els enciams tampoc. Hi ha una part important de la producció – entre un 30 i un 40% segons dades de l'OCU – que s'acaba descartant.

En qualsevol cas, segons els impulsors de la iniciativa, no són els clients els qui malbaraten, sinó que la dificultat ve del procés de distribució. Consideren que la ciutadania està cada vegada més conscienciada que cal apostar per un model "responsable i sostenible".

Es fonamenten en els resultats econòmics que han aconseguit en dos anys i mig d'activitat, arribant ha aconseguit una cartera de més de 2.100 clients d'arreu de l'Estat i setmanalment fan enviaments d'entre 1.400 i 1.500 caixes de fruites i verdures "imperfectes".

Prunes recuperades per la venda de Talkual ©OriolBosch
Prunes recuperades per la venda de Talkual ©OriolBosch

A les caixes de 'Talkual' els clients poden triar entre comprar només verdures, fruita o una combinació dels dos productes. Sempre és producte de temporada que ha quedat descartat. En aquesta època, són molt comuns els moniatos, que en aquest cas arriben en un calibre molt superior al que hi ha a les botigues convencionals. Com que són tan grans es descarten, però aquí els aprofiten. Per contra, també hi ha melons que són més petits encara que igual de bons, peres amb taques a la pell, magranes que no són del tot rodones o unes prunes que van patir una pedregada a principis d'estiu i, així i tot, van créixer i ara mantenen una ferida cicatritzada però tot el gust i propietats alimentàries.

"Als pagesos els costa creure que els comprarem producte que llencen"

Marc Ibos destaca que ja compten amb 90 productors de qui es proveeixen de fruites i verdures imperfectes. Hi ha productes que els arriben amb més minvament que d'altres, però en general són fruites i verdures que no es comercialitzen per estètica. És per aquest motiu, que assegura que a molts pagesos els ha costat creure's que algú els volia comprar allò que quedava destriat per a ser destruït directament o derivat a una subproducció com podria ser els sucs. En aquest sentit, Ibos es mostra satisfet de la seguretat que aporten al sector agrícola de la zona perquè hi ha una sinergia que suposa un "win to win" entre ells i l'empresa.

Talkual ha incrementat la facturació anual de 800.000 euros a 1,5 milions d'euros des de la seva fundació. L'empresa compta amb 16 treballadors, 3 dels quals són persones en risc d'exclusió social. La major part de clients que tenen en cartera són de grans ciutats com Madrid i Barcelona.

Comentaris