Opinió

Mobilitat, necessitat i repte

Amb el traspàs de la xarxa de Rodalies de Lleida a la Generalitat,  reclamat, esperat i necessari, millorarem la connexió amb Lleida, però que passa amb les relacions amb Balaguer, Tàrrega, Les Borges Blanques o Cervera?

Parlem massa de trens, autobusos, cotxes, patinets i bicicletes i no parlem prou de mobilitat. Com ens relacionem entre nosaltres?, quins hàbits tenim?, quines necessitats educatives, sanitàries, laborals, esportives, culturals i socials hem teixit? Per això, l’important no és només quin servei o mitjà de transport tenim sinó quina xarxa de mobilitat necessitem per millorar el nostre dia a dia.

Hem assistit últimament a la notícia del traspàs de la xarxa de Rodalies de Lleida a la Generalitat, anunci que ja es va fer el setembre del 2020, i això implicarà el doble de freqüències cap a Lleida, nous trens i millora en el servei. Des de Mollerussa reclamem també que aquest traspàs inclogui l’estació de trens actuals, tancada als usuaris i mancada de manteniment. Volem una estació que torni a relacionar el servei ferroviari i d’autobús amb l’avinguda de la Generalitat, la qual cosa vol dir amb la connexió urbana de la ciutat. Amb aquest traspàs reclamat, esperat i necessari, millorarem la connexió amb Lleida, però que passa amb les relacions amb Balaguer, Tàrrega, Les Borges Blanques o Cervera? Ens queda molt per a fer. L’oferta educativa de Mollerussa necessita connexions, per exemple amb Balaguer, que permetin competir amb transport amb horaris compatibles per poder venir a estudiar a la ciutat. Necessitem una nova mirada en la mobilitat. Per això, més enllà de reclamar noves línies i freqüències en transport públic, estem centrats en el nostre propi Pla de Mobilitat, una acció contemplada també en el Pla Reactivem Mollerussa, que està en fase de licitació i que ens ha de permetre dibuixar la ciutat en termes de mobilitat sostenible amb un carril bici, plantejar alguna solució de transport urbà (segurament supramunicipal), disposar de nous aparcaments i  desenvolupar el reforç d’infraestructures clau per al progrés de la ciutat. Parlo del Vial Nord, del pas soterrat de la via del tren davant del Consell Comarcal, d’un pas elevat en el terme de Golmés que permeti circumval·lar a través del Vial Nord tot el trànsit pesat de la ciutat provocant una reducció en les emissions de CO2 de 420 tones per any. Són infraestructures que, a banda d’eliminar barreres històriques, també són vitals en termes d’Objectius de Desenvolupament Sostenible i compliment de l’Agenda 2030 i, en definitiva, volen aconseguir millorar la qualitat de vida de la ciutadania. Si hi afegim la definició de dues vies verdes a conseqüència del desenvolupament d’un nou polígon industrial en direcció cap a la Serra, aconseguirem una xarxa de rutes verdes interiors atractives i complementàries a la de la banqueta del canal fins al Salt del Duran. En aquest paquet de projectes a implementar també cal afegir-hi, la construcció d’un pas soterrat per a bicicletes i vianants al passeig de La Salle, donant continuïtat a la banqueta del canal fins a l’autovia i eliminant la barrera de la via del tren. En termes de mobilitat, abans d’acabar l’any senyalitzarem i pintarem el nou disseny de trànsit del carrer de Domènec Cardenal, on suprimirem aparcament alternatiu a banda i banda i en millorarem la seguretat.

Cal seguir treballant per millorar la mobilitat estratègica i també la mobilitat interior de Mollerussa. Per això, el nou Pla de Mobilitat s’iniciarà amb una fase participativa i us demano que hi digueu la vostra perquè la vostra opinió importa i l’heu de fer sentir.

Comentaris