15.12.2019 |
Territoris.cat

Un centenar de persones talla l'accés a l'AP-2 a les Borges Blanques per exigir l'alliberament de l'autopista

Una reivindicació que se suma a la de duplicar l'N-240 entre Lleida i les Borges per reduir la sinistralitat a la via

Imatge de familiars de Marta Soria, l'última víctima mortal al tram lleidatà de l'N-240 / Foto ACN
Imatge de familiars de Marta Soria, l'última víctima mortal al tram lleidatà de l'N-240 / Foto ACN
Un centenar de persones talla l'accés a l'AP-2 a les Borges Blanques per exigir l'alliberament de l'autopista

La cinquena mobilització per reclamar a Foment solucions a l'alta sinistralitat del tram lleidatà de l'N-240 ha arribat aquest diumenge a l'accés de l'AP-2 a les Borges Blanques. Un centenar de persones han tallat durant mitja hora l'entrada al peatge convocades per la Plataforma Prou Morts a N-240, que aglutina una quinzena d'Ajuntaments i la Cambra de Comerç de Lleida. D'aquesta manera s'ha reivindicat l'alliberament de l'autopista entre Lleida i Montblanc, una demanda que la Plataforma va assumir el passat mes de desembre i que se suma a l'exigència de duplicar l'N-240 entre Lleida i la capital de les Garrigues. El portaveu de la Plataforma i alcalde de les Borges, Enric Mir, ha explicat que continuen esperant una trobada amb representants del Ministeri de Foment per insistir-los en la urgència d'actuar per reduir els accidents en una via que s'ha cobrat una trentena de vides en vuit anys, l'última la d'una jove de 27 anys el passat mes d'octubre. La Plataforma mantindrà les mobilitzacions un cop al mes "fins que tinguem una solució acordada i que ens convenci", ha dit Mir. La pròxima serà el 26 de març a la mateixa carretera N-240. Cal recordar que la via suporta el pas de 12.000 vehicles diaris de mitjana, dels quals gairebé un 30% són camions.

Els accidents a la via s'han cobrat una trentena de vides en vuit anys

Precisament Mir ha recordat que la Comissió de Seguretat Vial del Congrés va aprovar dimarts passat una proposició no de llei impulsada pel PDeCAT que exigeix al Govern de l'Estat posar en marxa aquestes dues mesures per millorar la seguretat a la via, tant la bonificació del 100% del peatge com l'inici dels treballs perquè la carretera tingui quatre carrils. La iniciativa va tirar endavant amb el suport de tots els grups excepte PP i C's. L'alcalde de les Borges també ha volgut agrair el suport dels grups polítics que van fer possible aprovar al Congrés una resolució que considera una mesura de pressió més que se suma a les mobilitzacions del territori. 

Des de la Plataforma també es denuncia que el govern espanyol no ha fet cap pas tot i assumir el compromís d'estudiar la duplicació de la carretera entre Lleida i les Borges Blanques perquè s'executés ja durant aquest 2017, amb una inversió d'uns 56 milions d'euros.

Per la seva banda, el grup d'ERC al Congrés va registrar divendres una pregunta adreçada a l'executiu espanyol on els demana si pensen complir la resolució aprovada dimarts a la comissió de seguretat vial de la Cambra Baixa, segons ha explicat el republicà Miquel Àngel Estradé. Foment té dos mesos per respondre.

Talls de carretera des del mes d'octubre i que continuaran

Des de l'últim accident mortal a la via la Plataforma ha organitzat cinc protestes per exigir al ministeri de Foment millores en la seguretat. La d'aquest diumenge ha estat la primera que s'ha portat al peatge de l'AP-2 i també hi han assistit familiars i amics de Marta Soria, la noia de 27 anys de les Borges Blanques que va perdre la vida en el darrer sinistre del mes d'octubre.

Les anteriors es van convocar al quilòmetre 83 de la via, entre Lleida i Juneda (al punt on va morir Soria); al quilòmetre 71, davant del complex Masia Salat; al quilòmetre 72, a l'altura de la Cooperativa de Juneda i al quilòmetre 74 també a Juneda, a l'enllaç amb la carretera LV-2001, que connecta amb Mollerussa. 

D'altra banda, s'han previst dos talls més, un al mes de març i l'altre a l'abril, a l'alçada de la rotonda de Margalef i a la d'accés a la via des de la ciutat de Lleida.

La proposta de dur a terme talls a la carretera va sorgir arran de la reunió de la plataforma Prou Morts a l'N-240 que es va celebrar d'urgència el passat mes d’octubre, després de l'últim accident mortal. L'entitat la conformen els ajuntaments del Vilosell, l'Albi, la Pobla de Cérvoles, Puiggròs, Castelldans, Juneda, les Borges Blanques, Artesa de Lleida, la Floresta i Vinaixa – tots ells governats pel PDeCAT – Torregrossa, on mana ERC, Arbeca i Lleida, on governa el PSC, Puigverd de Lleida, on mana MES, l'Albagés i Cervià de les Garrigues amb independents, i la Cambra de Comerç de Lleida.

El Govern treballa amb tres línies d'actuació per reduir la sinistralitat al tram lleidatà de l'N-240

El passat 3 de febrer el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, en una visita a les Borges Blanques es va referir a les negociacions que el Govern manté amb Foment per buscar solucions per reduir la sinistralitat al tram lleidatà de l'N-240. En aquest sentit, Rull va explicar que s'està treballant en tres línies d'actuació, la principal de les quals se centra en la reclamació de la duplicació del tram d'aquesta carretera entre Lleida i les Borges Blanques, per tal d'ampliar la capacitat de la carretera incorporant un carril més per sentit. 

Però a la vegada, Territori i Sostenibilitat defensa la necessitat que es pugui aprofitar el tram de l'AP-2 entre Montblanc i la capital de les Garrigues, que discorre paral·lel a l'N-240, i també de buscar com es pot gestionar el pas de vehicles de gran tonatge, plantejant un possible desviament dels camions per l'autopista. 

Comentarios