La memòria del Síndic de Greuges reflecteix l’afebliment del respecte als drets socials

El document que ha presentat la institució reflecteix un increment del 9,9%, pel que fa a les queixes, respecte a l'any anterior

Zona de Mollerussa que va provocar les consultes al Síndic de Greuges 1
photo_camera Zona de Mollerussa que va provocar les consultes al Síndic de Greuges 1

El Síndic de Greuges ha presentat la memòria d'actuacions del 2015, amb la que es reflecteix amb claredat l’impacte permanent de la crisi econòmica i social, i particularment l’afebliment continuat del respecte als drets socials.

Més d’un 30% de les queixes i actuacions d’ofici iniciades pel Síndic al llarg de 2015 es corresponen a temes propis de les polítiques socials. És un percentatge similar al de l’any anterior, i segueix la dinàmica dels darrers exercicis, en què els drets socials han estat els principals protagonistes de les actuacions del Síndic.

El segon grup de matèria pel que fa al volum de queixes i actuacions d’ofici ha estat el relacionat amb l’àrea de consum, que per primer cop supera àmbits més tradicionals del Síndic com el procediment administratiu o les polítiques territorials.

L’any 2015 ha comportat un increment del 9,9% de les queixes en relació amb les rebudes l’any 2014, arribant a les 16.994 i pel que fa a les consultes la institució n'ha rebut 12.278.

En el cas concret del Pla d'Urgell, els ciutadans han tramitat un total de 43 peticions de mediació, de les que tretze feien referència a queixes i trenta a consultes. I les matèries sobre les quals s'ha tractat, la salut ha sigut la més demandada, amb set casos, segueixen les matèries d'educació, infància, administració pública i tributs.

Pel que fa a les poblacions, els ciutadans de Mollerussa han sigut els que més s'han dirigit a la institució, amb 21 tràmits, 14 consultes i 7 queixes. Segueixen Barbens i Torregrossa amb 5 actuacions, Sidamon amb 4, Vilanova de Bellpuig amb 3, Bell-lloc i Bellvís amb 2, i Miralcamp amb 1.

D'aquestes actuacions es van resoldre, les relacionades amb el Servei Català de Transit, en el que es va arxivar l'expedient. La demanda sobre la facturació de l'operadora Orange, que va anul·lar el deute al client. També es va resoldre favorablement, amb la intervenció del Síndic, els ingressos per un grau de dependència d'un infant.

A Mollerussa, el soroll d'un bar musical, també va ser motiu d'intervenció de la institució de mediació, que va recomanar a l'Ajuntament incrementar la presència policial en la zona.

Comentaris