Milers d’experiències d'èxit d’Economia Solidària a tot el món demostren que una altra economia és possible



En motiu de l’Any del Cooperativisme SETEM ha presentat la nova publicació ‘Mirades globals per a una altra economia’ que recull experiències d’èxit de l’Economia Social i Solidària a tot el món. Mostra 15 experiències d’èxit a l’Àfrica, l’Amèrica Llatina i l’Estat Espanyol.
photo_camera Experiència d'èxit de la Red Comal (Hondures).

Crisi econòmica, social i ambiental, desocupació creixent, augment de la pobresa i exclusió social. El context actual sembla no ser gaire alentador. Tot i això, nombroses experiències a tot el món demostren com és possible fer economia amb valors com l’equitat, la justícia, la cooperació, la participació i la cura del medi ambient. La publicació ha estat escrita per l’uruguaià Pablo Guerra, un dels principals experts mundials d’Economia Social i Solidària. L’autor la defineix com “un enfocament de l'activitat econòmica que té com a prioritat a les persones, el medi ambient i el desenvolupament sostenible”.

Així, “l'economia està subordinada a la seva finalitat real: proveir, de manera sostenible, les bases materials per al desenvolupament personal, social i ambiental l'ésser humà”, destaca Guerra. L’autor de la publicació insisteix en què “l'economia solidària no és només un bonic somni, sinó una realitat concreta de les nostres economies”. Trobem els exemples del Comerç Just, les finances ètiques, la producció biològica i orgànica, les empreses recuperades i autogestionades, el turisme responsable, l'organització cooperativa i associativa, el treball en xarxa de l'economia popular, el consum responsable, és a dir, “una infinitat d'experiències disposades a reprendre velles banderes com les de justícia social i participació democràtica, o noves banderes com a equitat de gènere i protecció de l'ecosistema”.

Algunes de les característiques d’una empresa d’Economia Solidària són la democràcia, les decisions es prenen en conjunt; l’equitat, els drets i els deures es distribueixen equitativament entre els socis i sòcies; la justícia distributiva: els propis socis i sòcies defineixen criteris de distribució procurant una remuneració i distribució de ganàncies el més justes possibles; la cura del medi ambient, els criteris ecològics guien els objectius de l’empresa; i la satisfacció de necessitats, es produeix un bé o un servei que serveixi a les veritables necessitats humanes, evitant el consumisme.

El cooperativisme constitueix el nucli dur de l'Economia Social i Solidària. Hi ha unes 755.000 cooperatives repartides a més de 100 països, que associen aproximadament 775 milions de persones, el 12% de la població mundial, i donen feina a 100 milions de persones.

Una cooperativa és una associació autònoma de persones que s'han agrupat voluntàriament per satisfer les seves necessitats i aspiracions econòmiques socials i culturals comuns, mitjançant una empresa de propietat conjunta i de gestió democràtica. Hi ha diferents tipus de cooperatives. El cooperativisme català, per exemple, està format per cooperatives agràries, de consumidors/es i usuaris/es, de servei i de transportistes, d'habitatge, d'ensenyament, de crèdit i de treball, entre d’altres.

El llibre ens submergeix en 15 experiències d’èxit d’Economia Social i Solidària a tot el món. Un d’ells és cas de la cooperativa Le Grafeh a Burkina Fasso que neix per resoldre dues problemàtiques molt greus al país: L’exclusió social de la dona i la problemàtica ambiental de les bosses de plàstic (la seva ingesta és la principal causa de mortalitat animal). Ara hi participen activament 5.000 dones i cada any es reciclen més de 20 mil quilos de bosses.

Un altre cas d’èxit és el de l’organització Faces que ha aconseguit que Brasilsigui el primer país en tenir un Sistema Nacional de Comerç Just. 1,7 milions de persones treballadores s’ocupen en empreses d’Economia Solidària i mouen 10 milions de dòlars anualment. També trobem el cas de la Cadena Téxtil Solidaria de l'Argentina on s’aconsegueix crear un encadenament solidari des de matèria prima fins al producte final.

A l’Estat Espanyol, s’expliquen els casos d’èxit de Som Energia, la primera cooperativa de consum i producció d’energia verda, la banca ètica Fiare o la primera organització espanyola que va desenvolupar el Comerç Just amb països del Sud: Ideas. "L'Economia Solidària és una forma de ser en el món, de relacionar-nos amb la resta de persones i productes en termes d'equitat i de respecte, valorant altres factors i no el preu com a única variable”, resumeix Mercedes García de Vinuesa, sòcia d’Ideas des de fa 13 anys.

Consulteu aquí ‘Mirades globals per a una altra economia’ (PDF)

Comentaris