29.09.2020 |
Territoris.cat

La proposta de Foment per solucionar la sinistralitat a la N-240 no agrada al Territori

L'anunci del Ministeri de Foment de prohibir properament el trànsit de camions per la N-240, entre les Borges Blanques i Montblanc, obligant-los a passar per l’AP-2 i bonificant-los parcialment el peatge no ha agradat als partits polítics ni a les entitats garriguenques.

Signatura de la Declaració de Montblanc - les Borges Blanques – Lleida, del 17 de febrer de 2014, a la Casa de la Cultura.
Signatura de la Declaració de Montblanc - les Borges Blanques – Lleida, del 17 de febrer de 2014, a la Casa de la Cultura.
La proposta de Foment per solucionar la sinistralitat a la N-240 no agrada al Territori

L'anunci del Ministeri de Foment de prohibir properament el trànsit de camions per la N-240, entre les Borges Blanques i Montblanc, obligant-los a passar per l’AP-2 i bonificant-los un 50% el peatge, o un 35% si l’utilitzen en trams més llargs, no ha agradat als partits polítics ni a les entitats garriguenques.

Així, el Ple de l'Ajuntament de les Borges Blanques d'aquest 29 de gener ha aprovat una Declaració Institucional amb la unanimnitat de tots els grups municipals (CiU, ERC, IBB, CUP) de la capital de les Garrigues, en la que declaren els 5 punts següents:

  1. Lamentem que, com la resta de poblacions afectades per l’elevada sinistralitat i conflictivitat de la N-240, ens haguem assabentat per la premsa dels plans del Ministeri de Foment en relació a una problemàtica que ens afecta directament i per a la que hem sol·licitat solucions reiteradament.
  2. Rebutgem que desprès d’un any de la darrera gran mobilització unànime dels sectors econòmics, socials i institucionals de tots els municipis afectats per l’estat actual de la N-240 entre Lleida i Montblanc, el Ministeri de Foment es limiti a oferir un nou pedaç per al problema, ja que continuarem tenint la majoria d’afectacions en el tram principal que va de les Borges Blanques a Lleida, i tampoc serveix per acabar amb el patiment de les famílies dels usuaris habituals de la via, a més de dificultar encara més la competitivitat del trànsit de mercaderies de les empreses del territori.
  3. Constatem la voluntat del Ministeri de Foment de continuar perpetuant el greuge que provoca aquesta carretera de la vergonya a totes les poblacions afectades, tot i els anys de reivindicació que portem exigint una solució en forma d’inversions reals al territori, en consonància amb les que s’han fet a la resta de l’Estat, que ens permeti disposar d’una via segura, ràpida, sostenible i econòmica.
  4. Iniciem els tràmits per convocar una reunió el més aviat possible de la Plataforma “Prou morts a la N-240” que valori emprendre noves accions de protesta encara més contundents.
  5. Notifiquem aquesta declaració al Ministeri de Foment, al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, a tots els integrants de la Plataforma “Prou morts a la N-240” i als signants de la Declaració de Montblanc - les Borges Blanques – Lleida, del 17 de febrer de 2014.

D'altra banda, l'Ateneu Popular Garriguenc ha reclamat de nou l'alliberament de l'autopista entre Lleida i Montblanc, en considerar aquesta opció la més adequada per enllaçar els dos territoris, ja que és més sostenible i econòmica que construir una nova autovia.

Des de l'entitat afirmen que cada any que passa, el cost del rescat de l'autopista AP-2 entre Lleida i Montblanc, de 58 km de llargada, disminueix, ja que queda menys temps per a la fi de la concessió, l'any 2021. Segons l'estudi que l'Ateneu Popular Garriguenc i el Col·lectiu Conca 22 van presentar el maig de 2012, si s'aixequessin les barreres del peatge en aquest tram a data de gener de 2015, l'Administració hauria d'aportar 100,5 milions d'euros a l'empresa concessionària; si això es fes el 2016, serien 85,8; el 2017, 71, etc.

Així, l'Ateneu considera que de totes les opcions posades sobre la taula en el debat per a la millora de les comunicacions entre Lleida i el port de Tarragona, l'alliberament del peatge és la que més consens polític, social i econòmic genera, com ho han demostrat la Declaració de Montblanc i el manifest presentat a les Borges Blanques, signats pels ajuntaments, Consells Comarcals, Diputacions, Cambres de Comerç, associacions empresarials i de transportistes i entitats, i que recentment ha comptat també amb el suport del Col·legi d'Economistes.

La proposta de Foment per solucionar la sinistralitat a la N-240 no agrada al Territori
comentaris