19.10.2020 |
Territoris.cat

Viatjar en cotxe és entre 7 i 17 vegades més car que fer-ho en transport públic

A la Cursa de Transports, que compara preu, impacte i temps entre el cotxe i el servei públic, han participat els ajuntaments d'Alfarràs, Balaguer, Mollerussa, Rosselló i Torrefarrera

A la iniciativa han participat una vintena de persones
A la iniciativa han participat una vintena de persones
Viatjar en cotxe és entre 7 i 17 vegades més car que fer-ho en transport públic

Repercutint els costos reals, el cotxe costa entre 7 i 17 vegades més car que l'autobús en l'accés a Lleida, imputant les despeses d'amortització del vehicle i dos euros d'aparcament i considerant l'ús de la T10/30 integrada, el títol de transport més utilitzat a l’Àrea de Lleida. Així ha quedat de manifest aquest divendres a la V Cursa de Transports de l'Àrea de Lleida.V Cursa Interurbana de Transports EN EL TEXTE

La iniciativa està organitzada per l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de Lleida, en col·laboració amb l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i els ajuntaments lleidatans participants, els quals han estat els d'Alfarràs, Balaguer, MollerussaRosselló i Torrefarrera. També ha comptat amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat.

La convocatòria dóna el tret de sortida a la Setmana de la Mobilitat Sostenible

La cursa, que dóna el tret de sortida a la Setmana de la Mobilitat Sostenible, pretén ser una comparativa cívica en què diverses persones es desplacen simultàniament entre dos punts per comparar els temps de viatge, costos directes, consum energètic i emissions de CO2 que generen dos o més mitjans de transport en el seu recorregut. 

En aquesta edició, el bus ha competit amb el cotxe privat des de cinc municipis fins a la capital del Segrià. Addicionalment ha participat la bicicleta des de Rosselló i Torrefarrera, trigant només cinc i sis minuts més que el cotxe respectivament. També s’ha afegit el tren de Rodalies des de Mollerussa, comparant així un nou operador ferroviari, gràcies a la integració de les Rodalies a Lleida el passat mes de març. També s’ha mantingut la participació del tren d’FGC entre Balaguer i Lleida.

El cotxe elèctric aconsegueix un estalvi del 75% respecte del dièsel

La bicicleta obté un temps de desplaçament similar al cotxe als municipis més propers a la capital, guanyant fins i tot a la cursa de Rosselló, mentre que en termes d'emissions i consum energètic, el cotxe elèctric ha aconseguit un estalvi del 75% respecte al cotxe dièsel.

D’altra banda, i per primer cop, s’ha posat a prova l’accessibilitat del transport públic, amb la participació de tres persones de mobilitat reduïda que han sortit des de Balaguer, Mollerussa i Torrefarrera.

La sortida de les curses s’ha fet des de la porta dels respectius ajuntaments entre les 11.00 i les 11.30 hores, i els participants, una vintena de persones, han arribat successivament entre les 12.00 i les 12.30 hores a un punt de trobada comú ubicat a l’Av. Madrid, on s’ha fet una lectura dels resultats més destacats.

Concretament, des de Mollerussa, dos voluntaris i el regidor de Seguretat Ciutadana, Joan Ramon Domingo, s'han desplaçat des de l’Ajuntament en tres mitjans de transports diferents: l’autobús, el tren i el cotxe particular per tal d’arribar a Lleida i poder fer la comparativa entre el cotxe propi i el transport públic.

Viatjar en cotxe és entre 7 i 17 vegades més car que fer-ho en transport públic
comentaris