19.09.2020 |

Cristina Dejuan: "'Love is love', per damunt de tot, parla de l'empoderament de la dona"

L'edició d'enguany l'Street Art Festival de Torrefarrera ha estat sorpresa per un acte sense precedents en els seus anys d'història: la censura d'una de les seves obres. Parlem amb la seva autora, la Cristina Dejuan.

Dejuan davant del mural 'Love is love' censurat
Dejuan davant del mural 'Love is love' censurat
Cristina Dejuan: "'Love is love', per damunt de tot, parla de l'empoderament de la dona"

L'Street Art Festival de Torrefarrera d'enguany, com tantes propostes culturals de casa nostra, ha hagut d'adaptar-se a temps estranys.

El festival es desenvolupa durant 4 setmanes, per adaptar-se a les possibilitats dels artistes, i finalitzarà el 10 de setembre

Els participants han estat km0, una aposta valenta pel talent i la creativitat de proximitat, que compta amb la participació de 5 artistes ponentins: Lily Brick (Lleida), Llukutter (Lleida), Oriol Arumí (Lleida), Swen Schmitz Coll (Ivars d'Urgell) i Cristina Dejuan (Torrefarrera).

Precisament, ha estat el mural de Dejuan que ha estat censurat de manera insòlita degut a la intervenció de veïns i veïnes del municipi. 

"El problema de fons de la censura del meu mur és el tipus d'educació sexual que tenim en aquesta societat", comparteix amb nosaltres l'artista.

94567606_1529790773846892_8374972780210290688_o

Dejuan va començar el passat dimarts 25 d'agost a blanquejar el mur de carrer Val d'Aran de Torrefarrera on havia de plasmar-se, en gran format, 'Love is love'. L'endemà, traçava les primeres línies, i ja va ser llavors quan va percebre algunes tensions per part del consistori. Seguidament, la reacció d'una part dels veïns i veïnes del municipi no es va fer esperar.

El motiu de l’alarma era, precisament, la temàtica de l’obra, on es tracta l’amor viscut des del cos de la dona amb una estètica no realista, esquemàtica, propera al còmic.

Amor en forma de petons, carícies, amor propi, amor compartit, amor suggerent i sexe explícit. 

La por a acceptar què és el que passava a la idea primera de 'Love is Love' va fer que l'Ajuntament proposés a l'artista eliminar de l'obra les escenes de sexe més evident, suggeriment al qual l'artista va accedir. Però, segons sembla, això igualment no va acontentar a aquesta part de l'opinió pública molesta, que ho trobava inadequat i insistia a aturar l'obra. Així, Dejuan, negada a tapar la peça, va tornar a pujar a l'elevador elèctric per afegir-hi la frase: "Aquesta obra ha estat censurada. Visca l'amor! Visca la llibertat!"

L’Ajuntament de Torrefarrera ha ofert, com alternativa, un altre mur a l’artista, per a representar ‘Love is love’ –tot i que ni tant gran, ni tant cèntric com l’anterior–

Pla general del mural 'Love is love' que la seva autora, Cristina Dejuan, ha denunciat que li han censurat per

La sensibilitat dels infants han estat el pretext per demanar l'aturament de l’obra de Dejuan. “És curiós que ens faci tant terror que els nens i nenes ens preguntin sobre sexe. També ho és com la violència -i concretament, la violència vers la dona-, és molt més acceptada socialment que la sexualitat respectuosa.”

Estem acostumats a un tipus de cosificació de la dona, i a una sexualització molt concreta. A nivell social, fins i tot, els petits estan acostumats a certes escenes pornogràfiques del cinema o els videojocs. Es tracta d’una educació sexual errònia, que normalment no respecta ni tracta a la dona com mereix. Una lectura que nega, i veu amb mals ulls, molts conceptes naturals com ara la masturbació femenina”, apunta Dejuan.

Aquest cas es suma a una llarga llista d'exemples que, al llarg de la història de l’art, han escandalitzat a un sector dels seus contemporanis, i han fet trontollar públicament les bases més arcaiques de la societat

No és res de nou tractar el sexe o l'amor en clau artística, ni tan sols d'orgies, carícies diverses, o sexe en solitari, masculí o femení. Aquest ha estat el motiu de centenars de pintures des de fa milers d'anys, com ara les decoracions de cràteres gregues, o les pintures de l'art japonès del període Edo.

Dejuan, tot i la situació incòmoda que viu des de fa uns dies, també se sent molt recolzada per una altra part de la societat oberta i disposada a posar sobre la taula els tabús que arrossega. "La meva obra causa rebuig a un sector de la societat, però també ha despertat molt agraïment, ja que visualitza un univers més ampli de l'amor i el sexe en les dones. Crea imatges que fan possible l'empoderament femení en tota la seva pluralitat."

Els artistes tenim por a la censura, la qual cosa fa que de vegades cedim a pressions externes. No obstant això, cal empoderar-nos i donar a parlar, crear debat social

Cristina Dejuan: "'Love is love', per damunt de tot, parla de l'empoderament de la dona"
comentaris